GUM of liever de Australiër Jay Watson is het meest bekend als livedrummer bij Tame Impala en stichtend lid van Pond. Dat de man een sleutelfiguur is binnen de terugkeer van psychedelische poprock, valt niet te onderschatten. Solo is hij intussen ook bijna tien jaar actief en creëerde hij al vijf albums waarvan Out In The World uit 2020 het laatste wapenfeit was. Nu dat Kevin Parker zijn drumkunsten eventjes niet meer nodig heeft en Pond op een lager pitje zit, keert Watson terug naar z’n eigen universum. De co-piloot van zijn nieuw avontuur is Ambrose Kenny-Smith, die we kennen als toetsenist bij King Gizzard & The Lizard Wizard en kapitein bij The Murlocs. Aanvankelijk was “Minor Setback” bedoeld als RSD-single (met b-kant “Old Transistor Radio”), maar werd tegen de verwachtingen in digitaal beschikbaar.
Sinds King Gizzard & The Lizard Wizard en Tame Impala een lans braken voor vintage fuzzpedalen en psychedelische aussierock, valt het pas op hoeveel andere kleinere bands proberen hun sound te kopiëren. Muziektrends bewegen zich steeds in golven, maar in het geval van GUM mag het water even blijven stilstaan. “Minor Setback” drijft namelijk voort op een houtstuk dat gesneden is uit één stuk catchiness. In plaats van een overdreven geluidsmuur proberen op te trekken, zoeken multi-instrumentalisten Watson en Kenny-Smith naar de juiste baslijnen en synthesizers om gemoedelijk onze dansbenen aan het werk te zetten. Ook “Old Transistor Radio” maakt van hetzelfde laken een broek (met een herkenbare mondharmonica van Kenny-Smith) en zo kan je op beide kanten van de 7″ blijven grooven. Ondanks dat de lentezon nog echt moet doorbreken, doet “Minor Setback” alle denkbeeldige wolken verdwijnen uit ons gezichtsveld.
Facebook / Instagram / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.