LiveRecensies

Royal Blood @ Pilar: Terug naar start

© CPU – Cédric Depraetere

De hyperrelevantie van 2014 is Royal Blood de laatste jaren wat aan het verliezen, maar je kan moeilijk ontkennen dat het duo nog steeds een van de actiefste en populairste rockbands van de afgelopen tien jaar is. Met het nieuwe album Back to the Water Below dat komende vrijdag in de rekken zal liggen, was het dan ook geen onlogische zet van Studio Brussel om een exclusieve set voor enkele enthousiaste luisteraars op poten te zetten. Zo’n (naar onze schatting) slordige tweehonderd man had dan ook een zeer intieme en memorabele avond in het vooruitzicht, maar ook voor de heren op het podium zelf was het een welkome afwisseling van de grote podia.

Royal Blood is dan ook geen band meer voor kleine zalen. Hoofdpodia op festivals en grote arena’s in binnen- als buitenland zijn zo goed als standaard geworden voor Mike Kerr en Ben Thatcher, wat je muzikaal ook merkt in hun recente muziek. “Trouble’s Coming” klonk enkele jaren geleden bijvoorbeeld een stuk toegankelijker en aanstekelijker dan alles wat er op Royal Blood of How Did We Get So Dark stond, wat ook merkbaar was in Pilar gisteren. Geen loeiharde en moddervette riffs, maar eerder sfeervol meeklappen en -zingen met een synth als belangrijke speler op muzikaal vlak.

De nieuwe plaat lijkt wat meer de gulden middenweg te gaan opzoeken. “Mountains At Midnight” deed de zaal namelijk weer zwoegen en zweten als vanouds, maar met “Pull Me Through” zocht het duo duidelijker de beheersing op dan roekeloos riffs in het rond te gooien. Niet dat ze daar sinds Typhoons niet in zijn gegroeid zijn – integendeel zelfs. Qua complete sound klonken die twee nieuwe singles zelfs een stuk overtuigender dan wat Royal Blood op de meeste songs van die laatste plaat te bieden had. Het enige onuitgebrachte nummer van de avond, “Shiner In The Dark”, had dan weer wat meer power mogen hebben.

Licht verrassend kreeg het publiek dus wel redelijk weinig nieuwe nummers voorgeschoteld, al werd daar amper over geklaagd. Fans van het eerste uur konden zelfs opmerken dat de band voor deze kleinere show nogal back to the roots ging. Klassieke afsluiter van de avond “Out Of The Black” diende bijvoorbeeld als verschroeiend openingsnummer en op “Little Monster” liet Ben Thatcher zijn lang uitgesponnen drumsolo voor een keer voor wat het was. Het gaf het geheel uiteraard een wat specialer en spannender gevoel dan voor de honderdste keer dezelfde show in een kleinere setting te zien.

Dat het een wat onwennig gebeuren was, viel echter moeilijk te ontkennen. Zowel het publiek als het duo op de bühne is het gewend om mekaar op een veel minder persoonlijke manier te zien, dus was het voortdurend zoeken naar de juiste afweging. Veel gebots en gestuiter was er dan ook niet in Pilar, al ging de decibelmeter ná elk nummer wel stevig de hoogte in. Mike Kerr moest duidelijk met dezelfde hindernissen gezeten hebben, want zijn eerder arrogante persona van op de grote podia moest baan ruimen voor een veel meer bescheiden en rustige versie. Met “Figure It Out” als eindsalvo vonden de mensen op en voor het podium mekaar dan toch nog een keer zoals het zou moeten en gingen de hoofden als vanouds op en neer.

Royal Blood is een heel degelijke liveband en is dat dus ook nog steeds voor een klein publiek. Hoewel niet elke plaat van het duo tot nu toe een even groot succes is geweest, bewezen ze in Pilar (zoals ze in feite altijd doen) dat ze bijzonder goed zijn in het combineren van vettige riffs met aanstekelijke songwriting. Op Back to the Water Below lijkt dat bovendien niet anders te worden. De nieuwe nummers konden, ondanks dat ze nog niet werden meegekweeld, op voldoende enthousiasme rekenen en klonken live nog een tikkeltje beter dan dat ze op plaat klinken. Het mooiste aan de avond blijft echter dat de band door de omvang van de omgeving toch nog eens de kans had om terug naar de bron te keren en een show als in de beginjaren te spelen. ‘Rock-‘n-roll will never die’, en voor Royal Blood lijkt het einde ook nog niet voor direct te zijn.

Setlist:

Out Of The Black
Come On Over
Boilermaker
Lights Out
Pull Me Through
Trouble’s Coming
Mountains At Midnight
Little Monster
How Did We Get So Dark?
Shiner In The Dark
Figure It Out

158 posts

About author
(Post)punkboy van de nieuwe generatie.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Palehound @ Pilar: Ode aan de vreugde

Heb je al eens de onbedwingbare drang gevoeld om in iemands dagboek te neuzen? El Kempner bespaart je de moeite, want de…
Muzieknieuwtjes

Dit zijn de 9 finalisten van De Nieuwe Lichting 2024!

Ook in 2024 zijn er nog altijd zekerheden in het leven. Het weer in januari is nog altijd verrassend koud, Tom Waes…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Hideous - "Hideous"

Bij de fans van onder meer Royal Blood en Queens of the Stone Age zal de muziek van Belgische supergroep Hideous ook…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.