AlbumsRecensies

Jacob Collier – Djesse Vol. 4 (★★★★): Muzikale tour de force

Na 5 jaar heeft Jacob Collier zijn Djesse-project voltooid met Djesse Vol. 4, een ambitieus muzikaal project dat in 2019 van start ging. Alle denkbare muziekstijlen passeren de revue, je kan het zo gek niet bedenken. In het brein van het muzikale genie dat Jacob is, smelten alle elementen samen. De ene muzikale kruisbestuiving volgt na de andere. Het enige wat nog moet gebeuren, is datgene wat in zijn mentale harde schijf is opgeslagen, vertalen naar een fysieke harde schijf op de computer. Met drie gewonnen Grammy’s en zes nominaties alleen al in de afgelopen jaren, kunnen we gerust stellen dat dit op voorgaande albums aardig is gelukt. We hoeven ons dan ook geen zorgen te maken of dit op het nieuwe album niet het geval is.

Wie ooit een concert van Collier heeft bijgewoond, weet dat een vast onderdeel van zijn optredens het moment is waarop hij het publiek dirigeert, alsof het een groot koor is. Hij nam deze gezamenlijke zangmomenten op tijdens zijn tournees, of het nu in een intieme clubsetting was of op een festivalterrein. Zo ontstond een achtergrondkoor van ongeveer 100.000 verschillende stemmen, dat hij onder andere gebruikt in “100,000 Voices”. Een nummer dat met zijn metalachtige einde iedereen verrast. Het maakt meteen duidelijk: we hebben hier te maken met een muzikale vrijdenker. Op dit album staat de kracht van de stem centraal, in lijn met het motto dat Jacob al geruime tijd uitdraagt: ‘One is made of the many – and the many come together as one’.

 

Naast vocale bijdragen van zijn publiek, bevatten de Djesse-albums een overvloed aan gastzangers en -muzikanten, en ook dit album vormt hierop geen uitzondering. Namen zoals Chris Martin, Michael McDonald, John Legend, Brandi Carlile en Madison Cunningham, om er maar een paar te noemen, komen voorbij, evenals Anoushka Shankar, Steve Vai en het Metropole Orkest. Ondanks de diversiteit van de artiesten blijft Jacob Collier de constante factor die elk nummer een herkenbaar geluid geeft. Neem bijvoorbeeld “Summer Rain”, waar Jacob een muzikaal duel aangaat met de prachtige stem van Madison Cunningham, ondersteund door schitterende strijkers op de achtergrond. Aan de andere kant hebben we het nummer “Wellll”, dat uitbundiger en steviger is. Anoushka Shankar voegt Indiase invloeden toe, met haar sitarspel dat direct opvalt. Op het daaropvolgende nummer worden we naar de andere kant van de wereld getransporteerd met een latin-popnummer dat in samenwerking met de Colombiaanse zanger Camilo Echeverry is geschreven.

Dat Collier de muzikale overvloed in zijn hoofd weet te kanaliseren tot prachtig gearrangeerde liedjes die geen moment vervelen of overdadig klinken, is zijn grootste verdienste. Ga maar eens na: menig artiest verliest zichzelf in zijn eigen kronkels. De 29-jarige Brit heeft zo duidelijk voor ogen wat hij ons wil laten horen, dat alles daardoor ook nog eens heel vanzelfsprekend en behapbaar wordt voorgeschoteld. Hij legt het zelf uit in een twee uur durende video op YouTube waarin hij “Bridge Over Troubled Water” van Paul Simon laag voor laag omtovert tot een prachtig gospelnummer met een vocale hoofdrol voor John Legend en Tori Kelly. Ook Stormzy’s bijdrage op het Gospel getinte “Witness Me” mag verrassend worden genoemd.

 

Het wordt experimenteler aan het einde van het album. Op “Box Of Stars Pt. 1” wordt Afrikaanse muziek gemixt met rap en een vleugje Stereolab, om vervolgens te eindigen in iets wat lijkt op een Lion King-musical. Het vliegt alle kanten op en het duizelt. Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat “Box Of Stars Pt. 2”, waar het Metropole Orkest en Steve Vai aan deelnemen, een paar keer lijkt te balanceren op het dunne lijntje van gekte. Het lijkt zo, want na meerdere luisterbeurten trekken wij die conclusie weer even makkelijk in. De afsluiter van het album, “World O World”, is de mooist denkbare afronding van de cyclus. Hier wordt de menselijke stem geëerd in een volledig a capella compositie, in al zijn schoonheid.

Jacob Collier heeft met het afronden van het Djesse-project een prachtig muzikaal meesterwerk afgeleverd, waar de liefde voor muziek van elke noot afspat. Of het nu r&b, rap, pop, jazz, folk, rock, prog, metal of orkestrale muziek betreft, of het nu Westerse, Oosterse of Indiase invloeden heeft. Collier weet ons mee te nemen in zijn liefde voor harmonieën, onverwachte akkoordenwisselingen en wellicht zijn grootste liefde, de menselijke stem. Met dit vierde deel sluit hij dat geheel in stijl af. Hij laat zich niet in een hokje plaatsen, en dat zouden we ook niet moeten willen. Laat zulke vrije geesten vooral maken wat ze willen, en laten wij dat in bewondering tot ons nemen.

In het najaar gaat Jacob Collier op tournee door Europa en staat dan op 23 en 24 november in Ancienne Belgique in Brussel. Op 26 en 27 november staat hij in de AFAS live in Amsterdam.

Facebook / Instagram / X

Ontdek “Summer Rain”, ons favoriete nummer van Djesse Vol. 4, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

Related posts
LiveRecensies

Roadburn 2024 (Festivaldag 4): Keer om alstublieft

Aan iedere weg komt ooit wel een einde, ook aan de brandende weg die Roadburn heet. Nadat we drie en een halve…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Lizzy McAlpine - "Older"

De 24-jarige Lizzy McAlpine groeide op in de buitenwijken van Philadelphia en begon met het schrijven van liedjes op de middelbare school….
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Jacob Collier - "WELLLL"

Het is amper twee weken geleden dat Jacob Collier voor het laatst in België speelde en dat gebeurde in Klub C op…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.