AlbumsRecensies

SG Lewis – AudioLust & HigherLove (★★★½): Twee gezichten

SG Lewis is begin 2023 al geen onbekende meer in de elektronische, synthpop sferen. De Britse songwriter, dj en producer is 28 jaar oud, maar heeft in zijn jonge carrière al heel wat moois de wereld in gestuurd. Zo kan je hem ongetwijfeld kennen van zijn samenwerkingen met onder andere Clairo en Aluna, of als producer van een reeks recente popparels, zoals Dua Lipa’s “Hallucinate”, Mabels “Let Them Know” en Jessie Ware’s “Hot N Heavy” om er maar zo’n paar te noemen. De Brit heeft zijn strepen als artiest, co-writer en producer dus zeker al verdiend. Des te meer zo met zijn debuutplaat times in 2021, een intensief, klein uurtje moderne feelgood-disco en house die ons in volle pandemie alle hoeken van de huiskamer heeft doen (her)ontdekken. Lewis trad met dat debuut nog meer naar voren als een eigen artiest die meer van zijn eigen zijn en kunnen aan de wereld liet zien. Begin 2023 krijgen we met AudioLust & HigherLove een tweede — pandemievrij — hoofdstuk waarop onze dansbenen nog meer losgeschud worden en waar de Brit vooral nog meer uit zijn schulp kruipt.

Samuel George Lewis had na zijn debuut grote ambities voor zijn tweede album. Waar debuut times vooral draaide om het mixen van heden en verleden, had hij voor zijn tweede langspeler een ander verhaal in gedachten. Wel opnieuw een verhaal van tegenstellingen, al focust Lewis zich deze keer op het spectrum van de liefde. De titel spreekt daarbij nogal voor zich. Het werd een verhaal van zowel de flirterige, egoïstische lust als de vertederende romantische liefde, en alle kleinigheden die daar ergens tussenin hangen. Lewis verzoent de twee uitersten echter niet, maar plaatst ze recht tegenover elkaar in het album. Deel één, AudioLust, werd een verzameling dreunende danskleppers, die in clubs, ravekelders en op bomvolle festivalweides thuishoren. Op deel twee, HigherLove, draait de producer en artiest zijn hart richting de echte liefde in een productie die ook lieflijker aanvoelt. Het werden meer catchy popklassiekers volgens het boekje met een torenhoog meezinggehalte.

Afgezien van wat inwisselbare nummers, klieft SG Lewis zijn album netjes doormidden in een lust- en liefdevolle helft. Starten doet hij zoals beloofd met de grootse dansnummers waar de nachtelijke liefde en lichamelijke lust de hoofdrol spelen. Toch klinkt diezelfde passionele energie niet overal hetzelfde. Zo zijn “Call On Me” en “Missing You” echte energieke synthpop-springers, terwijl “Another Life” meer aanvoelt als een verleidelijke knipoog door de zachtere discostrijkers. “Oh Laura” daarentegen brengt ons dan weer een meer ritmische hartenbreker van de jaren tachtig, vol dramatische drums en een gladde portie reverb. We horen op AudioLust vooral SG Lewis de producer terug, die net als op debuut times nog altijd over een scherpe zin voor krachtige en gevarieerde productie beschikt. In die eerste helft bouwt Lewis eigenlijk vooral verder op de tonen van zijn debuut en van zijn kwalitatieve reputatie als producer. Het prikkelende “Fever Dreamer”, samenwerking met Charlotte Day Wilson en housemeester Channel Tres, is daar met zijn sexy baslijn, piano en twinkelende synthrefrein misschien wel het beste voorbeeld van.

Tegelijk is “Fever Dreamer” ook het kantelpunt naar deel twee, HigherLove, waarin Lewis zich toewijdt aan de klassieke en smekende liefde. In tegenstelling tot de flirts in AudioLust laat hij in dit deel een meer gevoelige kant van zichzelf zien waarin hij zijn jeugdige hart laat spreken. In “Lifetime”, een luchtige feelgood meezinger voor zonnige zomeravonden, durft hij zijn eindeloze liefde eindelijk aan zijn crush uitspreken en ook afsluiter “Honest” is wolkenloze en suikerzoete synthpop die bol staat van de clichés. Nog meer dan de ervaren producer horen we op HigherLove Lewis als een songwriter die meer in de schijnwerper treedt. Hoewel de artiest zich in dit tweede deel een klassieke, maar goede songwriter toont, schuilt het gevaar van de liefde toch ook in zijn platgetreden clichés.

Daar ontsnapt ook Lewis niet aan op dit album. Suikerzoete strofes als ‘If you won’t have me, there’s nowhere else to go / If you won’t hold me / I’ve nothing left to show’ en ‘You’re the cure for the hurt / Came around when I least expected’ balanceren zo altijd net op de grens van ongemakkelijkheid en voelen niet bijzonder origineel aan. Dat heeft ook alles te maken met het nostalgische eighties klanknet dat over HigherLove heen hangt. Veel nummers leunen daardoor al snel nog meer naar de kitscherige middelmaat,  net omdat ze zo samen in een geheel gegroepeerd staan. De opgesplitste structuur speelt Lewis in het tweede deel dus toch wat parten, al blijven de nummers ons tegelijk onbezonnen vasthouden op de dansvloer. Dat heeft hij gelukkig opnieuw te danken aan de kleine twinkelingen in productie die ons net niet doen verzuren. ‘Niemand is ooit doodgegaan van een gezonde portie liefdeskitsch’, moet Lewis gedacht hebben. Proefstuk van dienst is absoluut “Plain Sailing”, een kampvuurlied met een Fleetwood Mac-wind in de zeilen die alle meligheid in de wereld gedurende drie minuten in elkaar samenpakt.

SG Lewis brengt met AudioLust & Higher Love een mooi en tweeledig verhaal over lust en liefde, waarin hij vooral verder evolueert en uitblinkt als producer. Tegelijk onthult Lewis ook steeds meer van zichzelf als songwriter, en hoewel de aanstekelijkheid voor veel plezier zorgt, tikken de teksten vaak nog alle clichés van dienst netjes af. Wanneer Lewis zijn gevarieerde productietalent ook voluit naar zijn teksten weet te draaien, stapt er ongetwijfeld een nog grotere en meer impactvolle artiest in de spotlight. 

FacebookInstagram / Website

Ontdek “Holding On”, ons favoriete nummer van AudioLust & Higher Love, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

Related posts
AlbumsRecensies

Tove Lo & SG Lewis - HEAT (★★★½): Klaar om te feesten

Nog niet lang geleden kregen we reeds een nieuwe samenwerking van de Zweedse zangeres Tove Lo en de Britse producer SG Lewis….
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single High Fade - “The Jam”

Oh, wat zijn we fan van High Fade. Harry Valentino (gitaar/zang), Oliver Sentance (bas) en Calvin Davidson (drums/zang) hebben elk een kop…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single High Fade - “Fur Coat”

Drie Schotse nozems die furieuze funk spelen? Hallo, High Fade. Dit trio uit Edinburgh bestaat sinds 2018, maar kwam ons pas een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.