FeaturesInterviews

Interview Alix Perez: ‘Honderd procent creatieve vrijheid’

Deze vrijdag kan je uitzonderlijk terecht in de Brusselse technoclub Fuse voor een avondje drum & bass. Legende Alix Perez zakt op uitnodiging van onze landgenoten van Bredren af naar onze hoofdstad voor een labelnacht. Perez is labelbaas van 1985 Music, een welgekend begrip in de drum & bass-wereld. Met obscure minimal drum & bass wist het label een prominente plek in het genre te veroveren, in die mate dat het ondertussen gerekend wordt tot een van de grote labels in drum & bass. Wij strikten meneer Perez, die trouwens Belgische roots heeft, voor een interview!

Je runt 1985 nu al een tijdje, vanwaar de stap om zelf een label op te starten?

Ik ben met 1985 begonnen omdat ik honderd procent creatieve vrijheid wou hebben, iets waar ik mijn eigen visie in kon steken. Met 1985 hoef ik geen compromissen te sluiten en is alles, of dat nu muziek of kunst is, echt en puur. Met mijn label kan ik artiesten ook een eerlijke behandeling geven, zorgen dat ze op tijd betaald worden en hun projecten en ideeën ondersteunen. Ik heb in het verleden weleens minder goede ervaringen met labels gehad dus voor mij was het belangrijk om hier met 1985 extra aandacht aan te besteden.

Op welke verwezenlijking van je label ben je zelf het meest fier?

Voor mij is het ondersteunen en doen groeien van andere artiesten echt hetgeen waar ik het meest energie uit haal. We hebben de keuze gemaakt om met een handvol artiesten zeer nauw samen te werken in plaats van een heleboel mensen te tekenen. Op die manier kunnen we de nodige tijd in hun investeren en echt op een persoonlijk niveau samenwerken. Bij 1985 draait alles om de kunst, muziek en gevoel, al de rest is secundair. Volgens mij is het feit dat we puur zijn gebleven en vasthouden aan waar we voor staan de reden dat we als label zijn gegroeid.

Een label runnen is nochtans geen evidentie. Wat vind je zelf het grootste obstakel als label-eigenaar?

Het meest uitdagende voor mij is tijd. Er kruipt ontzettend veel tijd in 1985, en het is niet altijd evident om touren, producen en het hebben van een persoonlijk leven allemaal te combineren. Een gouden tip vandaag de dag is om zoveel als mogelijk vooruit te denken en plannen. Ik heb echt al ontzettend veel bijgeleerd door het runnen van mijn label, en de uitdagingen waarvoor ik ben komen te staan, hebben mij doorheen de jaren ook echt gevormd als persoon.

Je muziek gaat van soulvolle liquid drum & bass tot donkere, obscure nummers. Ga je op een bewuste manier om met welke muziek je wanneer maakt?

Dat hangt ervan af. Als artiest hou ik van de technische uitdagingen die producen met zich meebrengt, vandaar ook de vrij grote variatie in het werk dat ik maak. Als het producen te monotoon wordt, dan verander ik van aanpak.

Een tijd geleden bracht je een track uit met Verbz, bekend van zijn werk op High Focus, het iconische Britse hiphop-label. Vanwaar deze samenwerking?

Dat is eigenlijk heel natuurlijk verlopen allemaal, we hadden wat online contact en van het een kwam het ander. Ik heb in het verleden wel vaker met hiphop-artiesten samengewerkt, en sowieso zijn een aantal van de mensen die mij het meest beïnvloed hebben hiphop-producers. Denk maar aan de soulvolle samples die ik gebruik, die hoor je evengoed vaak terug in 90’s hiphop.

Je draait binnenkort een labelnacht in de Fuse op uitnodiging van Bredren. Heeft het feit dat je van oorsprong Belg bent hiermee iets te maken?

Uiteraard zorgt het feit dat je afkomstig bent van hetzelfde land voor een zekere connectie, maar nog belangrijker was uiteraard hun muziek. De muziek van Bredren sluit nauw aan bij de minimal drum & bass die ik zelf ook graag maak. Muzikaal gezien was het niet meer dan logisch dat onze wegen elkaar vroeg of laat zouden kruisen. Daarnaast ben ik net als hun gek op Belgische frieten en saus.

Wat kunnen we verwachten van je set in de Fuse?

Verwacht een klassieke Alix Perez-set met vooral veel onuitgebrachte muziek van op 1985!

Fuse is dé technoclub bij uitstek. Techno kent een behoorlijke wedergeboorte, met festival line-ups die barsten van de techno-DJ’s. Wat vind je van deze evolutie van techno naar de mainstream?

Ik kijk daar ietwat anders naar. Techno is in België altijd enorm geweest, of toch voor zover ik mij kan herinneren, van de pionier-jaren van R&S tot de clubs en labels nu. Daarnaast heeft muziek de neiging om in cycli te komen dus ergens is het niet verrassend dat je terug wat meer techno hoort.

Bedankt voor de babbel, Alix Perez!

Related posts
FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Murdock: 'Door de keihard evoluerende techniek kunnen we de Rampage-bezoekers elk jaar opnieuw omverblazen'

Het jaar is nog niet eens zo ver gevorderd, maar voor dj-producer en Rampage-oprichter Murdock moet er al heel wat mislopen opdat…
FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Reinel Bakole: 'Ik ben nog op zoek naar mijn publiek'

Zangeres, danseres, kunstenares… de Belgisch-Congolese Reinel Bakole laat zich niet in hokjes plaatsen. De voorbije jaren werkte ze aan het bouwen van…
FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview ELOI: 'Spelletjesavonden zijn het nieuwe uitgaan'

De autodidactische producer ELOI stak in 2020 haar kop boven het muzikale water. Zwevend tussen rock, hyperpop en rave bouwde de Franse…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.