Als je ons vraagt aan artiesten te denken die lastig in een hokje te plaatsen, innovatief en experimenteel zijn, zullen we al snel denken aan Hubert Tuyishime (die/hen/hun), beter bekend als Porcelain id. We kennen Tuyishime van hun prachtige, intieme – soms Nederlandstalige – liedjes. In 2022 riepen we Porcelain id uit tot een van onze Grote Beren Van Morgen, niet op de laatste plaats omdat we al vanaf het begin geïntrigeerd raakten van hun muziek. In het bijbehorende interview gaf hen al aan graag een volwaardige plaat te willen uitbrengen en nagenoeg exact twee jaar later is het zover: met Bibi:1 presenteert de eigenzinnige artiest het debuutalbum.
Dat er een nieuwe, abstractere en meer experimentele kant ontdekt zou worden op Bibi:1 was al op te maken uit de singles die we voorafgaand aan de het album te horen kregen. Neem ”Moon”, waarbij we al snel aan Tyler, The Creator en Blood Orange moeten denken. De samenwerking met producer Youniss Ahamad, die bekend staat om zijn elektronische aanpak en eveneens r&b beats, gooit zodoende duidelijk zijn vruchten af. Het resultaat is een uiterst boeiende en eigenzinnige debuutplaat die zich zeker niet laat vangen in één luisterbeurt.
De albumtitel, een afkorting van de Arabische koosnaam Habibi, zien we terug op het mooie openingsnummer ”Habibi (r u alone?)”. De elektronische elementen en de samenzang met Emma Hessels zorgen ervoor dat we direct naar het puntje van onze stoel schuiven. Het moge duidelijk zijn dat Tuyishime onze volledige aandacht vraagt, dit is geen plaat die zal schitteren als achtergrondmuziek. Neem het uiterst prachtige ”You are the heaven” dat ons zelfs een beetje aan Marina Herlop laat denken. Een beklijvend, dreigend lied dat perfect als soundtrack voor een dramafilm zou kunnen dienen. Bijna net zo bijzonder is “Cellophane”, dat ingezongen werd met frambozen tussen de tanden – ja, echt – om op die manier het effect van een grill (die flonkerende opzetstukken in het gebit, die bijvoorbeeld Erykah Badu ook droeg) na te bootsen.
Het album is zo divers dat het soms wat vreemd aanvoelt als we vanuit de meer subtiele nummers worden verrast met een enorme bak elektronica en distortion zoals in ”Reach Me/Reaching Higher”. Sommige platen verdienen meerdere luisterbeurten en laat dit er nu net zo eentje zijn: is het bij de eerste luisterbeurt nog uitdagend, de tweede is al prettig, de derde met vlagen briljant. Elke keer ontdekken we verschillende lagen, achtergrondgeluiden, meerstemmigheid of andere effecten. Het verbaast ons dan ook niet dat Tuyishime zelf al aangaf iets te willen leveren dat zweeft tussen Yeezus van Kanye West en het werk van Nick Cave. We zouden gek zijn om Porcelain id te vergelijken met deze artiesten, waarom zouden we ook? Deze artiest straalt een bepaalde eigenheid uit en we mogen blij zijn dat ons land over dit soort muzikale talenten bezit.
Een melancholische, experimentele en tegelijkertijd ook bloedmooie verzameling van liedjes is hoe we Bibi:1 zouden samenvatten. We zijn nog maar aan het begin van dit kalenderjaar, maar dit album zou over tien maanden zomaar eens in menig eindejaarlijstje kunnen belanden. Het belooft hoe dan ook een mooi jaar te worden voor Porcelain id. Na lovende recensies op Eurosonic Noorderslag volgt een clubtour en onder andere een optreden op Best Kept Secret en wie weet wat de toekomst nog brengt. Met hun debuutplaat zet Tuyishime zichzelf in ieder geval duidelijk op de kaart.
Tickets voor de shows van Porcelain id kun je hier vinden.