InstagramLiveRecensies

Graham Nash @ De Roma: Groots in al zijn eenvoud

© CPU – Peter Verstraeten

Graham Nash valt amper te introduceren zonder iets over het hoofd te zien. De Engelse Amerikaan was een stichtend lid van The Hollies en ook van de supergroep Crosby, Stills & Nash (of kortweg CSN), die enkele keren ook door Neil Young werden vervoegd. Naast een carrière als soloartiest bleven Crosby en Nash ook buiten CSN en CSNY nog samenwerken en dat leverde enkele hele fraaie albums op. Sinds begin dit jaar is Crosby er niet meer en dat deed ons er op voorhand al aan denken dat het wel eens de laatste keer zou kunnen zijn dat we de kans kregen om de eenentachtigjarige Graham Nash aan het werk te zien. De veteraan bracht in mei nog zijn zevende soloalbum Now uit, maar vanavond werden we voornamelijk ondergedompeld in de vele klassiekers waarbij Nash een vinger of zelfs een hele hand in de pap had.

Iets na acht verscheen Nash met zijn twee medemuzikanten onder luid applaus op het podium, dat voor de gelegenheid voorzien werd van knusse kaarsen. Nash en zijn band lieten er geen gras over groeien en trakteerden ons al meteen op materiaal van CSN en The Hollies. Openingsnummer “Wasted on the Way” gaf ons al vrij snel kippenvel, zowel door de zachte stem van Nash, als door de prachtige harmonieën die hij in samenzang met zijn gitarist en pianist wist te bekomen.

© CPU – Peter Verstraeten

De zanger wist dus al snel een gevoelige snaar te raken en deed dat nog wat meer door een fraai “Find the Cost of Freedom”, dat overging in “Millitary Madness” op te dragen aan de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. Op het einde zong het publiek een geïmproviseerd stuk ‘no more war’ als een mantra mee, terwijl hier en daar een gebalde vuist de lucht in ging en de zaallichten per keer dat het publiek meezong wat meer aangingen. Het zat ‘m al van bij het begin in de kleine dingen bij Graham Nash. Groots in zijn eenvoud en intimiteit was hij ook tijdens het rustige en vocaal wonderschone “Right Between the Eyes”, waarbij Hammondorgelist Todd Caldwell zich op het einde eens goed mocht laten gaan. Natuurlijk kon ook een eerbetoon aan David Crosby niet ontbreken en met “To the Last Whale… A. Critical Mass B. Wind On The Water”, dat werd ingeleid door de studio-opname van Crosby’s gedeelte, terwijl Nash voor het eerst plaatsnam achter de piano en daar de onheilspellende instrumentatie naar een ander niveau tilde. Het podium werd tijdens Crosby’s gedeelte ook geheel verduisterd, waardoor de kaarsen veel meer gingen opvallen en dat maakte het samen met de daaropvolgende aquablauwe visuals een nog wat meer meeslepende belevenis. Ook Nash’ andere CSN-kompaan Stephen Stills werd gelauwerd, deze keer met een aanstekelijke versie van “Love The One You’re With”, waarvan het refrein door het publiek werd meegezongen.

Na een pauze van een goeie twintig minuten deed Nash verder met het eren van al de muzikale partners die hij doorheen zijn carrière heeft gekend. Nu kregen we een fantastisch en toch ook ingetogen “A Case Of You”, geschreven door zijn ex-vriendin Joni Mitchell, die Nash nog ieder jaar een bos bloemen stuurt met haar verjaardag. De enige grote muzikale partner die de revue nog niet gepasseerd was, was Neil Young en met “Only Love Can Break Your Heart” was het dan zover. Dat Young het nummer nota bene schreef om Nash op te vrolijken na zijn relatiebreuk met Joni, maakte het moment des te mooier. In het tweede deel kregen we ook wat meer nummers van op Nash’ laatste album, dat op plaat al gekenmerkt was door zijn huiselijkheid. Op het podium van De Roma kwam dat door de harmonieën nog meer zo over en hoewel de liedjes zeker niet slecht waren, was het uitbundiger applaus voorbehouden voor het resem CSN(Y)-klassiekers die volgden.

© CPU – Peter Verstraeten

Tijdens “4 + 20” bewees Nash dat hij naast een fantastische zanger ook een net zo sterke gitarist is en al van bij de eerste noot werd het iconische nummer op applaus en gejoel onthaald. Toch moest het muzikale hoogtepunt nog komen, want voor het epische “Cathedral” kroop Nash weer achter zijn piano en daar leek hij eigenlijk ook wel wat op een priester die in een kathedraal achter het altaar staat. Op het einde van het nummer bezorgden de dreigende uptempo harmonieën ons voor de zoveelste keer kippenvel. Zo groots en spannend als “Cathedral was, al zo zacht en teder was “Our House”, dat werd ingeleid door het verhaal over hoe het nummer tot stand kwam tijdens zijn relatie met Mitchell. Ondanks dat het lied niet echt gemaakt is om mee te zingen, werd het door het publiek wel gedaan, al was dat naar alle waarschijnlijkheid toch vooral omdat Nash er zelf om vroeg. Nadien volgde een staande ovatie, terwijl de zanger het publiek bedankte en na zo’n twintig seconden aan luid applaus weer op het podium kwam.

Met enkel Shane Fontayne op akoestische gitaar kregen we een versie van Buddy Holly’s “Everyday”, die een minimalistische gitaar verwijderd was van een a capellademonstratie, waarbij de drie heren samen rond één microfoon stonden. De helft van het publiek stond toen nog recht vanwege de staande ovatie, terwijl de andere helft weer ging zitten, waardoor er toch enkelen zullen geweest zijn die niet al te veel gezien hebben van het mooie momentje. Oerklassieker “Teach Your Children” was de absolute afsluiter van de avond en dat betekende ook het laatste meezingmomentje, terwijl voor het podium nu drie rijen aan rechtstaande fans stonden. Na een korte bedanking was het om tien over tien echt voorbij en laat ons vooral hopen dat het niet de laatste keer was dat we Graham Nash van een Belgisch podium zagen wandelen.

© CPU – Peter Verstraeten

Het optreden van Graham Nash in De Roma was er eentje die we wel eens als onvergetelijk zouden durven bestempelen. De zanger putte uit de rijke discografie van CSN(Y) en The Hollies, maar was ook ijzersterk met de minder bekende eigen composities. Met Fontayne en Caldwell had hij de ideale muzikanten uitgekozen om de harmonieën van eerdergenoemde bands alle eer aan te doen en ook wat instrumentatie betreft, wisten de drie heren elkaar vlekkeloos te vinden.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Wasted on the Way (CSN)
Bus Stop (Graham Gouldman cover / The Hollies versie)
King Midas in Reverse (The Hollies)
Find the Cost of Freedom (CSNY)
Military Madness
Right Between the Eyes (CSNY)
A Better Life
Marrakesh Express (CSN)
To the Last Whale… A. Critical Mass B. Wind on the Water (Crosby & Nash)
Immigration Man (Crosby & Nash)
Love the One You’re With (Stephen Stills cover)

A Case Of You (Joni Mitchell cover)
Only Love Can Break Your Heart (Neil Young cover)
Love of Mine
Taken At All (Crosby & Nash)
Golden Days
4+20 (CSNY)
Cathedral (CSN)
Just a Song Before I Go (CSN)
Our House (CSNY)

Everyday (Buddy Holly cover)
Teach Your Children (CSNY)

450 posts

About author
Ik moet dagelijks 'ok boomer' aanhoren
Articles
Related posts
LiveRecensies

Tom Odell @ De Roma: Tranenkeizer met durf

Het was sturm en drang voor de poorten van De Roma, en daar was één man voor verantwoordelijk: Tom Odell. Waar de…
InstagramLiveRecensies

Froukje @ De Roma: Noodzakelijk geluk

Op je tweeëntwintigste je debuutplaat tot leven wekken, concertzalen uitverkopen en al enkele jaren lang de affiches van festivals vullen? Doe het…
InstagramLiveRecensies

Sophie Ellis-Bextor @ De Roma: Live hitjesjukebox

We waren haar eigenlijk al bijna vergeten, maar opeens is Sophie Ellis-Bextor weer helemaal populair. Aanleiding daartoe was de film Saltburn, waarin…

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.