AlbumsRecensies

Oordaya – ALNAÏR (★★★½): Poëtische r&b-creaties

Vorig jaar botsten we toevallig op de muziek van de Frans-Algerijnse Oordaya. Opgegroeid tussen verschillende culturen keerde ze op haar zeventiende terug naar Frankrijk, waar een nieuw leven opbouwen moeilijker bleek te zijn dan verwacht. Haar toevlucht zocht de jonge artieste in het maken van muziek en daar plukken we vandaag de dag de vruchten van. De creaties van Oordaya drijven op zwoele r&b-beats waardoor verwijzingen naar onder meer Jorja Smith en Sade niet veraf zijn. Na twee ep’s, Mind Me (2018) en Three (2020), waarop Engels de voertaal was, kiest Oordaya met haar debuutplaat ALNAÏR resoluut voor het Frans.

ALNAÏR betekent zoveel als het licht in het Arabisch, waarmee de artieste verwijst naar een ster. Dat licht is ze vandaag de dag zelf, al ware het alleen al om de zachte, zoete composities die ze ons voorschotelt. Daarvoor werkte ze samen met niemand minder dan twinsmatic, het producersduo dat ook voor Damso en Aya Nakamura achter de knoppen dook. Alsof dat nog niet indrukwekkend genoeg is, werkte ze samen met choreografe Mès Lesne om haar “TOI” tot leven te brengen en mocht ze de afgelopen maanden het voorprogramma verzorgen voor Lolo Zouaï en onze eigenste Angèle.

 

Op haar debuutplaat kiest Oordaya vooral voor introspectie en legt ze haar eigen emoties bloot. Pijn, maar ook hoop, voeren het hoogste woord terwijl de melodieuze r&b voor een dromerige sfeer zorgt. Openingstrack “ALNAÏR” is veelal een spoken word performance verankerd in een vrij eenvoudige instrumentale basis waarmee de toon gezet wordt voor de komende veertien titels. In een tijd waarin de aandachtspanne van de luisteraar steeds korter wordt, lijkt het een gedurfde keuze om zo’n lijvig album uit te brengen, al zou het ook verkeerd aanvoelen mocht Oordaya haar verhaal te snel uit de doeken doen.

Wat als je het gevoel hebt dat je niet helemaal bent waar je zou moeten zijn? Die vraag stelde Oordaya zich op “VISION”, een song die de soulvolle kant van haar stem in de verf zet. ‘Je suis d’ici / mais je me sens de là-bas’, klinkt een nogal zoekende zangeres. Het geheel klinkt alsof de zon ’s ochtends op je huid brandt terwijl de geur van verse bloemen je neusgaten binnendringt. Die elegantie en subtiliteit vinden we terug doorheen heel de plaat en terwijl Oordaya zich vaak kwetsbaar opstelt, toont ze zich ook bijzonder authentiek.

“DE L’AMOUR À LA HAINE”, dat eerder als single verscheen, valt ook op het album meteen in het oog. Ietwat dramatische pianoklanken kleuren de song, waarna Oordaya het over de soms teleurstellende kant van liefde heeft. Het geheel glijdt zo je oren binnen en weet catchy te klinken zonder al te veel compromissen te sluiten. Uiteindelijk zijn het dan enkele gitaarklanken die de conclusie vormen en zo vloeit de song mooi over in “NE ME REGARDE PAS”, waarvoor Oordaya de handen in elkaar sloeg met Khali en een meer nostalgische kaart trekt.

“TOI” dat als focustrack van ALNAÏR fungeert, draagt een zekere urgentie met zich mee. Oordaya is ervan overtuigd dat ze de ware gevonden heeft en verpakt haar angsten in muzikale lagen. Achter de zanglijn, bouwt een beat op om de song van een dansbare sfeer te voorzien. Alle zorgen lijken even vergeten en ook wij kunnen niet weerstaan aan de lokroep om onze heupen in de strijd te gooien. Ook “UNE VIE” kent een gelijkaardig verloop en eindigt uiteindelijk in de club, terwijl we onze tranen drogen.

Dat Oordaya een zeer persoonlijk, maar tegelijkertijd universeel album brengt, toont ze ook op “SOIR”. Arabische invloeden geven de song een geheel eigen karakter zonder de hoofdrol op te eisen. De instrumentale partij is duidelijk ondergeschikt aan het discours van de artieste en dus volgen alle muzikale bewegingen de weg die Oordaya inslaat. Slimme producties kenmerken het album van de zangeres en balanceren tussen aanstekelijke pop en ietwat mysterieuze r&b. Bij momenten dreigt onze aandacht te verminderen, maar gelukkig weet de artieste ons snel weer bij de les te brengen. “TA COULEUR EST LA MIENNE” ontpopt zich zo tot r&b-pianoballad en weet ondanks de traditionele vorm toch fris uit de hoek te komen, al zit de emotioneel geladen zang daar ongetwijfeld voor iets tussen.

Oordaya nam een groot risico met haar ALNAÏR, maar blijkt nu vooral de vruchten te plukken van haar bijna poëtische teksten. Met haar debuutplaat weet ze ons te overtuigen van haar capaciteiten en zijn we vooral benieuwd naar een live-vertaling van alles wat we te horen kregen.

Facebook / Instagram

Ontdek “DE L’AMOUR À LA HAINE”, ons favoriete nummer van ALNAÏR, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

650 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Oordaya - "Jamil"

De Frans-Algerijnse Oordaya groeide op tussen heel wat verschillende culturen, maar keerde op 17-jarige leeftijd uiteindelijk terug naar Frankrijk. Een nieuw leven…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.