InstagramLiveRecensies

Obongjayar @ Botanique (Rotonde): Veelzijdige good vibeprins

© CPU – Bert Savels

Nadat zijn moeder vanuit Nigeria naar het Verenigd Koninkrijk vluchtte, bleef Steven Umoh achter bij z’n grootmoeder. Zij voedde hem op, tot hij in 2017 zijn moeder achterna reisde en zich vestigde in Londen, met zijn Nigeriaanse muziekachtergrond in zijn koffer. Anno 2023 heeft hij samenwerkingen met Little Simz en Danny Brown op z’n naam staan, en nu sinds vorig jaar met Some Night I Dream of Doors ook een debuutalbum is uitgebracht, was de tijd voor Obongjayar gekomen om op tour door Europa te trekken.

We horen je al denken ‘Obong-wat wil dat in godsnaam zeggen?’ Wel, daar heb je het al bijna geraden: Obong betekent God en Jayar junior. Godskind, of iets in die aard, dus. Spiritualiteit en politiek zijn thema’s die vaak terugkeren terug in zijn gezellige songs en waarvoor Brussel duidelijk warm loopt: in de idyllische en uitverkochte Rotonde van de Brusselse Botanique kwam de Nigeriaanse zanger gisteren zijn blend van hiphop, soul en afrobeat voorstellen. Vooraleer hij echter ten tonele verscheen, kreeg de Belgisch-Rwandese Dushime de opdracht om het publiek op te warmen.

Met een enorme expressie trok ze ons de avond in. Dat deed ze bijna in haar eentje: enkel een bassist-toetsenist vergezelde haar op het podium. ‘Come along this journey and feel what you gotta feel’, zo luidde haar wens. Met zweverige beats en een ritme dat veel weg heeft van paardenhoefijzers op asfalt kwamen we in the mood. Net wanneer we moetsten rechtstaan om alle ticketkopers binnen te krijgen, zingt Dushime ‘I see you’; het lijkt wel op voorhand afgesproken. Haar diepe, hese stem past perfect in deze instrumentarme situatie en met enige single “Common Point” kregen we een vleugje herkenbaarheid. Tegen het einde aan schoot de zangeres in de lach, omdat ze een foutje maakte dat we anders niet eens hadden gemerkt. Afronden deed de Rwandees-Belgische zangeres met een canonachtig nummer, waarin ze de vocalen opbouwde en zo haar mooie stem nog een laatste keer in de spotlights zette.

Een halfuurtje later vloog Obongjayar erin. Backstage stond de verwarming blijkbaar hoger dan in de Rotonde, want zijn T-shirt krijgen we niet te zien. Meteen overspoelde hij met “Try” de zaal met zijn good vibes. De volgende song bedaarde die losse sfeer: het rustige nummer liet een andere zijde van Umohs veelzijdige stem zien. Het is interessant om bij intiemere liedjes als deze te horen dat de grens tussen zingen en praten vervaagt. Op die manier lijkt Obongjayar wel een wolf die zijn roedel toespreekt. De eerste rij, waar Dushime en compagnon inmiddels had plaatgenomen, werd rechtstreeks in de ogen gekeken en terwijl de Britse zanger zich meer en meer thuis begon te voelen, schakelde hij over naar een funky nummer voorzien van enkele gekke dansmoves. Plots vroeg hij het publiek wat het ’s morgens als eerste doet, en zo is het bruggetje naar “10k” mooi gemaakt: ‘I wake up every morning and I run”, klonk het door de Rotonde. Zijn smakelijke stem kwam goed tot z’n recht en de hoge toontjes die hij uit z’n keelgat toverde verraadden het enthousiasme waarmee hij voor ons stond.

Obongjayars bindteksten zijn meer dan enkel dat; ze maken deel uit van de performance. Het merendeel heeft een serieuzere toon en is maatschappijkritisch of introspectief. Hij vertelde hoe belangrijk zijn omgeving voor hem is, waarna met “I Wish It Was Me” een liefdesballade aan zijn broer volgde. De stotterende trompet aan het einde zorgde voor een klein kippenvelmomentje. Enkele nummers laten bracht hij een inspirerend betoogje over de roeping om muzikant te worden die hij al van kleins af aan had. Het publiek zat aan zijn mond vastgekluisterd: mocht hij van vandaag op morgen beslissen om lezingen te geven, dan zou hij misschien ook wel een volle Rotonde op de been kunnen brengen.

Veel nummers werden ingezet of afgerond met a capellastukken. Meestal vormden die een mooie extra toevoeging, maar af en toe leek de zanger daarin de juiste flow te verliezen. Hij mistte soms net de boot, maar zijn enthousiasme maakte dat ruimschoots goed. Het zorgde ervoor dat je, mede door de ontspannen wisselwerking tussen Umoh en z’n band, niet anders kan dan vrolijk worden. Het leek wel of we toeschouwers waren van een jamsessie in de studio, maar hoewel hij vier muzikanten bij zich had, gingen onze blikken toch echt naar hem. De muzikanten bleken achtergrond en daarmee bijzaak. Met “Point and Kill” speelde Obongjayar nog even in op het publieksverlangen om een gekend nummer te horen, waarna de lichten in de Botanique weer aansprongen.

Ondanks enkele kleine vocale imperfecties liet Obongjayar de Botanique achter met een blij gevoel en liet hij zo zien dat hij een echt podiumbeest is. Met zijn rijke stem kan hij ontzettend veel richtingen uit. Richtingen die hij zelfs nog wat meer kan uitspelen dan dat hij gisterenavond deed. Een koning zouden we hem (nog) niet noemen, maar met de titel prins zal hij ook wel tevreden zijn.

Morgen (15 februari) treedt Obongjayar op voor een uitverkochte Bitterzoet in Amsterdam. Daarna trekt hij verder naar Berlijn.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Facebook / Instagram / Website

Setlist:

Try
Snidod
Frens
Sugar
10k
Parasite
I wish it was me
All the difference
Tinko
If you say
Gone girl
Wrong for it
Point and kill (quick)
Dreaming in t
New man
Message in a hammer
Endless

Related posts
LiveRecensies

Ways Around Festival 2024 (dag 3): Noise voor iedereen

De derde en laatste dag van het Ways Around Festival was opnieuw een groot succes. Ditmaal diende de museumzaal van de Botanique…
LiveRecensies

Griff @ Botanique (Orangerie): Voorzichtige popshow

Griff mag dan wel net naast de titel BBC Sound of 2021 gegrepen hebben, toch lijkt het al een tijdje de goede…
LiveRecensies

S. Carey @ Botanique (Grand Salon): Allesbehalve beangstigend

De naam S. Carey zegt misschien niet iedereen veel, maar als we er de naam Justin Vernon of Bon Iver bijhalen, dan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.