InstagramLiveRecensies

Lokerse Feesten 2023 (Festivaldag 1): Stormloop voor een Hollandse cultuurshock

© CPU – Jan Van Hecke

Voor de 48ste keer vieren ze in Oost-Vlaanderen in de eerste week van augustus de Lokerse Feesten. Wat begon als een kleinschalig jeugdhuisfuifje, groeide in 48 jaar uit tot een volwaardig festival van tien dagen. Tijdens de eerste editie in 1975 traden illustere artiesten op met namen als Drunk Again, Parasite en Vuile Mong en zijn Vieze Gasten. Die laatste had zeker niet misstaan op de eerste festivaldag van 2023, want alles wat vuil, vies en kitscherig was, reisde vanuit het verre Nederland naar de Lokerse Grote Kaai. Dat is daarom echter zeker niet noodzakelijk een slechte zaak. Er was zelfs een ware volkstoeloop, want de eerste avond was meteen uitverkocht!

S10

© CPU – Jan Van Hecke

Stien den Hollander, beter bekend als S10 (spreek uit als ‘es-tien’), mocht de aftrap geven. Deze piepjonge 22-jarige met frêle stem heeft alleszins genoeg podiumervaring dankzij samenwerkingen met BLØF, Bazart en Froukje. Met een gele pull, lederen laarzen en een losse das gaf ze een ontspannen indruk. Haar album Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt uit 2022 betekende haar definitieve doorbraak. Typerende nummers als “Nooit meer spijt”, “Laat me los” of “Adem je in” lieten hun sporen na bij het aanwezige publiek, maar vooral “Hoor je mij” raakte de gevoelige snaar. Het eerste meezingmoment was een feit. Was het nu aan het druppelen of zagen we hier en daar een kleine traan? Gelukkig kon ze shiften naar een leuke apotheose (‘Heeft er iemand zin om wat te dansen?’) en konden enkele poppy elektrosongs zoals “Wat als niemand op mij wacht” voor een mooie afsluiter zorgen.

MEROL

© CPU – Jan Van Hecke

MEROL, dé Hollandse popkoningin van de kitsch, kwam in volledige zilveren pluimage op de bühne rond 21u, vergezeld van een compleet vrouwelijke band. Deze jolige dame zou evengoed de liefdesbaby kunnen zijn van Guido Belcanto en Carmen Waterslaeghers. Als je op de Grote Kaai aan een willekeurige persoon vroeg van waar die MEROL kende, kreeg je negen keren van de tien “HOU JE BEK EN BEF ME” als antwoord. Deze wereldhit in Nederland mocht zeker niet mankeren, maar openen deed ze met die andere hit “Bendronkenlaatme”. Dansen lukte nadien ook probleemloos op “Je Vais Vite (op de Campingdisco)”. Wanneer ze een hommage bracht aan een overleden vriend werd het wat rustiger en ging ze even neerzitten naast gitariste Chrissie. Nadien mocht de zilveren pluimage uit en verscheen ze in een wieleroutfit (koersbroek incluis) om “HOU JE BEK EN BEF ME” te brullen. We geven trouwens een dikke duim voor de uitvoering van “vol”, een heel onderschat nummer met slimme tekst, zoete beats en dan nog eens prachtig gezongen. Met “Het feest is al voorbij” deed ze ook lekker dwars, maar zo hebben we ze graag en eigenlijk moest het échte feest nog beginnen. “LEKKER MET DE MEIDEN” was dan ook een perfecte afsluiter voor de inmiddels volgelopen Grote Kaai.

The Opposites

© CPU – Jan Van Hecke

Waren die niet gesplit? De reünieshow in 2019 sloeg zo hard aan dat The Opposites met mondjesmaat blijft doorgaan. Aan de aanwezigen vooraan te zien duidelijk een serieuze inslag, want een massa volk verzamelde zich op de zanderige kasseien voor het podium. Gelukkig bleef het de hele avond droog en konden de poncho’s opgeborgen blijven. Het feest was alleszins nog niet voorbij, MEROL. We zijn er zelfs zeker van dat ze backstage stond mee te hossen met Willy (de kleine) en Big2 (de lange). Beide heren zijn hilarisch in het lachen met elkaars cultuurverschillen. Grofgebekt en tegelijkertijd politiek correct.

Het rustige begin “Laatste keer” stond in schril contrast met wat er volgde, je moet het maar aandurven om eerst Doe Maar (“Belle Helene”) te coveren en dan te shiften naar een cover van The Prodigy (“Smack My Bitch Up”) om de hele parking te zien ontploffen. Qua product placement zullen ze bij Nike tevreden geweest zijn, wanneer tijdens “Me Nikes” zowat alle mogelijke schoenen van het merk op het scherm werden geprojecteerd. Het repertoire van deze heren werd bovendien luidop meegezongen. Tussen de liedjes door werd de sfeer erin gehouden met streepjes Daft Punk en Faithless, om dan uit te pakken met lekkere hits als “Slapeloze Nachten” en “Licht Uit”. Wanneer “Sukkel voor de liefde” even voor een lichte inkeer zorgde, werd het feest pas echt ‘chaud’ met “Dom, Lomp & Famous”, het New Kids-hitje “Broodje Bakpao” en de knaller “Thunder” als donderslag op de Grote Kaai. Figuurlijk, gelukkig.

Goldband

© CPU – Jan Van Hecke

We moeten er niet flauw over doen; dé reden waarom deze avond zo snel was uitverkocht, was natuurlijk het Hagenese trio dat zichzelf noemt naar een merk van pleister voor binnenwanden en plafonds: Goldband. Los van het feit dat ze Hagenezen zijn en niet vies zijn van een feestje, hebben ze ook jarenlang als stukadoor gewerkt, net als hun vaders trouwens. Van kinds af aan gingen ze met hen mee naar het werk en op de bouwplaats leerden Boaz, Milo en Karel elkaar kennen. Karel maakte vooral techno en Milo kon zelfs toonvast zingen, dus waarom niet eens een nummer uitbrengen? Debuutsingle “Witte Was” haalde meteen goud. Ze werden elkaars knuffelcontacten, want tijdens de coronapandemie vonden ze de inspiratie om hun tijd de doden door nummers te schrijven. Het resultaat was debuutplaat Betaalbare romantiek, genoemd naar een creatieve bloemenwinkel uit Scheveningen, die de heren in eigen beheer uitbrachten in 2021. In 2022 kreeg hun concert op Lowlands zulke goede recensies dat ze ‘instant hot’ werden. Je moet deze zomer al veel moeite doen om Goldband niet te spotten op één van onze festivals. Zo trad de groep diezelfde avond eerst op in Tienen op Suikerrock, om ’s avonds de laatste energie te pompen in de Grote Kaai.

Dat de heren fier zijn op Scheveningen, was te zien aan het grote reuzenrad dat mee op het podium stond. Qua opener en opbouw was “Ik Zie Je” dan ook majestueus en mysterieus tegelijk; een mooie prelude als je Goldband nog niet kende. Daarna volgde een klankcarroussel van hun beste nummers. Met “Rommel” speelden ze nog even nieuw materiaal, maar het onweerstaanbare “Ja Ja Nee Nee” mocht zeker niet ontbreken, gek dansje inbegrepen. ‘Lokeren, hebben jullie er zin in!?’ schreeuwde Boaz, die het volledige optreden een beetje op de achtergrond bleef. Misschien kruipen twee optredens op enkele uren toch wat in de kleren? Milo en Karel namen het initiatief en “De Langste Nacht” was een eerste kippenvelmoment. ‘Hebben jullie zin in een hit?’, dan weet je dat “Noodgeval” eraan komt! Het werd dan ook massaal meegebruld.

© CPU – Jan Van Hecke

Na dit uptempo nummer dook Milo het publiek in om enkele willekeurige toeschouwers aan te klampen voor “Dit is voor jou”. Na deze energiebommetjes gingen de heren even zitten, kap op en hoofd naar beneden om “Requiem” te brengen. Nog zo’n nummer dat een climax kent, want Milo dook weer tussen de menigte om mensen aan te wijzen die uiteindelijk doodgaan: ‘En jij ook, en jij ook en jij ook!’ Ook het liefje van Karel mocht niet ontbreken. We hadden eigenlijk Sophie Straat verwacht, die eerder die avond in Club StuBru optrad, maar het was Maan die “Stiekem” op het podium verscheen. Terwijl ze nog aan het zingen was, verschenen de eerste vendeliers al op het podium voor “Mijn Stad”, een hommage aan… Stad Lokeren.

Boaz achtte nadien zijn moment gekomen en bracht een mooie akoestische versie van “Witte Was” en na dit intense en nostalgische moment mochten de T-shirts uit. ‘Scheur je shirt kapot!’ werd ons bevolen en we zagen mensen dat effectief ook doen. Tijdens “Psycho” ontplofte de boel dan helemaal en gitarist Wieger Hoogendorp (deze keer wél op tijd) gaf het beste van zichzelf. Afsluiten deed Goldband ter goede trouw met een potje oldschool hakken. Wat ons vooral verraste was dat dit optreden vrijwel incidentloos verliep, ondanks dat de mannen eruit zagen alsof ze al 48 uur wakker waren. Goldband is zo’n groep geworden die chaos op het podium (en soms ook in het publiek) brengt, maar tegelijk foutloos doorheen de setlist geraakt. Show geven en performen, dat kunnen deze Haagse stukadoors echter zéker!

Used

Voor wie nog niet was uitgefeest of gewoon nog verder wilde doen, bracht Used als afsluiter een snedige drum-‘n-bass dj-set. Used was de enige Belgische artiest op de line-up van de openingsdag, maar bracht wel een knaller van een feestje met zich mee. Hij maakte furore door de Belgische drum-‘n-bassscene volledig in te pakken, en dat deed hij ook met de ‘best of the rest’ op de Grote Kaai. Gedurende 75 minuten mixte hij zijn eigen werk met een veelvoud van mash-ups door elkaar met hits van o.a. Chase & Status, DJ Fresh, Netsky en zelfs de Beastie Boys. Lokeren ging al bouncend de nacht in en vooraan gingen de stroboscopen even hectisch te keer als de talrijk aanwezige drum-‘n-bassmeute. De eerste dag/nacht was een voltreffer vol Hollandse kitch en vuilspuiterij, enkel een FEBO-krokettenautomaat en wat lauwe Heineken mankeerden nog om het ‘af’ te maken.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

84 posts

About author
Kind van de jaren '80 en '90 en daar ook een beetje blijven hangen...
Articles
Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single MEROL & Elmer - "Prinses Pil"

Vanavond, op Koningsnacht, houden MEROL en Elmer een minifestival in Het Concertgebouw in Amsterdam. Daar hoort natuurlijk een gezamenlijke single bij. Merel…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Froukje & S10 - “Hart In Brand”

Als twee van de bekendste Nederlandstalige popzangeressen beste vriendinnen worden, dan weet je dat de vraag naar een samenwerking er geen is…
LiveRecensies

Paaspop 2025 (Festivaldag 3): Climaxen met de paashaas

Zondag op Paaspop is zoals een goed verstopt paasei in de paaseierenraap: je denkt dat het feest bijna voorbij is, je ziet…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.