Dat de pandemie ook een aantal creatieve voordelen had, was gisterenavond te aanschouwen in het Koninklijk Circus in Brussel met FKJ, alias French Kiwi Juice, alias Vincent Fenton, als levend bewijs. De Franse multi-instrumentalist, producer en wat nog allemaal bracht vorig jaar zijn tweede langspeler (derde als je Just Piano meetelt) Vincent uit. Die puilde uit van geslaagde pianostukken, saxofoonsolo’s, experimentele beats maar vooral van magie. Eerder sprankelde hij die magie al over French Kiwi Juice, zijn eerste plaat, en over zijn meest bekende ep Ylang Ylang, die op menig muziekplatform, maar vooral op TikTok voor veel populariteit kon rekenen. Zijn laatste langspeler produceerde hij in een feeërieke thuisstudio in de Filipijnse jungle en het was uitgerekend die jungle die hij meebracht naar het muzikale circus van de hoofdstad van Europa.
Maar eerst was het aan Crayon om ons in de juiste sfeer te brengen. Geen onlogische keuze, want hij zit net als Fenton bij het Franse label Roche Musique. De Parijzenaar had voor de gelegenheid een violist meegebracht die tussen de al klaargezette instrumenten van FKJ de beats van Crayon wat kleur gaven. Hij kreeg een aantal keer de handen van de op dat moment nog halflege zaal op elkaar, maar verder was het publiek toch vooral aan het wachten op het echte werk.
Anderhalf uur lang waanden we ons in de woonkamer van FKJ waar alles gecreëerd werd. Bij de aanvang van het concert twijfelden we dan ook even of we niet in een theaterstuk waren terechtgekomen: met het vooraf opgenomen geluid van voetstappen en het slurpen van een thee slenterde de Fransman door zijn woonkamer, om vervolgens een plaat op te leggen. Wanneer die begint te haperen, beslist hij om er met zijn beschikbare instrumenten een zeer geslaagde remix van te maken. De toon is meteen gezet.
Ding dong. Na deze leuke intro gaat de bel en laat FKJ zijn bassist en drummer binnen. Die laatste leek ons een ietwat verrassende gast, maar doorheen het concert eiste hij zeker een rol op. Tijdens “Risk” weerklonk er voor het eerst gejuich van herkenbaarheid. Bas, zijn kompaan op de single, kreeg ook een rol door op het groot scherm achter de muzikant te mogen zingen. Dat was ook het geval op “Vibin’ Out” en op “Tadow” met respectievelijk (((O))) en Masego. Tijdens “Us” bewees de Fransman nog maar eens met verve dat de saxofoon een van de coolste instrumenten is dat bestaat: de zaal kleurde goud voor een goud nummer.
Tijdens het fenomenale pianowerk van “Way Out” begonnen we even hoog te zweven als de vogels die op de enorme LED-schermen werden afgebeeld. De nummers van zijn nieuwste plaat blijken dan ook voortreffelijk live te werken. Omdat het grotendeels een instrumentaal concert was, kon het publiek het vaak niet laten om toch even te babbelen tussendoor. Dat was zelfs nog niet zo erg, want het gaf alleen maar kracht bij aan de huiselijke sfeer. Toch kreeg FKJ op bepaalde momenten iedere mond dichtgeritst: tijdens het dromerige “Ylang Ylang” kon je niet anders dan zwijgen en genieten. Gelukkig toonden de schermen dronebeelden van aardse landschappen, want we waanden ons tijdens dit nummer makkelijk op een andere planeet.
Net daarvoor sloeg “Different Masks” nog in als een bijna letterlijke donderslag bij heldere hemel: de woonkamer, inclusief de bureaulamp, zetel en virtuele ramen, daverde op zijn grondvesten. Tijdens “Tadow” werd de zaal grotendeels belicht en viel het daarom op dat de gsm’s voor dit nummer de lucht ingingen: het populaire saxofoonwerk werd gretig op beeld vastgelegd terwijl de drummer op het einde nog eens het beste van zichzelf gaf. Daarom dus die tweede gast.
Nadat FKJ de deur achter zich sloot, kwam hij nog één keer door een klein kiertje piepen. En wanneer er een staande ovatie in je woonkamer staat, kan je niet anders dan terugkeren. Met “Skyline” en het aanstekelijke “Losing My Way” liet hij het publiek een laatste keer dansen, alvorens nog één keer de zaal stil te krijgen met zijn pianowerk tijdens “Sundays”. FKJ toverde in het Koninklijk Circus, tijdens een show die van begin tot einde tot in de puntjes was uitgewerkt. Bij afloop van het concert voelde het na al dat zweven dan ook heel even raar om de grond nog eens onder onze voeten te voelen. Magie van de bovenste plank, met een vleugje kiwisap.
Facebook / Instagram / Website
Setlist:
Intro
Losing My Way
Risk
Us
Let’s Live
Way Out
Lying Together
10 Years Ago
Vibin’ Out
New Life
100 Roses
Different Masks
Ylang Ylang
Tadow
Skyline
So Much To Me
Sundays