InstagramLiveRecensies

Eefje de Visser @ Ancienne Belgique (AB): Extra zoet

© CPU – Nathan Dobbelaere (archief)

Aan alle mooie liedjes komt zoals altijd een eind, maar het verhaal van Bitterzoet leek even zelfs al voorbij nog voor het goed en wel begonnen was. Eefje de Visser zag haar comebackalbum vrijwel meteen ten prooi vallen aan het coronavirus, maar achteraf gezien is er nagenoeg niemand in de Lage Landen die ondanks de crisis zulke grote successen boekte. Van enkele bubbelconcerten tot een heuse clubtour, van het mama worden tot een vervolg-ep; het moet de afgelopen tijd vermoedelijk wel leuk geweest zijn om in de schoenen van de Nederlandse zangeres te staan. Maar zoals gezegd komt er aan alles een einde, want nu loopt ook de campagne rond Bitterzoet, een kleine drie jaar na de release, definitief af.

Voor die speciale gelegenheid stonden er enkele ‘speciallekes’ op het programma, want voor de allerlaatste show van de tour kreeg de Ancienne Belgique de eer om nog eens te proeven van een speciale set die werd uitgewerkt met lichtkunstenaar Nick Verstand en fantastische lichtman Randall Diagre. Dat leverde in het verleden al een prachtige visuele ondersteuning op voor het muzikale; meteen ook de ideale omstandigheden voor wat een emotioneel afscheid zou worden. Zo zeiden we gisterenavond namelijk niet alleen vaarwel aan de Bitterzoet-tour, maar ook aan achtergrondzangeres en -danseres Wieteke Wijte, die zich na iets meer dan drie jaar binnen het team van Eefje nu voor de volle honderd procent op haar eigen soloproject Wytiki zal richten. Cirkels werden rond gemaakt in Brussel.

Nog voor het begin van het einde echter werd ingezet, was het aan Monolithe Noir om de volstromende Ancienne Belgique op te warmen. Het Brusselse drietal werd reeds omschreven als betoverend en bleek op papier dus de ideale opener van de avond. In praktijk was dat helaas een tikkeltje anders, want de muziek voelde iets te ruw aan om in lijn te liggen met de hoofdact. Dat maakte het geheel weliswaar niet meteen slecht, want met een instrumentale mix van zowat alle genres wist de band het wel boeiend te houden. De ene keer neigde het wat meer naar rock, de andere keer naar elektronische folk; Monolithe Noir zweefde een beetje in het rond. Niet meteen superspeciaal, maar wel een fijne soundtrack voor het begin van de avond.

Een avond die uiteindelijk toch gewoon draaide om Eefje de Visser, iets dat al heel snel duidelijk werd toen de Nederlandse helemaal in haar eentje haar set inzette met “Pixels”. Gitaar om de nek, oranjegouden gordijnen lichtjes wiegend om haar heen en een zaal hangend aan haar lippen. Alsof ze graag even een intieme kennismaking wilde met het publiek, alvorens het echte “Startschot” te geven met de rest van haar band. Dat was er overigens meteen boenk op en dat had vooral te maken met de vrijheid waarmee Eefje op het podium stond. Geen geroutineerde show, maar een band die ondertussen zo goed op elkaar is ingespeeld dat er plaats is voor spontaniteit. De kamerbrede glimlach van de zangeres sprak met andere woorden boekdelen. Die kwam er gedeeltelijk ongetwijfeld door het bijzonder enthousiaste publiek, dat alsmaar uitbundiger werd naarmate de nummers meer livecachet kregen; iets dat elkaar permanent in de hand werkte. Een nieuw dimensie voor “Bitterzoet”? Check!

Eefje leek dus vooral optimaal te genieten van haar laatste show, getuige ook de manier waarop ze met haar gitaar over het podium dartelde tijdens de drumsolo op het einde van “Jong”, dat overigens het einde van het eerste deel van de set inluidde. Het gaspedaal werd namelijk even losgelaten voor het tweeluik “Ongeveer” / “Controle”, waarbij natuurlijk die laatste de kroon spande met het magische gebarentaalmomentje met zangeressen Wieteke en Aysha. Dat het allemaal heel emotioneel was voor de band, straalde op deze momenten van ieders gezicht af.

Toch was het daarna meteen tijd voor een ander soort emotie, want de Nederlandse liet de temperatuur stijgen met het zwoele “Zwarte Zon”. Dat bleek de ideale introductie voor de hoogtepunten die elkaar daarna in sneltempo bleven opvolgen. Bij “De Parade” rees de reusachtige spiegel van Nick Verstand eindelijk richting hemel, wat een bijzonder positief effect had op de sfeer in de zaal. Die lijn werd van dan af eigenlijk gewoon vastgehouden tot het ultieme einde, mede door de alsmaar indrukwekkender wordende lichtshow. De blauwe stroboscoop aan het einde van “Kom Op” of het schaduwspel met Wieteke en Aysha in “Maak Het Stil”, het droeg allemaal bij tot een emotioneel momentje waarin Eefje het moeilijk kreeg. Tussen de hoestbuien door – ook zij kampte met een verkoudheid – bedankte ze dan ook uitvoerig het publiek voor de liefde, het enthousiasme en de afgelopen jaren. Iets dat duidelijk wederzijds bleek.

De barrière tussen podium en zaal bleek daarna tot een minimum te gaan, want de zangeres zocht alsmaar meer haar publiek op. Zo trad ze op “Oh” richting voorgrond om de Ancienne Belgique nog wat meer op te zwepen, maar nam ze niet veel later ook weer op een even breekbare wijze afscheid als waarmee ze begon met “Groen”. Een wondermooi vaarwel als je het ons vraagt, maar er zou nog een dansbare bisronde volgen. Terwijl de spiegel tijdens “Stilstand” dienst deed als zon om het publiek te verlichten, waren het op het podium vooral de silhouetten van de drie dames die hoge ogen gooiden. Hoe dat dan nog eens moeiteloos overliep in het afsluitende feestje dat “Lange Vinnen” was, bleek de kers op de taart.

Het einde van een hoofdstuk, waarvoor Eefje haar hele team het podium op haalde. Emotioneel, zoals gezegd, maar toch hing er vooral trotsheid en blijdschap in de zaal. Niet meer dan terecht, want de Nederlandse heeft met deze Bitterzoet-tour de standaard voor concerten eigenhandig weten aan te passen. Deze show was keer op keer tot in de puntjes uitgedacht; van de danspasjes tot de lichtshow. Om dan ook nog eens je nummers naar een hoger niveau te tillen… je moet het maar doen. Bij deze dus een welgemeende dankjewel naar Eefje de Visser voor haar set, of beter belevenis. Niet alleen specifiek voor gisterenavond, maar voor de hele tour.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Pixels
Startschot
Storm
Bitterzoet
Jong
Ongeveer
Controle
Zwarte Zon
De Parade
Kom Op
Maak Het Stil
Oh
Scheef
Groen

Stilstand
Lange Vinnen

2113 posts

About author
't is oke.
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

The Jesus and Mary Chain @ Ancienne Belgique (AB): Heerlijk apathisch

Een maand geleden bracht The Jesus and Mary Chain met Glasgow Eyes zijn fraaie achtste langspeler uit. Voor de broeders Reid was dat…
InstagramLiveRecensies

Cymande @ Ancienne Belgique (AB): Muziek is dé boodschap

Na ruim een halve eeuw krijgt Cymande eindelijk de waardering en erkenning die ze eigenlijk al van meet af aan hadden verdiend….
InstagramLiveRecensies

Kid Kapichi @ Ancienne Belgique (AB Club): Rauw & ongestoord

‘Music scene is crazy, bands start up each and every day’; zong Pavement op “Cut Your Hair”. De visionair Stephen Malkmus had…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.