InstagramLiveRecensies

Sophie Ellis-Bextor @ La Madeleine: Zoete, zittende disco

© CPU – Kris Kellens

Met haar swingende en dansbare songs weet Sophie Ellis-Bextor, aka ’the queen of dancepop’, al zo’n twintig jaar de liefhebbers van het genre te charmeren. Op 2 juni komt er met Hana een nieuw album, dat gebouwd is op Ellis-Bextors tripje naar Japan in 2020, onze richting uit. ‘Hana’ is trouwens Japans voor bloesem, wat dan weer perfect bij de thema’s past waarover de Britse zingt op haar nieuwe plaat: optimisme, opnieuw beginnen en avonturen. Wat we verder al weten, is dat er flink wat synthesizers hun bijdrage leveren aan het album en dat het uptempo “Breaking The Circle” de eerste aanzet vormde.

Ellis-Bextors laatste album, Songs from the Kitchen Disco, werd samen met haar vijf zonen en haar man opgenomen in vol coronatijdperk vanuit – je raadt het al – haar keuken. De plaat dateert alweer van twee en een half jaar geleden en was eerder een best of-album dan een plaat vol nieuw materiaal – op enkele covers, zoals van “Crying at the Discoteque“, na; toch besliste de Londense zangeres om er een tour aan te wijden. Als we het Belgische publiek mogen geloven, was dat een goede keuze: het concert in La Madeleine was tot op het laatste kaartje uitverkocht.

Holiday Sidewinder neemt ons eerst even mee op vakantie naar een warm eiland. Als een verlegen prinsesje op blote voeten komt ze het podium op om haar zoete hyperpop aan La Madeleine voor stellen. Assistentie van een band heeft ze daarvoor niet nodig, want de basrijke beats rijgen alle nummers in een lange sliert aaneen. De Australische popzangeres heeft een aantal nummers nodig om ons de set in te trekken, want zowel achter als naast ons vinden de bezoekers wat ze vandaag op het werk meemaakten interessanter om tegen elkaar te vertellen dan Sidewinders performance. Wat verder op de setlist vinden we nog “Tra$h Can Luv” en “Casino”, maar een nummer dat er echt bovenuit steekt kunnen we nog steeds niet opnoemen. Je zou eerder voor haar enthousiaste dansmoves naar een concert gaan dan voor het muzikale, dat zeker niet slecht, maar wel voorzichtig en weinig variërend is. Naar het einde toe krijgen we dan toch wat zin om te bewegen – dat moeten we ze wel nageven – en vragen we ons af waarom ze ons als publiek neerzetten op zo’n dansbare muziek. Het zal nog even duren vooraleer Sidewinder hoge toppen zal scheren, maar een leuk wachtmuziekje en fijn om naar te kijken was ze zeker.

© CPU – Kris Kellens

Nadat de gitarist en bassist met respectievelijk een poedel- en haaienkop het podium zijn komen oplopen, geeft Sophie Ellis-Bextor de aftrap met “Take Me Home (A Girl Like Me)”. De Britse verkende vandaag onze hoofdstad en weet ons iets nieuws te leren over ons eigen land. Wist jij dat België het tweede diepste indoor zwembad ter wereld heeft? Verder legt ze uit dat ze ’the sugar rush from the waffles’ nog steeds voelt. De tevredenheid die je ervaart nadat zo’n hele wafel de weg naar je maag heeft gevonden, trekt ze door in het vrolijke “Disco Inferno”. Ook heeft ze een primeur voor ons: haar nieuwste single en tevens ook de eerste van haar aankomende album Hana wordt voor het eerst live gebracht. Daarmee stappen we even af de discotrein. De strofes zijn wat meer jazzy, het refrein neemt ons dan weer mee op een dromerige vlucht. “Hypnotised” rond het eerste hoofdstukje af en weet met een ABBA-achtige intro het publiek een eerste keer recht te krijgen.

Naast haar zeskoppige achterban heeft Ellis-Bextor ook een verrassing meegebracht: ze haalt een draaiwiel boven, dat afgaand op zijn grootte niet te veel mocht kosten, en na een stevige draai “Bittersweet” aanwijst. Klagen gaan we daar niet over doen, want het catchy popnummertje is een van de betere van de avond. Mocht TikTok een dikke tien jaar geleden bestaan hebben, zou het nummer het daar perfect doen. Met het akoestische “Mixed Up World” en het intieme en romantische “Young Blood”, dat ergens tussen slaapliedje en liefdesballade zweeft, wordt de losse sfeer terug wat strakker getrokken.

© CPU – Kris Kellens

Na een kort instrumentaal intermezzo ter kleedjeswisseling, brengt Ellis-Bextor het wiel terug. Ditmaal veegt ze haar voeten aan het lot en besluit ze dan toch maar “Dancing Queen” van ABBA in een Ellis-Bextor sausje te soppen. Het is het begin van een uitgebreide medley van covers, waarin ook “Lady (Hear Me Tonight)” in een zwoel jasje en “Crying at the Discotheque” passeren.

Voor degenen die de context gemist hebben, vertelt de Londense even waar haar bizarre albumtitel nu eigenlijk vandaan komt. Haar Kitchen Disco’s die ze live op Instagram hield tijdens de lockdown, waren liefdesbrieven naar naasten die ze moest missen. Met een cover van Madonna’s “Like a Prayer” offert ze Brussel de liefde. We weten het, ’t is helemaal niet hetzelfde – voor je tegen je scherm begint te schreeuwen – maar zo hebben fans die geen buitenaardse bedragen wilden betalen voor een popster op retour toch ook eens een Madonna-nummer live gehoord. De herkenbaarheid van haar covers slaat meer aan dan haar eigen hits, hoewel bepaald eigen werk toch echt wel beter is dan de classics die we al zo vaak gecoverd gehoord hebben. Met “Heartbreak (Make Me A Dancer) volgt er eindelijk nog zo eens eentje, waarna ze met de handen in de zij het applaus van La Madeleine ontvangt.

© CPU – Kris Kellens

We krijgen nog één extraatje, denken we lange tijd, tot de zangers met haar twee violisten naar de PA trekt om vanaf daar een a capellaversie zonder micro van “A Few of my Favourite Things” te brengen. Een magisch momentje om de set af te ronden en daarna via een achterdeur te verdwijnen.

Hoewel we een paar niet-helemaal-juiste noten hoorden en we iets meer durf in de setlistkeuze geapprecieerd zouden hebben, beleefden we een fijne avond. Hoogtepunt van de set was “Hypnotized”, een uitstekend dansnummertje – jammer dat de stoelen ons wat verhinderden – én daarbij eigen werk. Jaren zal dit optreden niet blijven hangen, maar erover vertellen zullen we morgen zeker doen.

Vooraleer ze doortrekt naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, staat Sophie Ellis-Bextor vandaag nog (2 maart) in een uitverkochte Amsterdamse Melkweg.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram vind je er nog veel meer!

Facebook / Instagram / Website

Setlist:

Take Me Home
Disco Inferno
Wild Forever
Breaking The Circle
Hypnotized
Bittersweet
Mixed Up World (akoestisch)
Young Blood
Love is a Camera (instrumentaal)
Dancing Queen
Get Over You
Groovejet
Crying at the Discotheque
Like A Prayer
Heartbreak (Make Me A Dancer)
Murder On The Dancefloor

Our House
A Few of my Favourite Things

Related posts
AlbumsFeatured albumsRecensies

Lenny Kravitz – Blue Electric Light (★★★½): Vintage Kravitz met een scheut Prince

“Let Love Rule”, “Mr Cab Driver”, “Are You Gonna Go My Way?”, “Always On The Run”, “Fly Away”, “It Ain’t Over ‘Till…
AlbumsRecensies

Rachel Chinouriri - What A Devastating Turn Of Events (★★★½): Struikelen, vallen en opgroeien

Rachel Chinouriri timmert geduldig aan haar carrière. Na de release van haar debuut-ep Mama’s Boy in 2019 werd ze opgepikt door Parlophone,…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single kenzie & ASTN - "close to you"

Ze begon haar carrière als danseres, maar kenzie staat tegenwoordig voornamelijk bekend om haar zangkunsten. Mackenzie Ziegler, zoals ze echt heet, vergaarde…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.