LiveRecensies

venbee @ Botanique (Witloof Bar): Ongeslepen

© Connie Swift

In een wereld waar de TikTok-hypes elkaar in sneltempo opvolgen, is het soms moeilijk om door de bomen het bos te blijven zien. En daarom is het des te belangrijker om de hype zo snel mogelijk te ontgroeien. De Britse venbee slaagde daar gigantisch goed in; ze postte een ruwe demo op het sociale medium, waarna het stukje nummer meteen viraal ging. In allerijl werd “low down” afgewerkt, waarna de media er als hondjes op een frikandel opsprongen. Opvolgsingle “messy in heaven” werd zowaar nog een grotere hit en zo groeide de zangeres uit tot een van de frontvrouwen van de nieuwe generatie Britse drum-‘n-bass. Ondertussen is ze goede vriendjes met Rudimental en sinds kort ligt er een eerste mixtape in de digitale rekken. Redenen genoeg om eens naar België te komen dus, met de Witloof Bar van de Botanique als toneel voor een van de slechts drie tussenstops buiten het Verenigd Koninkrijk.

Het voorprogramma van de avond deed in elk geval al wat er van haar verwacht werd: de Brusselse dj DIANE deed de kelder van de Botanique al vrij snel bewegen. Dat deed ze met een reeks van de vettigste UK-garage, -r&b en -drum-‘n-bass schijven onder de arm, want zo hoorden we onder meer Jorja Smith en Little Simz voorbijkomen, hetzij op een bedje van knallende beats. Het werd alsmaar heviger, waardoor het woordje ‘rave’, weliswaar zonder de techno, nooit veraf was. Het ding met een dj-set als voorprogramma is wel dat er al snel een soort Chirofuif-achtige sfeer hangt, waarbij het tussen de weekendplannen en Snapchatvideo’s door bewegen wordt. Een beetje jammer dus, maar over het algemeen wel opdracht volbracht voor DIANE.

Ook venbee had helaas geen band met zich mee en deed het met enkel een dj aan haar zijde. Die kwam met een coole, opbouwende intro, maar werd al snel in de kiem gesmoord door een technisch probleempje. Eenmaal dat van de baan was, vloog de Britse er gelukkig wel meteen vollenbak tegenaan. Opener “gutter” was een mooi beeld van wat we de komende drie kwartier te zien zouden krijgen: veel energie, positieve vibes, vettige beats en best wel wat backingtrack. Dat laatste was echter niet per se storend, daar venbee vaak wel het midden vond tussen zelf zingen/rappen en het aan de dj over laten.

Zo kregen we aan het begin een paar onuitgebrachte nummers te horen; niet zo gek als je weet dat de Britse er slechts tien in haar discografie heeft. Een song die vermoedelijk “nothing’s guaranteed” heet, zorgde voor een vlaag van enthousiasme: stilstaan was niet meteen een optie. Dat venbee zich tussendoor ook sympathiek toonde op haar eigen ongeïnteresseerde manier, werkte mee aan de gezellige sfeer van haar set. Net voor ze “POV” inzette, haalde ze zo bijvoorbeeld een meisje uit het publiek om haar te laten vertellen over hoe haar ondertussen ex-lief haar bedroog met haar beste vriendin, om zo de verbondenheid tussen zaal en podium wat aan te wakkeren.

Toch merkten we dat de discografie van venbee niet rijk genoeg gevuld is om van een ontegensprekelijk succes te kunnen praten. Het is vanzelfsprekend dat hitjes als “low down” en “die young” op het meeste enthousiasme konden rekenen, maar tussendoor voelden we soms ook wel dat het wachten was op zo’n hit. Nummers als “no man’s land” of “ana” namen wat tempo terug, met bijgevolg het feit dat de sfeer beduidend minder was. De sleur raakte er weliswaar nooit helemaal in, daarvoor was de drum-‘n-bass gewoonweg te cool. “If Love Could Have Saved You” werd zo onthaald op een zee smartphonelampjes, om uiteindelijk uit te monden in een sparkle die de vlam terug in de pan kreeg.

Het nummer rolde namelijk de rode loper uit voor een knallend slot, want met het vettige “rampage” en hit “messy in heaven” leverde venbee helemaal in het slot nog een stevig visitekaartje af. Het blijven schijven die het jonge publiek maar al te graag slikt, en daarom werd er nog een laatste keer losgegaan in de kelder van de Botanique. Een kelder die overigens een paar keer serieus dicht bij een rave-variant kwam; allemaal dankzij de Britse zangeres.

venbee toonde in een set van slechts 45 minuten dat ze inderdaad een van ‘the next big things’ is, maar dat er langs de andere kant ook wel nog wat werk aan de winkel is. We voelden aan veel dat het voor de Britse heel snel moest gaan, met als gevolg dat er ook nog niet heel veel ervaring is binnen het livegebeuren. Het durfde bijvoorbeeld al wel eens wat onprofessioneel overkomen en ook het veelvuldig gebruik van backingtrack lijkt ons iets dat in de toekomst wat mag minderen. Zeker toen we merkten dat haar stem in de tragere nummers ook gewoon goed klonk. Hoe dan ook is venbee nog erg jong en heeft ze toch al heel wat mooie dingen bereikt; iets waar ze best wel trots op mag zijn. In de Botanique toonde ze aan dat ze wel eens effectief op de rand van een echt grote doorbraak kan staan, want potentieel was er zeker en vast. En aan de uitvoering en die discografie kan alleen maar geschaafd worden met het oog op de toekomst.

Setlist:

gutter
(nieuw nummer, vermoedelijk “be my baby”)
(nieuw nummer, vermoedelijk “nothing’s guaranteed”)
ME4 (council estate)
low down
die young
POV
no man’s land
ana
mona lisa
If Love Could Have Saved You
rampage
messy in heaven

2107 posts

About author
't is oke.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Joy Anonymous @ Botanique (Rotonde): Boiler Room BXL

Twee keer zette Joy Anonymous al voet op Belgische bodem, twee keer was dat in het voorprogramma van Fred again..; een bromance…
LiveRecensies

Glass Beams @ Botanique (Rotonde): The (not so) Masked Singer

Er hangt een zekere mystiek rond Glass Beams. Dit drietal uit Melbourne brengt psychedelische muziek met Indiase invloeden en weet sinds 2021…
LiveRecensies

Jersey @ Botanique (Le Musée): Dansende lampen

Rap, rapper, rapst! Wie een kaartje voor het concert van Jersey in de Botanique wilde bemachtigen moest er heel snel bij zijn….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.