Als we aan muziek uit Nashville denken, dan gaat onze gedachte meteen richting de country. De enige echte muziekstad van de Verenigde Staten heeft al decennialang warme banden met het genre. De roots van namen als Johnny Cash, Kitty Wells en de legendarische gitarist Billy Byrd liggen allemaal in het plaatjse in Tennessee en staan bij menig muziekliefhebber in het geheugen gegrift. Maar de stad heeft zoveel meer te bieden, waarbij ook het nodige gitaargeweld bij komt kijken. Van de christelijke knuffelrock van bands als Red en Skillet tot aan de onverbiddelijke metal van Whitechapel, alles kan een plek vinden in het drukke muzieklandschap dat Nashville te bieden heeft.
Zo ook metalcore. Het genre is aan een ware opmars bezig richting de top van de metalscene, terwijl bands als paddenstoelen uit de grond schieten. Helaas is de ene band een beter leven geschonken dan tien anderen en zal het merendeel nooit de spotlights ontmoeten. Chamber is echter wel een van de bands die een gouden toekomst tegemoet gaat. De groep wist zichzelf met de snoeiharde platen Cost of Sacrifice en Ripping / Pulling / Tearing op te werken richting een veelbelovende status. Afgelopen jaar verraste de band vriend en vijand met de uitgave van de meedogenloze ep Carved in Stone en bewijst nu met A Love to Kill For dat ze klaar is voor de volgende stap in hun pad richting succes.
Al vanaf de eerste seconden van A Love to Kill For weten we waar we aan toe zijn. Chamber begroet ons op hun gelijknamige track met een smerig klinkende grunt die al meteen een impact achterlaat. Het dient als een voorbode op wat ons de komende dertig minuten gaat overkomen. Frontman Jacob Lilly schreeuwt namelijk alles bij elkaar en weet ons met zijn stemgeluid in te pakken in een warme deken van zenuwslopende grunts. Helaas valt hij soms net iets weg in de mix, maar door de uitstekende prestaties van zijn medebandleden is dit verre van een doodszonde.
A Love to Kill For zit tot aan de rand gevuld met liederen die door merg en been gaan, waarbij het eerder uitgebrachte “Tremble” in positieve zin net boven de rest uitsteekt. Wat achteraf gezien kan worden als startschot van het nieuwe album, wist destijds al te imponeren en liet ons reikhalzend uitkijken naar de uitgave van deze plaat. Het nummer is bikkelhard en beukt zich een weg door alles en iedereen heen. Waar sommige bands op hun vervolgalbum gas terug geven ten opzichte van hun debuutplaat, gaat Chamber met A Love to Kill For er klakkeloos overheen. De korte tracks “We Followed You to the Bitter End” en “Our Beauty Decayed, Nothing Was Left” zijn ware slachthuizen voor onze trommelvliezen en doen er alles aan om deze in hun volledigheid te verscheuren. De band heeft doorheen de plaat duidelijk hun inspiratie gehaald bij grootheden uit het genre. De tonen van groepen als The Dillinger Escape Plan en Knocked Loose doorschijnen nog het meeste van allemaal en klinken als een echo doorheen de twee nummers.
Tijdens ons artikel over “Tremble” merkten we het al op, maar bij het beluisteren van het volledige album springen de indrukwekkende kwaliteiten van Taylor Carperter er pas echt uit. De kunsten van de jonge drummer zijn een genot om naar te luisteren. En terwijl hij moeiteloos wisselt tussen verschillende stijlen doorheen de tracks, zorgen zijn drumpartijen voor een rode lijn doorheen A Love to Kill For en laten die ons op momenten afvragen of hij toch niet stiekem een extra paar handen heeft. De groovy drumstukken tijdens “When Deliverance Comes” kunnen ons nog het meeste verrassen van allemaal en laten zien dat Carpenter de toekomst is van het drummersgilde.
De eerste helft van het album is duidelijk de betere van de twee, al is dat op “A Love to Kill For” amper te merken. De titeltrack is de perfecte mengelmoes aan muziekstijlen, terwijl het prima tussen de lijntjes kleurt. De afsluiter “Hopeless Portrait” is daar in tegen een minuut lang bruutgeweld, maar slaagt er wel in om het album mooi bij elkaar te binden.
Chamber bewijst in net geen dertig minuten dat metalcore prima uit een stad kan komen dat gekenmerkt wordt door hun countrymuziek. De mix van de harde, rauwe vocalen van frontman Lilly met de combinatie van de melodische en soms wat chaotische gitaarlijnen en de uitstekende drumpartijen zorgt ervoor dat we de plaat een eindeloze loop zetten. De jonge groep levert met A Love to Kill For een waar pareltje af en katapulteert zichzelf hiermee op onze “Ones to Watch”-lijst voor de komende jaren. Ons advies voordat je het album opzet: zorg dat je stoelriemen goed vast zitten. Want de wilde rit van A Love to Kill For beukt je werkelijk in alle mogelijke richtingen.
Facebook / Instagram / Twitter / Website
Ontdek “Tremble”, ons favoriete nummer van A Love to Kill For, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.