LiveRecensies

Jessie Reyez @ Trix: Levenslessen van een zuivere stem

© CPU – Sam De Boeck

Wat hebben Eminem, Sam Smith en Lewis Capaldi met elkaar gemeenschappelijk? Ze zijn alle drie fan van de Canadese zangeres Jessie Reyez en haar unieke stemkleur. Haar debuutsingle “Figures” werd in 2016 meteen een hit, ging viraal en vormde een veelbelovende start. Maar de charts beklimmen deed ze pas echt door onder andere “One Kiss” voor Calvin Harris en Dua Lipa te schrijven. Afgelopen zomer mocht ze uiteindelijk op tour met Billie Eilish en introduceerde ze zichzelf opnieuw bij heel wat muziekliefhebbers. Haar tweede album YESSIE mocht ze gisteren dan ook voorstellen in een uitverkochte Trix, waar ze anderhalfuur een brug sloeg tussen pop, r&b en hiphop.

Openen deed Reyez gisteren met de albumopener “Mood, Pt. I” en de sfeer die ze onder het luide gegil creëerde was meteen het ideale startschot voor haar set. Voor ze echter verder werk van het nieuwe album zou brengen, blikte ze met “Shutter Island” eerst nog terug op haar eerste ep Kiddo. Haar opvallende, kenmerkende stem kreeg, ondanks de grootse productie, een hoofdrol en bleef die rol uiteindelijk ook aanhouden tijdens de hele show. Jessie Reyez weet nu eenmaal wat haar grootste wapen is om harten te veroveren en onderscheidt zich alleen dankzij haar stem van alle andere popartiesten die we al aan het werk zagen. Haar fans aten — weinig verrassend — vanaf het begin uit haar hand en bleken ook zo goed als elk nummer van buiten te kennen.

© CPU – Sam De Boeck

YESSIE nam vervolgens de set volledig over. “Break Me Down” startte nog met een ingetogen gitaarriedel, maar brak op het einde open tot een rocknummer waarop de zangeres zichzelf helemaal smeet. Rock’n’roll-gewijs gooiden haar fans uit dank een tiental bh’s op het podium, die voortaan de micstand zouden sieren. Dat Jessie Reyez muziek maakt die vooral meisjes met gebroken hart raakt, mochten we in “Queen St. W” en “Mutual Friends” aan levende lijve ondervinden. Niet alleen zij zelf zong met volle kracht, de duizendtal fans volgden haar voorbeeld en lieten de energie stijgen.

De meeste indruk maakte Reyez uiteraard wanneer de korrel in haar stem naar voor kwam, maar ook in “Still C U”, waarbij ze in het refrein voor hoge noten ging en een eerste intiem moment creëerde. Er was gelukkig nog meer ruimte voor de rustigere momenten met “Sola”, het enige Spaanse nummer van de set, in een glansrol. Enkel begeleid door haar gitariste liet de artieste haar stem de verschillende hoogtes van de toonladder loepzuiver afgaan. Vervolgens greep ze zelf een gitaar in handen om haar veelgeprezen Emininem-samenwerking “Coffin” in een groovy mash-up met “Before Love Came To Kill Us” te brengen. Niet alleen het zingen gaat haar dus goed af, want ook snaren bespeelde de 31-jarige zangeres met gemak en met een absolute vanzelfsprekendheid.

© CPU – Sam De Boeck

De grotere wapens bewaarde de Canadese zangeres wijselijk voor het laatste gedeelte van haar show. “Gatekeepers”, doorgaans een hoogtepunt in haar set, was helaas minder zuiver dan we haar voor de rest hoorden zingen, maar de lichte slordigheid in het nemen van haar noten vormde een uitzondering. “Hittin”, een ode aan de friendzone, trok dat gelukkig meteen terug recht en werd ook een echte meezinger dankzij de toffe liveversie van de band. Uiteraard werden met “One Kiss” en “Figures” de twee grootste hits voor het einde bewaard, maar afsluiten doe je nu eenmaal in stijl. De hit die ze voor Dua Lipa en Calvin Harris schreef zette de laatste rechte lijn met een korte, maar krachtige rave in voor het slot. Haar doorbraakhit “Figures”, dat fungeerde als slotnummer van haar set, heeft na bijna zeven jaar nog steeds niet aan magie moeten inboeten, met een intieme apotheose tot gevolg. Een gitaar en haar stem, zo begon het ooit en zo eindigde het gisteren.

© CPU – Sam De Boeck

Hoe meer de set vorderde, hoe meer Jessie Reyez genoot van de vibe in de zaal en er in opging. De bindteksten werden steeds langer, met hilarische en persoonlijke babbeltjes met haar fans als gevolg. Maar ook als performer zagen we haar doorheen de show groeien en nog meer harten winnen dankzij haar feilloze live-zang. Wat haar zo interessant maakt, is dat achter de speelsheid van haar nummers, serieuze boodschappen steekt die ze doorheen de set deelde. Jessie Reyez wilde duidelijk niet gewoon haar muziek spelen, maar levenslessen verkondigen en haar fans inspireren met haar eigen verhaal. Zowel muzikaal als emotioneel is dit een artiest in hart en ziel, dat is hoe we haar triomfantelijke show het beste kunnen samenvatten.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:
Mood, Pt. 1
Shutter Island
Break Me Down
Queen St. W
Mutual Friends
Only One
Still C U
Emotional Detachment
Apple Juice/Great One
Sola
Coffin/Before Love Came To Kill Us
Phone Calls
Gatekeepers
Hittin
Forever/Imported
Mood, Pt. II

One Kiss (Calvin Harris & Dua Lipa cover)
Figures

1862 posts

About author
aka fantom
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

STONE @ Trix: Eén grote moshpit

Sinds 2020 vertolkt STONE naar eigen zeggen ‘de ondergrondse stem van de verloren jeugd’. Die stem vertalen ze in een mix van…
InstagramLiveRecensies

Ploegendienst @ Trix (Club): Mokum hard

Nederpunk zit weer in de lift. Het genre regeerde in de vorige eeuw de undergroundscene en kende vooral in de jaren zeventig…
LiveRecensies

Ski Mask The Slump God @ Trix: Open it up

SoundCloud-rap sterft stilaan uit. Wat in 2017 nog het dominante subgenre was in moderne trapmuziek valt vandaag de dag nog nauwelijks te…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.