Uit het huwelijk van Guillaume Lamont (RHEA) en Tim Leyman (Ramkot) kwam in 2022 het duivelskind Hideous. De Belgische supergroep brengt stevige, duivelse rock zonder een teveel aan streken en allure. Rechttoe rechtaan. Het jonge viertal, vervolledigt door Victor Defoort (Roméo Elvis) en Dajo Vlaeminck (Kids With Buns), bracht eerder al “Curse” en “Follow Me” uit. Lamont en Leyman zitten niet stil en binnenkort verschijnt hun debuut-ep. De ruwe en vuile muziek is een soort mix van Royal Blood en Queens Of The Stone Age, maar toch met een unieke twist.
“The Rut” lokt ons naar binnen met een verslavend basgeluid en knalt open na de drums. Vanaf het moment dat de gitaar en de stem zich komen moeien, is ontsnappen onmogelijk. De vocals blijven hangen, maar verrassen niet. De aanstekelijkheid van deze vocals zorgen er wel voor dat we al snel meezingen. De herhaalde gitaarriff blijft ook hangen en doet ons vermoeden dat het nummer niet veel zal variëren, wat in grote mate ook zo is. Naar het einde toe stijgt de song wel op en barst “The Rut” uit zijn voegen. Het klaagt de dagelijkse sleur en herhaling aan, ironisch en misschien opzettelijk past de herhaling van de muziek hier perfect bij. We kunnen niet zeggen dat Hideous veel vernieuwends doet, maar het recept smaakt. We kunnen de groep maar één iets kwalijk nemen: ze laat ons achter met een verschrikkelijke drang naar een festival, een wrang gevoel om te hebben in oktober. Met “The Rut” heeft Hideous een single te pakken waarmee het kan knallen op festivals. Hierdoor kan de groep het imago van caféband nog verder achter zich laten.
Als de goesting erin blijft en de leden niet uitwijken naar hun andere projecten, kunnen we hopen op een heruitgave van hun laatste festivalzomer. Eén met veel shows. En ook met een extra nummers, want hun debuut-ep komt uit op 9 februari. Op 14 maart kan je de drang naar een festival al wat inlossen, dan stelt Hideous hun ep voor in Viernulvier in Gent.
Beluister de singles van de week op onze Spotify.