InstagramLiveRecensies

PLAY Festival (Dag 1): Sylvie en haar Kreusch

© CPU – Leni Sonck

De organisatie had het zelf ongetwijfeld liever anders gezien, maar het ziet er vooralsnog naar uit dat PLAY Festival een soort afscheidsfeestje wordt voor de Muziekodroom. De Hasseltse concertzaal is vanaf volgend jaar genoodzaakt de deuren te sluiten door financiële problemen, maar gaf zich gelukkig niet zomaar gewonnen. Het jaarlijkse indoorfestival moest en zou ook dit jaar alsnog doorgaan, en daarvoor werden enkele mooie namen tevoorschijn getoverd. Zo werden vrijdag en zaterdag gecureerd door respectievelijk Sylvie Kreusch en Whispering Sons, die bijgevolg hun rijkgevulde adressenboekjes opentrokken. Gisteren konden we zo bijvoorbeeld al genieten van leuke sets van onder andere Sam De Nef, Pitou, Bolis Pupul en natuurlijk headliner Sylvie Kreusch.

The Visual @ Club

© CPU – Leni Sonck

De reden van de geldproblemen binnen de zaal leek in elk geval niet ver zoek, want de ticketverkoop viel ook gisteren zwaar tegen. Des te jammerder is het dan als je redelijk vroeg op de avond mag openen, vraag dat maar aan The Visual. Het viertal moest het doen voor een vrij mager gevulde Club, maar liet dat gelukkig niet aan zijn hart komen. Wegdromen leek initieel centraal te staan, maar naargelang de set vorderde, waren het toch veelal de grootse en intense uitspattingen die de bovenhand namen. In dat opzicht speelde vooral frontvrouw Anna van Rij een belangrijke rol, want met haar innemende stem trad ze alsmaar vaker richting voorgrond. De ietwat psychedelisch melancholische instrumentatie was daarbij dan de ideale aanvulling om ons bij momenten helemaal in trance te brengen. Dat de zangeres daarbij ook af en toe zelf de gitaar liet gieren, was zeker een meerwaarde. De Amsterdammers zorgden met andere woorden voor een fijne aftrap van de avond.

Princess Chelsea @ Box

© CPU – Leni Sonck

De band die zonder enige twijfel het langst onderweg was geweest, is Princess Chelsea. Het zestal kwam namelijk helemaal uit Nieuw-Zeeland, maar speelde die internationale allures helaas niet helemaal uit. Ondanks de nogal ruige muziek ging het er gek genoeg bijzonder statisch aan toe op het podium, waardoor het soms een beetje minder professioneel aanvoelde. Het idee was er weliswaar zeker en vast, want de chaotische mix van gitaren en xylofoon, afgewisseld met de nogal nonchalante stem van de frontvrouw bracht zeker iets los. Dat de muziek van Princess Chelsea de ene keer iets meer naar punk neigt, om dan even later te klinken als een iets hardere versie van Sylvie Kreusch, getuigde ook van het feit dat er een soort rode draad miste. Toch konden we zeker niet spreken van een slechte set, want muzikaal klonk alles bijzonder strak en naarmate het concert vorderde leek iedereen ook wat losser te komen. Bij name de leadgitarist stak er bij momenten bovenuit, waardoor hij bij momenten voor een leuke opflakkering zorgde. Al bij al een fijne ontdekking dus, die mits wat bijschaving zeker wel zou kunnen doorbreken.

Sam De Nef @ Club

© CPU – Leni Sonck

Voor Sam De Nef was de Club gelukkig al wat voller gelopen, wat volledig terecht is. De set had helaas wel wat voeten in de aarde, gezien hij al snel te kampen kreeg met technische problemen. Eenmaal die van de baan waren, dompelde hij ons helemaal onder in de wereld van zijn debuutplaat Dawn/Dusk. Dat die ook live heel mooi overkwam, zat hem vooral in de talloze details waar de Antwerpenaar rekening mee hield. Zo telden we vijf muzikanten op het podium, die elk op hun eigen manier een extra laagje toevoegden aan het geheel. Zo waanden we ons bij momenten in een mooi bos, maar eveneens in een donker steegje. Dat Sam live bij momenten iets weg had van Tamino, hetzij zonder de Oosterse sferen, mag dan ook gezien worden als een mooi compliment. Met live saxofoon, heel wat elektronische extra’s en natuurlijk de innemende stem van de frontman, was dit simpelweg een betoverende doortocht.

De releasetour van Dawn/Dusk brengt Sam De Nef de komende maanden naar de Ancienne Belgique in Brussel (23 november), De Centrale in Gent (30 november), De Roma in Antwerpen (1 december) en naar Cactus Club in Brugge (7 december).

Kids With Buns @ Box

© CPU – Leni Sonck

Ondanks de winst in De Nieuwe Lichting nam Kids With Buns niet zo’n vliegende start als haar lotgenoten. Toch raakt het duo tegenwoordig alsmaar meer onder stoom, want met een ep achter de kiezen, misschien wel een eerste album in het verschiet en een frisse liveshow klonk het allemaal een tikkeltje grootser. Daar speelde het enthousiasme van de dames natuurlijk wel een grote rol in, maar ook de aanvullende drums en elektronica zorgden voor een gelaagder effect. Waar Kids With Buns in het verleden dus wel al eens ter plaatse durfde blijven trappelen, was de vooruitgang nu dus duidelijk hoorbaar. Ook het feit dat de muziek van het duo perfect opging in de line-up, zorgde ervoor dat een redelijk gevulde Box een fijn concert voorgeschoteld kreeg. Het duo is met andere woorden goed bezig.

Kids With Buns speelt dit najaar nog in VIERNULVIER Gent (3 november), Trix Antwerpen (17 november) en Het Depot in Leuven (21 november).

Pitou @ Club

© CPU – Leni Sonck

Met shows in het voorprogramma van Eefje de Visser, alsook doortochten op zowel Rock Werchter en Pukkelpop achter de rug, lijkt Pitou een mooie naam om in de gaten te houden. De jonge Nederlandse mag dan wel al een tijdje bezig zijn, het is vooral haar nieuwe project waar iedereen tegenwoordig naar uitkijkt. Daaruit kregen we ook gisteren al wat materiaal te horen, maar wat echter het meest opviel, was dat de zangeres beter voor de dag kwam in de donkere Club dan op de grotere podia. Zo was ze veel minder schuchter, wat haar show ook ten goede kwam. De nummers kregen daardoor dat tikkeltje extra, al zat natuurlijk ook haar band, waaronder een live saxofonist, daar voor iets tussen. Pitou was in de Muziekodroom dus zeer dromerig, maar minstens net zo intens.

Sylvie Kreusch @ Box

© CPU – Leni Sonck

Doordat Sylvie Kreusch zich als curator dus ook meteen headliner van de avond mocht noemen, was de Box goed volgelopen voor de komst van de zangeres. Niet meer dan terecht, want het is bij Kreusch tegenwoordig niet meer de vraag of, maar hoe goed het zal zijn. Dat ze de afgelopen maanden al op zowat elk podium stond, zou kunnen leiden tot een soort automatische piloot. Gelukkig is niets minder waar, want ook gisteren voelde alles zeer fris aan. Dat heeft misschien te maken met nieuwe toevoeging Jente Neels, die sinds kort de bas en synths voor haar rekening neemt.

Hoe dan ook was het zoals steeds Sylvie zelf, die voor de gelegenheid een bad in een rol zilverpapier had genomen, die alle aandacht naar zich toe zoog. Met “Falling High” en “Let It All Burn” kende de set al in het begin enkele hoogtepuntjes, waarbij woorden als ‘zwoel’, ‘intens’ en ‘bezwerend’ het best passen. “Shangri-La” ontpopte zich dan door zijn grootse instrumentatie tot een hoogtepunt, waarna “Girls” dan weer in zijn intimiteit uitblonk. Uiteindelijk kregen we helaas nog een dompertje op de feestvreugde, want door technische problemen werd er verkeerd ‘gewalkt’ – of geblaft, zo je wil – bij “Walk Walk”, waardoor het momentum een tikkeltje verloren leek te zijn. Hoe dan ook bleef Sylvie gewoon zichzelf en strooide ze de confetti even later gewoon weer in het rond. Afsluitend duo “Just a Touch Away” / “Please to Devon” zorgde dankzij zijn epische instrumentatie dan toch nog voor een kers op een lekkere taart. Sylvie Kreusch maakte het met andere woorden alwéér waar.

Sylvie Kreusch staat de komende maanden nog in De Roma te Antwerpen (10 december) en in de Ancienne Belgique te Brussel (30 maart).

Bolis Pupul @ Club

© CPU – Leni Sonck

Om dansend de nacht in te gaan, kregen we met Bolis Pupul nog een meer dan gepaste afsluiter van dag één. Nog maar net terug uit de Verenigde Staten, waar hij samen met Charlotte Adigéry onder andere in het voorprogramma stond van Grace Jones, maar gisteren gewoon keihard knallen in Hasselt: Bolis kan dat. Met een arsenaal aan synths en allerlei elektronica kreeg de man de Club dan ook vlotjes aan het bewegen, want met de beats die hij op ons afvuurde liet hij zelfs de vloer trillen. De ideale afsluiter van een dromerige, intense en bijgevolg dus geslaagde eerste dag van PLAY Festival.

Bolis Pupul staat samen met Charlotte Adigéry dit najaar nog in Cactus Club Brugge (28 oktober), in Trix Antwerpen (29 oktober), in VIERNULVIER Gent (4 november) en in Het Depot te Leuven (5 november).

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

1624 posts

About author
't is oke.
Articles
Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Pitou – “Devote”

Het staat in de sterren geschreven dat 2023 het jaar van de Nederlandse Pitou Nicolaes gaat worden. Nadat ze afgelopen zomer heel…
2022FeaturesInstagramUitgelicht

Het elftal van 2022 volgens verschillende Belgische en Nederlandse artiesten

We hebben jullie de afgelopen weken overrompeld met onze lijstjes. Hoog tijd dus om eens wat andere mensen aan het woord te…
2022FeaturesInstagramUitgelicht

De 20 beste Belgische albums van 2022

Na enkele jaren die in het teken stonden van het coronavirus, kon het Belgische muzieklandschap zichzelf eindelijk terug rechttrekken met een ietwat…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.