InstagramLiveRecensies

MIKA @ Vorst Nationaal: Ca-ching!

© CPU – Marvin Anthony

Een vrome katholiek vierde op Pasen de herrijzenis van Jezus en liet de gedachte aan een naderende apocalyps achter zich. Maar MIKA had andere plannen tijdens zijn kruistocht door Brussel met zijn “Apocalypse Calypso Tour”. In onze schooljaren was MIKA ons popidool, terwijl we gehoorzaam het ochtendgebed opzegden. Zijn debuutalbum Life In Cartoon Motion belichaamde de leefwereld van elk kind en werd wereldwijd een megahit. Dit succes wist de Brits-Libanese zanger nooit meer te evenaren. Op middelbare schoolfeesten was “We Are Golden” nog steeds een absolute dansvloerfavoriet. Nieuwe genres namen geleidelijk de overhand en MIKA raakte uit het zicht. Desalniettemin bleef er altijd een plekje voor hem in ons hart en blijft hij vooral in Franstalige gebieden een superster. Als co-presentator van het Eurovisiesongfestival in 2022 stond hij internationaal nog eens in de schijnwerper en ook zijn huidige tour brengt hem door verschillende Europese steden.

MIKA’s Europese uitstraling werd gekenmerkt door zijn vloeiende beheersing van het Italiaans en Frans. Hij liet zijn vlot Frans voor het eerst horen op zijn recente album Que Ta Tête Fleurisse Toujours. Tegen onze verwachtingen in was het opvallend dat Vorst Nationaal al vol zat toen we aankwamen om MIKA aan het werk te zien. Er werd niets vermeld in de communicatie van het evenement, maar de discoset van de dienstdoende dj was een ideale reden om de Paasbrunch rustig af te sluiten met wat swing. De uptempo discohitjes waren voorspelbaar, maar de dj gaf er toch een interactieve draai aan door handmatig het tempo en het volume te veranderen. Van achter de schermen kon MIKA wellicht al zien hoe het publiek graag vermaakt wilde worden, en dat zou alleen maar toenemen gedurende de rest van de avond.

© CPU – Marvin Anthony

Toen de gordijnen opengingen, leek het alsof de duivel zelf opgesloten zat in zijn kooi en op Paaszondag maar één missie had: dansend de tralies wegvijlen. Het Franse “Bougez” kreeg als opener een uitbundige opbouw die het verdere verloop van de show bepaalde. MIKA leeft voor de aandacht van zijn publiek en stelde niet teleur. Samen met zijn vierkoppige band – volledig in het roze gekleed – nam hij Vorst mee op een reis van meer dan twee uur vol extravaganza. Ondanks zijn fysieke uitbundigheid viel het op dat er vaak een tape meeliep. Of hij altijd live zong, daar konden we slechts naar gissen want zijn micro was met momenten redelijk ver van zijn zangorgaan te bespeuren. De beweegbare podiumelementen zorgden er echter voor dat de bandleden niet op de achtergrond verdwenen. Hoewel MIKA hun namen niet noemde, was de muzikale regie in professionele handen.

Elke track kreeg zowel muzikaal als productietechnisch een theatrale draai. Zelfs de minst avontuurlijke, recente nummers zorgden zo voor de nodige opwinding. Alsof we nog niet genoeg waren opgewarmd door de hitte, maakte de flamboyante frontman speelse, sexy opmerkingen. “Sweetie banana” was daarvan het meest expliciete voorbeeld. MIKA pelde als het ware het publiek af en doopte hen vervolgens tot zijn legioen “l’enfants terribles”. Bereid als duizenden mensen waren, gingen alle armen de lucht in of lieten ze vanuit de tribunes de arena vibreren door met hun voeten te roffelen. Zo werden we volledig ondergedompeld in het overdonderende geluid van “Underwater”, dat anders zo ingetogen kon zijn en werd uitgespeeld als een stadionhymne. Hetzelfde gold voor de klassieker “Relax, Take It Easy”, die gepaard ging met MIKA’s hoge sprongen en funky gitaren.

© CPU – Marvin Anthony

Het Studio 100 Pop-Up Theater was voor deze gelegenheid in Vorst in plaats van Puurs. Technische mankementen kunnen altijd gebeuren, maar de bombastische opbouw naar “Grace Kelly” eindigde in mineur toen de geluidsinstallatie uitviel. De fervente danspassen moesten nu wijken voor zijn welbespraaktheid. MIKA stond stevig in zijn schoenen en liet het spektakel vlot doorgaan zonder enige terughoudendheid. Bij “Big Girl (You Are Beautiful)” veranderde hij in een vlinder die vanaf het podium tot aan de tribunes het publiek recht in de ogen keek. Daarna sloot hij zichzelf op in een kringetje met een select groepje fans die via ingezonden pancartes deel mochten uitmaken van de show. Hun geluk kon niet op en de zanger leek voor hen precies een engelenbewaarder te zijn. De aanwezigheid van de witte vleugelpiano versterkte dat gevoel.

In Club Apocalypso hadden we echter geen vleugels nodig om van de grond te komen. Vorst veranderde voor meer dan dertig seconden in een zweterige discotheek uit een exotisch oord. Door zich volledig te wijden aan fysieke uitbundigheid, had hij de minimale pyrotechnische effecten beter achterwege kunnen laten, of in plaats daarvan de nodige gastzangeressen kunnen uitnodigen voor “Happy Ending”. We hoefden onze zakdoeken er niet bij te pakken. De show was nog lang niet voorbij. “Love Today” was met zijn rockende outro het equivalent van Robbie Williams’ “Let Me Entertain You”, dat eerst werd opgefleurd door de opzwepende beat van New Order’s “Blue Monday”. MIKA zette zo de poprollercoaster denderend voort, maar racete ook tegen de tijd.

© CPU – Marvin Anthony

Zijn weelderige haardos was bij “Any Other World” en “We Are Golden” tot de laatste druppel zweet uitgewrongen. Het moest allemaal snel gaan om de curfew te halen, maar daarvan was in het publiek niets te merken. Ze werden volledig meegesleept in hun hoopvolle tienerdromen en dansten hun onzekerheden er helemaal vanaf. Toen MIKA en zijn band broederlijk afscheid namen, viel het doek onherroepelijk. Maar de glans bleef nog even hangen in de zaal. MIKA bracht een klassieke popshow met speelse erotiek, een vleugje narcisme, en was pas zelf tevreden als hij de bevestiging kreeg van de duizenden toeschouwers. Die kwam er telkens via luid gejoel of spontaan handgeklap. De man liet op Pasen de hardste klokken luiden waar ze in Rome jaloers op mochten zijn. Ca-ching!

Facebook / Instagram

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Bougez
Apocalypse Calypso
Talk About You
Sweetie banana
Feels Like Fire
Underwater
Relax (Take It Easy)
Yo Yo
Jane Birkin
Good Guys
Big Girl (You Are Beautiful)
Elle me dit
30 secondes
Grace Kelly
C’est la Vie
Happy Ending
Love Today

Any Other World
We Are Golden

Related posts
InstagramLiveRecensies

FLETCHER @ Vorst Nationaal: Entertainende groepstherapie

Het liefdesleven van Cari Elise Fletcher, ofwel FLETCHER, vormt voor heel wat fans de ultieme bron van entertainment. De discografie van de…
InstagramLiveRecensies

The Blaze @ Vorst Nationaal: Grootstedelijke jungle

Bij The Blaze draait het niet enkel en alleen om het auditieve, maar het visuele aspect speelt een zo goed als even…
InstagramLiveRecensies

Underworld @ Vorst Nationaal: Zoekende, niet radeloos

Terwijl de dinosauriërs in de rockwereld nog niet zijn uitgestorven, zouden we bijna vergeten dat soortgelijke titanen ook rondlopen in de dancewereld….

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.