Niet alleen in de muziekwereld, maar vooral binnen de LGBTQ-gemeenschap is FLETCHER een naam die behoorlijk wat stof doet oplaaien. De reden daartoe is vrij simpel: het liefdesleven van de artieste is een behoorlijk open boek en brengt met de regelmaat van de klok een sappig verhaal. Cari Elise Fletcher schopte hier en daar tegen wat schenen, maar wist vooral een heel catchy en herkenbare song te brengen met “Becky’s So Hot”. De song ging namelijk over de nieuwe vriendin van haar ex Shannon Beveridge. Diezelfde ex vormde de rode draad doorheen debuutplaat Girl Of My Dreams en ook op de tweede langspeler van FLETCHER maakt Shannon een comeback.
Op sociale media konden liefhebbers van liefdesdrama de afgelopen dagen smikkelen van de podcast van Shannon waarin niemand minder dan FLETCHER plots opdook. Dat de twee nog steeds rond elkaar cirkelen, mag dan niet meteen de gezondste situatie zijn, maar van achter een scherm is het voor heel wat fans heerlijk om te volgen. De eerste single die verscheen in aanloop naar het album, “Eras Of Us“, bleek namelijk een dikke vette knipoog te zijn naar de reünie tussen de twee ex-geliefden. Cari en Shannon zagen elkaar terug bij Taylor Swifts Eras Tour en dat moment inspireerde de zangeres om een song te schrijven over de zestien seizoenen die ze deelde met de content creator. ‘Girl of my dreams’, klinkt het in het refrein en daarmee krijgen we meteen een meervoudige verwijzing naar zichzelf, haar debuutplaat en hoogstwaarschijnlijk ook Shannon.
Als het hart van FLETCHER niet gebroken wordt, dan doet ze het zelf wel, of zoveel lijken we toch op te vangen uit “Maybe I Am”. ‘You say I’m ruining my life on purpose / Just because I can / Maybe I, maybe I am’, klinkt het terwijl het arrangement van de song ons bij momenten heel erg aan Camp Rock doet denken. De Amerikaanse pakt vrij scherp uit, waardoor het allemaal een beetje schreeuwerig aanvoelt. Naar het einde toe weet ze gelukkig de controle wat terug te vinden en daarmee krijgen we eerder de indruk dat het allemaal een beetje bij de emoties van de song hoort.
Wie goed luistert hoort hier en daar referenties naar haar debuutplaat. Op “Ego Talking”, waarop de Amerikaanse haar klein hartje probeert te verbergen achter een niet al te stabiele muur, verwijst ze niet al te subtiel naar een inmiddels bijna iconisch t-shirt. ‘Not as good as me stripping out of your t-shirt’, klinkt het en we zijn vast niet de enigen die meteen denken aan ‘Becky’s so hot in your vintage t-shirt’. Zo voelt het al gauw alsof de cirkel rond is, maar uiteraard vind FLETCHER nog genoeg invalshoeken om een volledig album mee te vullen. “Ego Talking” weet ons aanvankelijk te verrassen door de frisse dynamiek tussen instrumentatie en zang, maar naarmate de song evolueert, wordt het heel luid en druk. Dat zorgt voor een vrij overweldigende indruk die we niet meteen kunnen plaatsen in het geheel.
Terwijl de singles het tempo goed in het album houden, brengen de nieuwe songs heel wat dingen aan het licht. Kelsea Ballerini was al te horen op de deluxe-editie van Girl Of My Dreams, maar ook op opvolger In Search Of The Antidote is de countrypopzangeres te horen, al ware het wel op een andere manier. Wie goed naar “Two Things Can Be True” luistert, herkent de lach van Ballerini en ook de rest van het nummer onthult behoorlijk wat over de dynamiek tussen beide muzikanten, al blijft dat natuurlijk ook deels speculeren.
Hoewel “Attached To You” met een leuk indierock gitaartje een van de weinige songs is die ons muzikaal weet te overtuigen, is het tweede album van FLETCHER absoluut genieten op vlak van storytelling. Het lijkt er even op alsof de tweede helft van plaat iets rustiger is, maar wie even beter naar “Crush” luistert, hoort al snel waar de artieste het echt over heeft. De hemel die ze beschrijft is namelijk niet die zich zogenaamd boven de wolken bevindt. De nogal expliciete woorden zorgen er echter wel voor dat het bij momenten wat goedkoop overkomt. ‘You were in my dreams / Now I’m in your bed’, zingt FLETCHER op “Joyride”. Toch verbergt het nummer meer dan je denkt, want ook de bindingsangst en onzekerheid van de zangeres worden op subtiele manier onder de loep genomen en zo krijgt het geheel toch nog een dubbele bodem.
Een bewogen rollercoaster lijkt nog een milde omschrijving van Cari Elise Fletchers tweede langspeler, maar we weten ook niet goed hoe het anders te omschrijven. Op muzikaal vlak schiet In Search Of The Antidote wat tekort met soms ronduit vlakke producties die ons niet echt weten te boeien, maar wie houdt van een stevige portie drama, easter eggs ontrafelen en catchy popsongs, is wel degelijk aan het juiste adres. FLETCHER staat op 9 en 10 april in Paradiso te Amsterdam en op 28 april in Vorst Nationaal.
Facebook / Instagram / X (Twitter) / Website
Ontdek “Eras Of Us”, ons favoriete nummer van In Search Of The Antidote, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.