Het klinkt als een waarschuwing: ‘Saartje van Camp maakt Nederlandstalige popmuziek met teksten en melodieën die uit een heel eigen wereld lijken te komen’, maar zo begint de platenmaatschappij haar persbericht over het nieuwe album. Daarmee weet je als geoefende lezer al dat het een vrij losse interpretatie is van het begrip popmuziek, want In De Naam Van is geen plaat die je rustig op de achtergrond opzet tijdens een potje schaken. Als je je ervoor openstelt, is dit wel een album om op je te laten inwerken. Laat je je in haar universum binnenglijden, dan ontvouwt zich een album dat je moeilijk kan loslaten.
Saartje van Camp, geboren in Vlaanderen maar al enige tijd wonende in Nederland, kennen wij de laatste jaren als partner in crime van Spinvis. Bij hem kwam haar cellostudie op het conservatorium goed van pas. Op In De Naam Van krijgen we ook van haar andere studie filosofie een behoorlijke dosis mee. Op verloren momenten nam zij de afgelopen jaren de tijd om te schrijven, muziek te maken en die op te nemen. Op de vraag van een Amsterdamse vriend wat die verloren momenten dan waren, antwoordde zij: ‘Op Vlaamse scholen staat een mand met verloren voorwerpen, op Nederlandse zit die vol met gevonden voorwerpen. Aan de ene kant van de grens maak je verloren brood, aan de andere kant gewonnen brood. Het recept is hetzelfde.’
In De Naam Van is gemaakt zonder schema of deadline. Het ging om het plezier en de behoefte iets te maken, zegt Saartje Van Camp daarover. Het album begint vrij donker en ingetogen met het nummer “De Wand”. ‘Ver weg van hier / Diep in een woud / Woest en wild en donker / Woont alleen een vrouw’: deze tekst lijkt net een sprookje, maar gaat eigenlijk over eenzaamheid. Op “Vallen” vertelt Van Camp over een hersenschudding die ze een paar jaar geleden opliep na een harde val op haar hoofd. Ze dacht dat een hersenschudding hoofdpijn betekende, maar het bleek haar vooral te isoleren van de wereld. Als een echte filosoof zag ze daarna overal het thema ‘vallen’ terugkeren. Ze zat op slot en er was een leven voor en na de val.
Saartje van Camp is de laatste jaren een van de vaste muzikanten van Spinvis en dat is duidelijk te horen op “Komma”. Het is het eerste nummer waarop muzikaal de zon een beetje doorbreekt. Het start nog vrij ingetogen, maar halverwege neemt ze ons met een strijkbeweging over de cellosnaren mee en laat ze ons zweven naar het einde van het nummer. Zo doet ze het ook weleens bij Spinvis, die toevallig dit instrumentale titelnummer met zijn telefoon opnam terwijl Van Camp in een opslagruimte op haar geliefde cello speelde. Later voegde Spinvis daar nog een orgelpartij bij.
Zowat alle muzikanten kunnen vertellen dat ze op een ochtend wakker werden met een melodie of tekstflarden die ze later verwerkten in een liedje. “De Hand Van De Dokter” is zo’n nummer en bovendien het spannendste op het album. Piano en een groovende bas geven het lied het ritme mee dat maar bleef malen in Van Camps hoofd. Van “Slaapliedje” zou je dan weer willen dat het voor jou persoonlijk gezongen wordt. Het is een liefdeslied pur sang, dat Van Camp extra charmant zingt dankzij de Vlaamse tongval die nog altijd aanwezig is. De prijs voor meest avontuurlijke nummer gaat ondertussen naar albumafsluiter “File”. Als een voordracht leest Van Camp de tekst aan ons voor. Soms worden zinnen herhaald door vrienden en bekenden. De muziek geeft elk refrein een eigen invulling. Soms ingetogen, soms bruut. Je staat in de file en mijmeringen en gedachtes vliegen van links naar rechts. Van de boodschappen nog moeten doen, naar asperges in de tuin of Napoleon en de Grieken. Van Camp neemt ons mee in haar gedachtekronkels en weet die treffend te verwoorden.
In De Naam Van is bij de eerste beluistering waarschijnlijk niet ieders kopje thee. Maar voor wie zich openstelt en het album nogmaals beluistert, ontvouwt zich een album dat zich niet laat vastpinnen op een genre. Saartje Van Camp neemt een bijzondere plaats in in het muzikale landschap van de Lage Landen. Haar filosofische gedachten weet zij op een aantrekkelijke manier te verpakken in liedjes die je stof tot nadenken geven.
Saartje van Camp geeft vanaf 31 januari een reeks concerten in zowel Nederland als België. De precieze data en plaatsen vind je op haar website.
Website / Facebook / Instagram
Ontdek “Komma”, ons favoriete nummer van In De Naam Van, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.