Vorige maand verwijderde Melanie Martinez de inhoud van haar Instagram om er daarna een vreemde video met een paddenstoel te posten waarin ‘RIP Cry Baby’ gegraveerd stond. Dit is natuurlijk een verwijzing naar haar debuutalbum, Cry Baby, uit 2015. Het was toen duidelijk dat de Amerikaanse zangeres een nieuw hoofdstuk zou beginnen met een nieuwe plaat, dat meteen al de titel Portals kreeg. In haar eerder uitgebrachte muziek leek Martinez geobsedeerd te zijn door poppen en verhalen, zoals in de hits “Dollhouse” en “Cry Baby“. Ook in het aankomende album zijn we nog niet van haar poppen af, zo blijkt uit haar nieuwste uitgave “DEATH”.
Met “DEATH” houdt Martinez zich aan haar gekende formule: ietwat bizarre liedjes die een diepere boodschap krijgen naarmate je beter en meer luistert. De single opent met een monoloog van een stem die ons doet denken aan de betere horrorfilms met poppen, zoals bijvoorbeeld Annabelle of de iets recentere M3GAN. Het hoofdpersonage van dit lied sterft, maar is ook diegene die aan het woord is. De overledene praat met diens geliefden, alsof die voor altijd in diens gedachten wil blijven. Hoewel de boodschap eigenlijk droevig is, weet de zangeres toch andere emoties bij ons op te wekken. Zo blijven we achter met een bevreemdend en ietwat onheilspellend gevoel, al weet ze ons ook te intrigeren. Met net iets meer dan vijf minuten slaagt de Amerikaanse er wel in om ons bezig te houden met muziek die stuitert tussen mysterieus, eng, poppy en chaos. “DEATH” is dan ook geen normale single, maar eerder een verhaal dat opbouwt met een piano en violen naar een einde dat openbarst met Martinez’ zang, een stem die op de achtergrond ‘death’ herhaalt en een warboel aan stevige instrumenten. Hoe vaker we dit nummer beluisteren, hoe meer we ervan in de ban geraken. Als we “DEATH” mogen geloven, dan heeft Melanie Martinez nog niet het beste van zichzelf laten horen met haar vorige albums.
Portals verschijnt op 31 maart.
Facebook / Instagram / Website / Twitter
Beluister de singles van de week op onze Spotify.