Wanneer de grootste naam uit de hiphop-scene een nieuw album dropt, zit er maar een ding op: alles aan de kant gooien en het driëntwintigdelige project van voor naar achter in één ruk doorluisteren. Her Loss, Drake’s laatste album dat hij samen maakte met 21 Savage, is amper een jaar oud en opnieuw serveert hij ons een vers stomend gerecht. Is het recept veranderd? Nee, For All The Dogs klinkt exact zoals je van de Canadese rapper in 2023 zou mogen verwachten. Het bevat de gebruikelijke afwisseling tussen zware praat en het softboy-kantje, verpakt in een moeiteloos flow-pakket en een zeer hoge algemene productiekwaliteit.
Ook in dit project staat er veel in het teken van Drakes zoon Adonis: de albumcover is door de vijfjarige getekend en Adonis’ stem komt meerdere malen voor in de nummers. Een Drake-album zou bovendien geen Drake-album zijn zonder een royale hoeveelheid features. Zo horen we opnieuw figuren uit zijn vaste clique: 21 Savage, PARTYNEXTDOOR, Lil Yachty en Bad Bunny. Er wordt echter ook voor verfrissing gezorgd door passages van Yeat, Teezo Touchdown, Chief Keef, Sexyy Red en de engelenstem van SZA.
Na een saaie intro – de eerste drie nummers hebben niet al te veel inhoud en de verse van 21 Savage is maar mager – worden we op een hardhandige manier wakker geschud door het kort maar krachtige “Fear Of Heights”. De uptempo beat en sterke 808 baseline geeft je de indruk dat het album nu echt gaat beginnen. En daarna… bam! We krijgen direct nog twee serieuze nummers met “Daylight” en “First Person Shooter”. Bovenaan dat feature-lijstje staat ongetwijfeld J. Cole: hij vult perfect aan op “First Person Shooter” en steelt zo eigenlijk zelfs de show.
De experimentele sound van Yeat neemt zijn plaatsje mooi in op dit project; het geeft echter wel de indruk dat dit nummer niet bestemd was voor dit album, maar eerder voor iets van de LA rapper zelf. Een goed voorbeeld van Drizzy’s softboy-kantje is “Bahamas Promises”: de laidback beat en de klassieke vocals doen je denken aan eerder werk uit zijn discografie. Het absolute hoogtepunt van dit album is zonder twijfel “8am in Charlotte”. Dit is Aubrey Graham op zijn best: diepte, gevoeligheid en solid flows à volonté. En dat allemaal over een beat van Conductor Williams (Grammy-winnaar en deel van Griselda). “8 am in Charlotte” kan door elke hiphop-head gesmaakt worden.
Iedereen met een basisgevoel voor ritme heeft zin om zijn heupen te bewegen op de zwoele klanken van “Gently”, gemaakt samen met Bad Bunny. Voor wie het nog niet wist – of geloofde – bewijst Drake op dit reggaeton/latin-trap nummer hoe veelzijdig zijn muzikaal bereik is. Lil Yachty mocht natuurlijk niet ontbreken op “Another Late Night” nadat de twee eerder dit jaar samen op een podcast verschenen (A Moody Conversation – dikke aanrader trouwens!). Beide rappers vullen elkaar prima aan over deze speelse melodie. We kunnen enkel hopen dat de geruchten dat er mogelijks een samenwerkingsalbum van de twee gepland staat, waar zijn.
For All The Dogs is een logisch vervolg op de laatste twee albums. Drake blijft in zijn comfortzone, maar implementeert toch een gezonde hoeveelheid nieuwe elementen waardoor de luisterervaring best aangenaam is. De teksten zijn vaak hard en agressief, snauwend naar zijn exen en tegenstanders uit het verleden – het is verrassend dat hij op diezelfde nummers ook zijn zoon laat meerappen.
Wanneer we naar de laatste projecten van Drizzy kijken is het altijd afwachten hoe deze ouder worden. Sommige nummers maken een positieve evolutie en worden met de jaren beter; anderen ondergaan het tegenovergestelde. Voor dit album is het moeilijk te zeggen wat er gaat gebeuren aangezien het ook een paar mindere prestaties bevat. Zeker de middelste passage van het album is in verhouding zwak en repetitief waardoor de doorlopende lijn verdwijnt en de totaalervaring in waarde daalt.
De superster kondigde net na de albumrelease aan dat hij even een pauze neemt van muziek. Hopelijk horen we snel nieuwe en verfrissende dingen van het OVO kamp.
Facebook / Instagram / Website
Ontdek “8am in Charlotte”, ons favoriete nummer van For All The Dogs, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.