AlbumsFeatured albumsRecensies

Fenne Lily – Big Picture (★★★½): Een veilige bubbel

Te midden van de pandemie bracht Fenne Lily met BREACH haar tweede langspeler uit. Zachte melodieën en subtiele woordspelingen vormden de basis voor een plaat waarin de Britse op zoek ging naar haar eigen wedergeboorte. Inmiddels brak met de release van onder meer “Lights Light Up” en “Dawncolored Horse” een nieuw tijdperk aan. Een ding valt meteen op, op Big Picture kijkt Fenne Lily vanuit een ander perspectief naar de thema’s die haar het nauwst aan het hart liggen en gaat ze op een nieuwe zoektocht.

Ondanks dat Fenne Lily op muzikaal vlak de rode draad van haar vorige albums doortrekt, is er een niet te ontkennen verschil te merken. Waar On Hold en BREACH ontstonden vanuit pijn en het afscheid nemen van een liefde die er niet meer is, kijkt Fenne Lily in Big Picture net naar het heden. De nummers ontstonden in een relatie en volgen het verhaal van twee mensen die hun uiterste best doen om samen staande te blijven. ‘Het album is geschreven in een periode van emotionele stabiliteit, die net onstabiel voelde omdat het allemaal zo nieuw was’, aldus de zangeres. Fenne Lily is dus nog steeds zoekende, maar kijkt op haar derde langspeler met een frisse blik naar zichzelf en de wereld rondom zich.

Een baslijn die zachtjes naar de voorgrond klimt markeert de start van Big Picture. “Map of Japan” laat ons de wereld die Fenne Lily schetst op eigen tempo verkennen, al blijkt al snel dat de Britse ons wil aanzetten tot nadenken. ‘I never asked you to change / And you treat me like I did’, zijn de eerste woorden die weerklinken en daarmee weet de zangeres meteen de aandacht te trekken. Wanneer een elektrische gitaar een nogal vervormd geluid produceert dat eerder aan onweer doet denken, verandert het vredige landschap stukje bij beetje naar een meer diverse realiteit.

Dat we vooraf al een paar singles te horen kregen om ons voor te bereiden op de tien titels tellende langspeler, zorgt ervoor dat er af en toe een moment van herkenning optreedt. Een gemoedelijke sfeer installeert zich al gauw doorheen de nummers, waardoor we met onze gedachten af en toe dreigen af te dwalen. “2+2” neemt echter een voorzichtig catchy positie in met als gevolg dat we al gauw meedrijven op kalme golven die over het wateroppervlak rollen. In de tweede helft van de song wordt het geheel dynamischer en lijkt een windje de kop op te steken waardoor het tempo wat opgedreven wordt.

De liedjes van Fenne Lily zijn bij momenten zo klein en ingetogen dat we ons bijna niet durven te verroeren uit angst het evenwicht te verstoren. Het intieme “Henry” is daarvan een goed voorbeeld, want terwijl we zachtjes heen en weer wiegen, stelt de Britse zich tekstueel net heel breekbaar op. ‘All of my colors have been used’, klinkt het en daarmee voelen we toch dat er een bepaalde beladenheid in de lucht hangt. Die zwaarte wordt meteen gecompenseerd door een meer uptempo melodie op “Pick”, waar het alweer de gitaarpartij is die de hoofdrol opeist. Ondanks dat er een heel andere sfeer heerst, snijdt het poëtische mes van de artieste nog steeds even diep. ‘Love is a delicate string’, zingt ze, waardoor ook de meest romantische zielen even met beide voeten op de grond worden gezet.

Op momenten waarop onze gedachten alle kanten op schieten door alle prikkels die de Britse ons voorschotelt, grijpen we maar al te graag naar de iets ingetogenere songs. Zo voelt “Superglued” bijna als de soundtrack voor een avond rond het kampvuur, want terwijl we steeds hetzelfde gitaarloopje horen, weet Fenne Lily ons alleen al met haar aangename stemgeluid tot rust te brengen. Die formule herhaalt ze meermaals doorheen Big Picture waardoor er een soort dubbele ervaring mogelijk is. We hebben het dan met name over het kalmerend effect dat de instrumentale luisteraar zal ervaren, terwijl de luisteraar die eerder focust op de teksten net keer op keer aangezet wordt tot nadenken.

Fenne Lily brengt met Big Picture een ontzettend coherente plaat waarop ze vooral haar eigen sterktes in de verf zet, maar ook moeilijkheden niet uit de weg gaat. De veilige bubbel waarin we even mogen vertoeven bestaat voornamelijk uit rustgevende uitzichten, maar biedt toch genoeg variatie om onze aandacht vast te houden. Al bij al dus een sterke plaat zonder al te veel buiten de lijntjes te kleuren.

Op 24 april stelt Fenne Lily haar album Big Picture voor in de Ancienne Belgique, een dag later doet ze dat in Bitterzoet Amsterdam.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek “2+2”, ons favoriete nummer van Big Picture, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

678 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
2023Featured albumsFeaturesInstagramUitgelicht

De 20 mooiste albumhoezen van 2023

Het oog wil ook wat, dat geldt zelfs in de auditieve wereld van de muziek. Albums terugbrengen naar hun artwork is de…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Fenne Lily - "Hollywood and Fear"

Dromerige melodieën, zacht gitaargetokkel en subtiele woordspelingen vormen het handelsmerk van de Britse Fenne Lily. Met Big Picture bracht ze eerder dit…
LiveRecensies

Fenne Lily @ Ancienne Belgique (AB Club): Fijn roeien met de beschikbare riemen

Zo’n twee weken geleden verscheen de derde langspeler van Fenne Lily. Op Big Picture lijkt de Britse met een frisse blik naar…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.