Duitsers maken geen grappen. Althans, dat is wat Opel ons enkele jaren geleden wijsmaakte bij een reclame over de zoveelste nieuwe auto. Toch weten we ondertussen al wel een tijdje dat onze Oosterburen wel degelijk een goed portie humor bevatten, en dan vooral op muzikaal gebied. Humoristische acts als Alligatoah, BLUTHUND en vooral Electric Callboy scoren de laatste jaren steeds grotere successen, terwijl bands als Die Ärtze en Rammstein hun volledige carrière hebben gebouwd rondom absurditeit. Ook The Butcher Sisters lijkt die route te nemen. De groep uit Mannheim zoekt al sinds hun oprichting de grenzen van de onzinnigheid op en balanceert op keurige wijze tussen flauwe grappen en slimme satire. Debuutalbum Alpha & Opfah was doordrenkt van absurditeit en single-opvolgers “Dosenbier” en “UGA UGA BAM BAM” bracht de gekte naar een hoger niveau, om er nu weer een schepje bovenop te doen met Das Weiẞe Album.
Die absurditeit begint al bij opener “Sonnenbrille”, dat het beste omschreven kan worden als een muzikale ode aan de uitvinding van de zonnebril en hoe cool de leden er wel niet uitzien als ze er eentje op hun neus hebben. Niet de meest voor de hand liggende thematiek voor een nummer, maar wie doorheen Das Weiẞe Album zoekt, ziet dat dat misschien nog wel een van de meest normale thema’s is van de plaat. De ster van Mercedes, heuptasjes en diepvriespizza’s zijn slechts een kleine greep uit de onderwerpen die The Butcher Sisters op zijn nieuwste album aanhaalt, maar gek genoeg weten de Duitsers het wel werkend te krijgen.
Of ja, een soort van dan, want tekstueel worden we helaas niet altijd achterovergeslagen. Een dikke knipoog op z’n tijd is voor ons meer dan prima, maar op Das Weiẞe Album slaat het helaas een tikkeltje te ver door. Natuurlijk, we moeten nummers over noedelsalades en de voorliefde voor alcohol niet al te serieus nemen en doen dat dan ook niet, maar na het vierde nummer over het drinken van alcoholische drankjes en gerstenat is onze taks bereikt en is voor ons de grap net iets te ver uitgemolken. De sfeer is te melig en de heren uit Mannheim willen een fractie te grappig zijn, wat bij ons plaatsvervangende schaamte laat opborrelen.
Muzikaal kan je Das Weiße Album het best omschrijven als een overvolle partyplaat waar de energie in dikke spetters vanaf spat. Het valt niet te ontkennen dat The Butcher Sisters weet hoe ze een feestje moeten bouwen, want met tracks als “Baggersee”, “Der Nudelsong” en “Zeig Mir Dein” heeft de groep energiebommen in het arsenaal die perfect passen bij een uit de hand gelopen feestavond. Hun hyperactieve beats, schurende gitaren en over-the-top zangpartijen zorgen voor de nodige feestjes waarbij het onmogelijk is om niet te moshen. Echter hebben we na vier nummers het trucje al wel door en merken we op hoe eentonig de plaat wel niet is. Dezelfde elektronische foefjes worden een fractie te vaak gebruikt en de tracks veranderen in een grijze massa aan muziek waar geen enkel nummer echt bovenuit steekt. Saai zou je het album niet kunnen noemen, maar het had wel wat meer variatie kunnen gebruiken in de opbouw van de songs. En dat is best spijtig dat dat niet gedaan is, want de instrumentale ruggengraat is best sterk. Maar door steeds te veel van hetzelfde te willen, blijft niks ons bij.
Door de mix van gitaren, humor en beats maken we in ons hoofd al snel de vergelijking met Electric Callboy en hun laatste album TEKKNO. Echter is de uitvoering niet van het niveau dat hun landgenoten enkele jaren geleden voor elkaar kregen. Waar Electric Callboy erin slaagde om de absurditeit met een flinke dosis energie en toch wel wat technische finesse te combineren, blijft het bij The Butcher Sisters vaak steken in een soort van onafgewerkte chaos die veel al hetzelfde klinkt. Das Weiẞe Album zal het zeker goed doen op metal-après-ski avonden en live zal het door de insteek honderd procent aanslaan, maar op plaat is het hem niet.
Ontdek “Sonnenbrille”, ons favoriete nummer van Das Weiße Album, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.