Het is nu officieel: in tegenstelling tot wat de foto hierboven lijkt te suggereren, heeft Plini geen zittend gat. Het Australische gitaarwonder heeft op een jaar tijd een ep uitgebracht (Mirage), de wereld afgeschuimd met een eindeloos lijkende tournee, samenwerkingen gelanceerd met Kiko Loureiro (ex-Megadeth) en Mateus Asato (Bruno Mars, John Mayer, Instagram), een gastbijdrage geleverd aan het nieuwe album van Sungazer, én hij heeft een drie uur durende masterclass in songwriting gemaakt.
Omdat hij voor dat project liet zien hoe hij componeren aanpakt, heeft hij er ineens maar een nummer bij gemaakt. Zodoende hebben we nu “Dog Days”, een drie minuten en 55 seconden durende, jawel, masterclass in wat Plini tot Plini maakt. De single begint met geluiden die hij in de natuur – we denken in een park – heeft opgenomen. Een eenvoudige melodie, of op zijn minst een eenvoudig klinkende melodie, zorgt voor de opbouw, samen met percussie en etherische keyboardtoetsen. Pas na 42 seconden barst het nummer open met de hoekige riffs en strakke drums waarvoor we de gitaartovenaar uit Sydney zo goed kennen. Een extra vermelding gaat naar bassist en opnieuw producer Simon Grove die plots een vingervlugge baslijn in de mix gooit. Drummer Chris Allison houdt het ook spannend door op de cymbalen soms een tegendraads ritme te spelen.
Kan Plini nog wel verrassen? We vroegen het ons eerlijk gezegd af, zo halverwege. We zijn dan ook kritische beren. Maar ondanks het feit dat “Dog Days” een variant op een bekend thema is, moeten we toegeven dat Plini gewoon op eenzame hoogte opereert. Met zijn gevoel voor humor (‘“Dog Days” verwijst naar mezelf op handen en knieën die aan het blaffen is’, schreef hij op sociale media) gunnen we hem dat graag.
Facebook / Instagram / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.







