© Tim Topple
Afgelopen februari stond Nadine Shah in het Sportpaleis als supportact van Depeche Mode en gisteren streek de Britse neer in het Gentse Wintercircus. De singer-songwriter werd tot op heden al warm ontvangen door muziekcritici en ook haar meest recente langspeler Filthy Underneath wist ons helemaal warm te maken. De plaat klinkt elektronischer dan we gewoon zijn van Shah, maar moet zeker niet onderdoen aan eerder materiaal. De dynamische muziek nodigt uit tot dansen (al gebeurde dat slechts in beperkte mate) en zorgde live voor een goeie afwisseling met de indierock van voorgaande platen. Naast een voorprogramma werd het publiek nog getrakteerd op een leuk extraatje. De avond rond Nadine Shah ging namelijk gepaard met local Nadiem Shah, die als dj het publiek opwarmde en achteraf hielp met bekomen van de avond.
‘I just want an easy time’, klonk het aan het begin van de set van Callum Easter, die zo nu en dan Young Fathers live begeleid. In het Wintercircus zagen we Easter als onemanband die met een drumcomputer wat beats liet meelopen terwijl hij zelf meestal gitaar speelde. Het zorgde voor een vrij donkere elektrorocksound die we op zich kon smaken, maar nooit geweldig sterk werd. De Britse muzikant kwam wat knullig over in zijn eentje en gaf de indruk al eens goed van het Belgische bier te hebben geproefd. Toch wist Easter nog enkele kleine verrassingen uit zijn mouw te toveren in de vorm van een spannend nummer met alleen gitaar, een meer percussie gericht nummer waarbij hij sambaballen bovenhaalde of door eens lekker tekeer te gaan op de mondharmonica. Callum Easter zorgde dus voor een leuk halfuurtje met wat afwisseling en bracht ons in de stemming voor Nadine Shah, maar niet veel meer dan dat.
Een halfuurtje later verzorgde de vierkoppige band van Nadine Shah de intro van “Keeping Score”. Het trage en sluipende nummer werd ingeleid door Shah die een Palestijnse sjaal aan het keyboard vastmaakte en wat later zong ze veelvoudig ‘The world is on fire’. De boodschap was niet alleen duidelijk, maar werd muzikaal meteen meesterlijk overgebracht. Het duurde niet lang voor er met “Fast Food” wat meer schwung in de set kroop. Het voelde aan als een groep marcherende olifanten, zij het met lange benen, op hakken en in een glitterjasje. Met “Club Cougar” werd het daarna nog duidelijker wat voor een visuele performer Nadine Shah is. Geen opvallende visuals of sterke lichtshow (die was eigenlijk nogal simpel), maar de manier waarom ze haar lichaam gebruikte was haar sterkte. Haar armen en benen bewogen spontaan en vrij op de muziek met leuke accenten hier en daar, die soms een ietwat ludieke indruk achterlieten.
Doorheen de avond namen de eerder donkere sferen de boel over en ondanks dat Nadine Shah wat losser werd, bleef het publiek toch lange tijd opvallend statisch kijken. De ritmische en dynamische muziek is nochtans best uitnodigend om te dansen, zeker wanneer deze met meer kracht en energie werd gebracht. Zo werd “Topless Mother” op een nog coolere manier gespeeld, al moeten we toegeven dat het refrein net iets minder strak was dan op de plaat. Laat dat een van de weinige puntjes van kritiek zijn die we wisten te noteren. Nadine Shah en haar band gingen voluit en de zangeres moest na “Topless Mother” eventjes op adem komen.
Wat later was het tijd voor het rustigere deel van de avond met onder andere “Stealing Cars” dat op een opvallend intieme manier werd gebracht. Met wat ambientklanken als begeleiding was het alsof we rustig in het sterrenstelsel rondzweefden om vervolgens met het getintel in “French Exit” terug een vollere sound op te zoeken. Het duurde niet lang vooraleer Nadine Shah terug wat in zichzelf stond te dansen en toen “Fool” aanbrak, ging het publiek er eindelijk in mee. De mensenmassa had duidelijk hun tijd nodig om beweging in de ledematen te krijgen. Al was het maar voor korte duur, want daarna werd er met “Out the Way” een echt rocknummer tegenaan gesmeten dat stevig en snel gebracht werd om af te sluiten met de zangeres die ‘cease fire’ bleef roepen.
In de bisronde gaven Nadine Shah en haar band nog eens het beste van zichzelf waarbij het duidelijk was dat de bescheiden zangeres veel plezier maakte. Het publiek was intussen weer in stijve harken getransformeerd, maar de muzikanten lieten het zich niet al te veel aan het hart komen. Nadine Shah bracht een muzikaal zeer sterk optreden in een niet al te vol Wintercircus en wist de boel nog wat echte charme en grandeur te geven door haar fysieke stijl van optreden. Haar bewegingen werden nooit te groot, waardoor ze telkens met een sterke stem naar buiten wist te komen. De donkere elektronische rockmuziek werd dus wat opgevrolijkt door een klein en sober showgirlgehalte van de vrouw in de spotlight.
Setlist:
Keeping Score
Fast Food
Club Cougar
Sad Lads Anonymous
Topless Mother
Ladies for Babies (Goats for Love)
Food For Fuel
Even Light
See My Girl
Stealing Cars
French Exit
Twenty Things
Fool
Out the Way
You Drive, I Shoot
Trad
Greatest Dancer