FeaturesInterviews

Interview Saib: ‘Geen bewuste strategie’

Wie af en toe eens naar beat-afspeellijsten luistert of studeert met op de achtergrond YouTube-kanalen die vierentwintig op vierentwintig lofi spelen, heeft waarschijnlijk zonder het te weten al eens naar Saib geluisterd. De twintiger mag zichzelf een van de populairste artiesten in het beat-genre noemen. Zijn nummers worden zelfs zodanig gesmaakt dat hij op dit moment de meest in het buitenland gestreamde Marokkaanse artiest is. Met zijn beats die bol staan van de bossa nova- en jazz-invloeden bereikt hij maandelijks miljoenen luisteraars en heeft hij releases op gerenomeerde labels als Chillhop, Hip Dozer en Cold Busted. Wij kregen hem te pakken voor een interview!

Er zijn niet veel Marokkaanse artiesten te vinden die muziek zoals de jouwe maken. Kunnen we stellen dat het genre niet echt leeft in je geboorteland?

In Marokko is de beat-scene nagenoeg onbestaande, bijna alle producers maken trap of drill. Jazzy beats vind je er nauwelijks. Toen ik er zelf nog woonde was dat altijd niet evident, want ik kon amper een netwerk uitbouwen. Er luisterde gewoon niemand naar mijn muziek. Ik ben dan ook voornamelijk via het internet met beats in aanraking gekomen. Ik ben een behoorlijke anime-fan en heb veel van de muziek waar ik van hou via die weg leren kennen. Zo keek ik bijvoorbeeld naar Samurai Champloo, waarop veel instrumentale hip-hop te horen is, en Cowboy Bebop, waarop er dan weer veel jazz te ontdekken valt. De muziek uit die reeksen was voor mij de inspiratie om uiteindelijk zelf te beginnen met producen.

Je bent afkomstig uit Marokko maar woont nu in Berlijn. Vanwaar de switch naar Duitsland?

Initieel was dat voor mijn master computerwetenschappen, maar ik ben dus na mijn studies blijven plakken. Toen ik naar Berlijn verhuisde was dat in putje winter tijdens de lockdown, waardoor ik de stad aanvankelijk niet ten volle heb kunnen beleven. Dat ben ik nu dus volop aan het doen! Ik leef tegenwoordig van mijn muziek en Berlijn is als muzikant gewoon een heel interessante stad om er te verblijven. Uiteraard is er de alomtegenwoordige clubwereld, maar er is ook zeker een beat-scene, vaak gelinkt aan Duitse rap. Op een of andere manier blijken veel beatmakers vroeg of laat eens in Berlijn te belanden.

Tijdens je DJ-sets ga je ook wat meer richting house en elektronische muziek. Heeft de rijke Berlijnse technoscene daar iets mee te maken?

Volgens mij is er wel een zekere invloed, al ben ik eerder fan van house dan van de zwaardere ravemuziek. Als kind kwam ik via mijn grote broer vrij snel in aanraking met house. Mijn broer was een grote fan, hij verzamelde en luisterde constant naar housemuziek. Daarnaast zijn er ook eerder praktische overwegingen. Ik heb ondervonden dat beats niet altijd even geschikt zijn voor dj-sets. Het hangt natuurlijk allemaal af van de setting, maar bijvoorbeeld op een festival, waar mensen gedronken hebben en willen dansen, werken beats gewoon niet goed. Dan moet je wat flexibel zijn met wat je draait.

Het is inderdaad opvallend dat beatmakers vaak enorm populair zijn op streamingplatforms maar offline eerder onbekend blijven en maar zelden de line up van events halen. Is ‘dansbaarheid’ volgens jou de reden?

Dat speelt inderdaad zeker mee, al is dat uiteraard niet de enige reden. Als beatmaker is het niet evident om de juiste locaties te vinden voor optredens en jezelf te verkopen. Daarnaast denk ik dat veel beatmakers van nature eerder introvert zijn. Ik vermoed dat sommigen, wanneer ze vaststellen dat ze ook perfect geld kunnen verdienen aan enkel en alleen hun streams, niet verder op zoek gaan naar echte optredens. Ik ben van nature ook zo, al ondervind ik wel dat optreden echt een verrijking is en live beats soms ook wél werken. Vorige week was ik bijvoorbeeld in Seoul voor een optreden in een platenwinkel en daar sloeg de muziek heel goed aan omdat het publiek redelijk niche was. Ik heb ook nog in musea opgetreden en ook daar werkte het ook goed, mensen zagen het als een meerwaarde voor hun museumervaring.

Tijdens je DJ-sets experimenteer je dus weleens met meer dansbare muziek, is dat ook zo tijdens het producen?

Ik heb altijd al interesse in housemuziek gehad, maar bij het producen had ik vaak moeite met de structuur en de lengte van de songs. De aanpak is behoorlijk anders dan die wanneer je beats maakt, maar ik ben er toch geraakt. Ik ben namelijk van plan om een ep uit te brengen op Noire & Blanche, een sublabel van Délicieuse Musique. Ik vind het sowieso wel leuk om met andere genres en ritmes te experimenteren.

Over ritmes gesproken, je muziek zit boordevol Braziliaanse bossa nova-samples. Hoe kwam je erop deze muziek te gaan samplen?

Het grappige is dat ik altijd graag bossa nova gehoord heb, maar het heel lang duurde voor ik wist dat er ook een naam voor het genre bestond. Als kind hoorde ik het bijvoorbeeld weleens tijdens series op tv en dergelijke, maar het heeft geduurd tot ik veel ouder was toen ik besefte dat het echt een volledig genre was. Sowieso kan je als beatmaker bijna niet om Braziliaanse muziek heen, alle grote namen zijn erdoor beïnvloed. Of het nu J Dilla, Nujabes of Madlib is, allen hebben ze Braziliaanse muziek gesampled.

Met streams die tot in de vele miljoenen lopen ben je stilaan zelf een van de groten in het genre aan het worden. Wat was voor jou het moment van de grote doorbraak?

Ik vermoed dat dit een jaar of vijf terug geweest moet zijn, toen het hele genre zowat explodeerde. Het genre beats dat ik maak is vooral op SoundCloud begonnen, slaapkamerproducers smeten een beat onder een jazz-sample en voegden er een of andere 50 Cent-a capella aan toe. Sommige tracks werden al snel heel populair online, maar zonder dat daar concrete inkomsten aan gekoppeld waren. Op een gegeven moment is er dan een serieuze overstap naar Spotify geweest, en dan waren er ook nog de vierentwintig uur-YouTubekanalen die het genre mee op de kaart gezet hebben bij het grote publiek. Op het moment dat bleek dat er geld mee te verdienen valt, zijn de grotere labels er dan ook mee begonnen en vandaag de dag zijn we op een punt dat hoewel de vraag nog wel stijgt, deze totaal niet meer in verhouding staat tot het enorme aanbod. Dat maakt het veel moeilijker om nog opgepikt te worden, zelf voel ik dat ook in mijn streams.

Eerlijk gezegd vind ik niet dat lofi, en vooral alles wat als ‘sleepy’ lofi bestempeld wordt, de goede richting uitgaat. Door de invloed van de grotere labels is het hele samplegebeuren wat aan het vervagen, terwijl dat net een van de fundamenten van het genre is. Neem samplen weg en je knipt die essentiële link met hip-hop door. Bovendien worden veel van de tracks op de duur echt te simplistisch.

Met jouw aantal streams zou men denken dat er een bewuste strategie achter je muziek zit, is dat zo?

Eigenlijk niet, het gebeurde allemaal gewoon. In het begin had ik op SoundCloud een paar songs die behoorlijk populair waren en later ging dat verder via YouTube. De scene was toen niet zo groot, waardoor je makkelijker opgepikt werd. Wat ik wel heb gedaan is muziek uitbrengen op goede labels, zoals Cult Classic voor mijn Ipanema-album of Cold Busted voor Around The World. Dat heeft ook zeker geholpen om mijn muziek op de kaart te zetten.

Je brengt aan een verschroeiend tempo muziek uit, wat is je productiegeheim?

Bij mij komt dat echt in fases. Ik heb periodes waarin ik enorm veel nummers maak, om dan vijf maand aan een stuk geen nieuwe muziek te maken, maar de eerder gemaakte tracks af te mixen. Ik vind het belangrijk om mijzelf niet te forceren bij het producen, anders wordt het gewoon een kantoorjob. Wat ik ook heb gemerkt, is dat reizen en nieuwe mensen ontmoeten vaak nieuwe energie en inspiratie geeft, ook om met andere genres te experimenteren.

Als dat hetgeen is wat je energie geeft, is het stereotiepe beeld van de introverte beatmaker dat je daarnet aanhaalde dan wel van toepassing op jou?

Toch tot op een zeker punt wel, je bent natuurlijk nooit volledig het een of het ander. Van nature ben ik graag alleen en kan ik probleemloos een paar dagen alleen op mijn appartement doorbrengen. Ik zie het als een soort van batterij, wanneer ik hele dagen onder de mensen ben dan moet die vroeg of laat opgeladen worden door alleen te zijn en mijn ding te kunnen doen.

Je hebt redelijk wat samenwerkingen gehad met andere artiesten, zijn er jou daarvan speciaal bijgebleven?

Veel van mijn samenwerkingen zijn gewoon experimenten met vrienden. Zo bracht recent ik nog een nummer uit met Øddyssee, iemand waar ik regelmatig mee samenwerk en met wie ik een heel goede overeenkom op vlak van producen. Daarnaast heb ik ook met FloFilz samengewerkt, die ondertussen ook in Berlijn woont. We gaan regelmatig samen naar concerten, hetgeen best gek is gezien ik al fan van hem was voor ik hem kende. Ten slotte heb ik op mijn laatste album een nummer met Masta Ace. Het feit dat zo’n hiphoplegende op een van mijn tracks te horen is vind ik echt geschift, hij draait al sinds de nineties mee.

Je hebt samenwerkingen met hiphoplegendes, vinyl-albums op gerespecteerde labels en je streams gaan door het dak. Wat is je volgende muzikale doel?

De volgende concrete stap is voor mij om dj te worden en hier en daar op te treden, het zou leuk zijn mocht dat wat aanslaan. Daarnaast denk ik dat je als artiest nooit volleerd bent, je kan altijd bijleren en groeien als producer. Ik ben dan ook nog bezig met een project waarbij ik een Marokkaanse rapper in het Arabisch wil laten rappen over mijn beats. Die combinatie van jazzy beats en Arabische lyrics bestaat volgens mij nog niet echt, dus ik ben benieuwd!

Wij ook!

Facebook / Instagram 

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Morabeza Tobacco – “Temperature”

Er is reeds veel geschreven over het mysterieuze Zweedse duo Morabeza Tobacco sinds de release van hun gelijknamige debuutalbum Morabeza Tobacco uit…
FeaturesInterviews

Interview Poldoore: 'Honderd procent tevreden over elk nummer'

Vorige week bracht de Belgische producer Poldoore zijn nieuwste langspeler, Soft Focus, uit. Een opvallende constante in het werk van de Leuvenaar…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Far Caspian - "Sun Room"

Eind vorig jaar bracht Far Caspian hun langverwachte debuutalbum uit. In het Verenigd Koninkrijk speelt de band uit Leeds al enkele jaren…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.