InstagramLiveRecensies

Lil Nas X @ Paleis 12: Superster met te veel allures

© Aaron Idelson

De Amerikaanse superster Lil Nas X kampeerde in 2019 met zijn single “Old Town Road” een recordaantal weken op de eerste plaats van de toonaangevende Bilboard charts. Met negentien weken op kop heeft hij daarmee een van de grootste hits van het afgelopen decennium achter zijn naam staan. Dat is een opmerkelijke prestatie voor een artiest die omwille van zijn homoseksualiteit een buitenbeentje was in de hiphopwereld. Hij heeft echter bewezen dat hij een echte hitmaker is en bracht in 2021 zijn eveneens zeer populaire debuutalbum MONTERO uit, waarmee hij nu voor het eerst een wereldtour op poten zette. Zijn eerste shows in Europa gaan – weinig verrassend – meteen door in arena’s en zo hield hij gisteren halt in een redelijk gevuld Paleis 12. Daar liet hij zien dat hij een fonkelende popshow kan neerzetten, met alles wat we van een extravagante artiest als Lil Nas X verwachten. Toch is er nog veel ruimte voor verbetering.

Van voorprogramma Skaiwater was er om acht uur geen spoor. Een kwartier te laat begon de goede vriend van Lil Nas X uiteindelijk aan zijn set, maar hij had wat ons betreft niet eens hoeven te beginnen. Door een gigantische laag autotune verstonden we bijna geen enkel woord dat uit zijn mond kwam en de geluidsmix speelde hem ook parten. Zijn verdienstelijke pogingen om sfeer te creëren door meermaals het publiek in te duiken, zal voor die eerste rijen zeker voor plezier gezorgd hebben, maar verder geraakte hij niet. We waren getuige van een gebrek aan originaliteit en vooral goede nummers die voor sfeer zorgden. Skaiwater was een rapper zoals er al dertien in een dozijn zijn, en zo wordt doorbreken moeilijk.

© Aaron Idelson

Het podium van de Long Live Montero-tour sprak tot de verbeelding. Een gouden kader met interessante ornamenten lichtte al voor zijn concert op, maar wat er achter het witte gordijn schuilde, kregen we pas na een verwelkomend filmpje bij “Panini” te zien. Dat gebeurde trouwens met een vertraging van meer dan een halfuur, en dan smaakt het begin wat zuur. Het concert van Lil Nas X was ingedeeld in drie acts en startte met ‘Rebirth’ eerder ingetogen. “Panini” is niet meteen zijn beste nummer en zo kwam het concert moeilijk op gang, mede door een ondermaatse geluidsmix en weinig live zang. De euforie toen het doek viel en Lil Nas X voor het eerst naar de zaal glimlachte, bleef dus niet overeind, maar laaide ook in het rustigere “SUN GOES DOWN” en “TALES OF DOMINICA” niet meer op. De hele performance mocht dan wel zeer extravert zijn met coole visuals, de eerste nummers waren gewoonweg niet pakkend genoeg om ons van onze verwende sokken te blazen, maar ze werden ook niet helemaal live gezongen. Jammer.

Het tempo kwam maar moeilijk in de set, wat vooral ook te wijten viel aan een bijzonder slecht geluid en het feit dat we na drie nummers al een eerste outfitwissel kregen te zien. Gelukkig was “Old Town Road” het eerste trekpaard dat voor een groot meezingmoment zorgde en terug wat leven in de brouwerij bracht, want het was eerlijk gezegd broodnodig. We vreesden namelijk dat de show al na enkele nummers volledig dreigde in te zakken. Na een vermakelijke performance van “Rodeo” sloot het doek na de eerste vijf nummers alweer voor een tweede outfitwissel en om zo de tweede act ‘Transformation’ in te luiden. We hoorden in “DEAD RIGHT NOW” uiteindelijk ook echt een transformatie, want voor het eerst liep er geen backingtrack met zijn stem mee.

© Aaron Idelson

Dat de show visueel fantastisch in elkaar zat, zagen we bij het piekfijn gechoreografeerde “DON’T WANT IT”, dat de nodige humor en pit bevatte. Een eerste echte hoogtepunt volgde in “THAT’S WHAT I WANT”, waarin hij met de juiste energie en zijn ongelofelijke charisma terug punten scoorde. De kus met een van zijn acht dansers zorgde niet verrassend voor extase. In “LOST IN THE CITADEL” kleurde de Amerikaan keurig binnen de vocale lijntjes met behulp van een hele dosis autotune en gaf hij zijn dansers de ruimte om even de show te stelen. Net voor de show uiteindelijk volledig op gang kwam, moest het doek echter nog eens sluiten voor act drie ‘Becoming’ dat met “MONTERO (Call Me By Your Name)” meteen goed startte en het tempo nog eens de hoogte in jaagde.

Over veel materiaal beschikt Lil Nas X nog niet, maar des te leuker was het dat hij met “Down Souf Hoes” een eerste voorsmaakje van zijn tweede album ten tonele bracht en voor die gelegenheid acht twerkgrage fans het podium opriep om met hem de twerken. Een fijn moment in de set dat overliep in zijn Doja Cat-samenwerking “SCOOP”, dat eveneens op de heupen sloeg en eens een andere sfeer in de set bracht. Tijdens een laatste outfitwissel hielden zijn dansers nog eens een dansbattle om de wachttijd te overbruggen naar “INDUSTRY BABY”. Het laatste nummer moest het vooral hebben van zijn choreografie, want veel live zang kregen we op een van zijn grootste hits niet. In het bisnummer en publieksfavoriet “STAR WALKIN’” trok hij ons uiteindelijk toch nog eens over de streep met wellicht de beste performance van de avond.

© Aaron Idelson

Met maar één album een arenawaardige show neerzetten is een aartsmoeilijke taak, waarin Lil Nas X dus helaas niet slaagde. Om uiteindelijk 75 minuten vol te krijgen, voldeden veertien nummers op de setlist niet en moesten verschillende intermezzo’s het geheel wat verlengen. Ze haalden echter net iets te vaak alle sfeer uit de show, wat zelfs een geboren entertainer als Lil Nas X niet altijd kan goedmaken met de fantastische dansjes. De Long Live Montero-show kwam jammer genoeg te traag op gang en werd pas op het einde het spetterende spektakel waarin al zijn potentieel tot zijn recht kwam en hij primeerde als een queer icoon. Misschien had hij nog een extra album nodig om een show van dit formaat tot een fenomenale avond te verheffen, maar aan zijn ambities zal het niet liggen. Nu ontbreekt het nog aan voldoende materiaal om zo’n popshow te dragen, meer live zang en een nieuw horloge om op tijd te komen.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Panini
TALES OF DOMINICA
SUN GOES DOWN
Old Town Road
Rodeo
DEAD RIGHT NOW
DON’T WANT IT
PURE/HONEY (Beyoncé intermezzo)
THATS WHAT I WANT
LOST IN THE CITADEL
MONTERO (Call Me by Your Name)
Down Souf Hoes
SCOOP
INDUSTRY BABY

STAR WALKIN’

1856 posts

About author
aka fantom
Articles
Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single skaiwater - "light!" (feat. Lil Nas X & 9lives)

skaiwater bracht in 2019 een eerste ep uit en sindsdien kwam de Britse rapper met de regelmaat van de klok met nieuwe…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Lil Nas X - "J CHRIST"

Afgelopen jaar stond Lil Nas X op Rock Werchter en ondanks dat zijn optreden zelfs voor de mensen achteraan de weide niet…
InstagramLiveRecensies

5 Seconds of Summer @ ING Arena: Jong bloed wordt groot

De houdbaarheidsdatum van een boysband is meestal redelijk beperkt, al bewijzen vier Australiërs dat het wel degelijk anders kan. 5 Seconds of…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.