LiveRecensies

Billie Eilish @ Sportpaleis: Zingen en zweten

© Matty Vogel

In 2015 schreef Dansende Beren voor het eerst over Billie Eilish. ‘Ze kan gerust aanschuiven in het rijtje altpopsterren die met een goed debuut razendsnel internationale bekendheid verwierven’, schreven we toen. We hadden geen glazen bol bij de hand, maar na de release van “Ocean Eyes”, de officiële debuutsingle van de toen veertienjarige singer-songwriter, zag het er meteen beloftevol uit. Het was nog enkele jaren wachten op een eerste album, maar met WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO? veroverde Eilish de wereld, en dat is geen eufemisme. Haar debuutplaat staat boordevol sterke nummers, die het heel vaak tot gigahit hebben geschopt, waardoor de verwachtingen voor haar tweede langspeler al gauw heel hoog lagen. Tegen dat Happier Than Ever in de winkelrekken lag, was kleine Billie intussen al twintig jaar oud en daarmee bewees ze dat ze meer dan een kortstondige hype was.

‘You didn’t know I wrote this shit?’, klinkt het vooraleer Jessie Reyez haar eerste nummer één hit speelt. Iedereen hier in het Sportpaleis kent “One Kiss”, de hit van Dua Lipa en Calvin Harris, dus wanneer er een stuk uit het lied wordt gebracht, wordt het publiek laaiend enthousiast. Jammer genoeg horen we vooral Dua Lipa zingen op een backing track en praat de charmante singer-songwriter er gewoon door. Ook tijdens de nummers die ze zelf uitbracht wordt er opvallend veel gebabbeld. Desondanks blijft het publiek positief reageren en wordt er meegezongen tijdens bijvoorbeeld “Shutter Island”. De nummers zijn vaak goed geschreven en gaan over onder meer haar ex en de muziekindustrie, waar ze te horen kreeg dat ze haar benen moet openen om met bekende producers samen te werken. Jessie Reyez komt heel openhartig over met herkenbare verhalen die ze in liedjes brengt en vertelt daar maar al te graag over. Door al het gebabbel zit er weinig schwung in de show, want na elk nummer valt de boel eventjes stil.

“FIGURES” zet Reyez in op akoestische gitaar en zo wordt het een van de breekbare momentjes van haar drie kwartier durende set. Ondanks dat de Canadese al een album uitbracht, krijgen we toch niet heel veel nummers te horen en dat is wat jammer. Ze heeft zeker potentieel, maar het komt niet voor iedereen even goed over. Tijdens het wachten op Billie horen we sommige van onze buren positief reageren en anderen komen dan weer eerder lauwtjes over. Reyez straalt alleen maar goeie vibes uit en het zal dan ook vooral dat zijn dat we zullen onthouden. De muziek blijft net iets minder hangen, ondanks dat het vaak wel mooi klinkt.

© Matty Vogel

Met het profetische woord ‘Billie’ wordt opener “bury a friend” ingezet en wie horen we daarna niet zingen? Billie. De fans zingen luid mee. Heel luid. Superluid. De meezingtrend wordt meteen verder gezet met “I Didn’t Change My Number” en “NDA”. Dat het Sportpaleis tot de nok gevuld is met superfans, wordt nog duidelijker wanneer het uitbundige publiek voor ook maar het minste uit zijn dak gaat. Billie wandelt naar voor en het publiek gaat los. Vooral tijdens het eerste deel van de show is het publiek superenthousiast en intens, waardoor Billie tijdens bijvoorbeeld “lovely” helemaal verdwijnt in het lawaai. De Amerikaanse smijt zich helemaal en ze is verre van de enige die dat doet. Veel mensen hebben twee jaar gewacht om hun idool te zien en nog voor Eilish als een van haar concertregels aankondigt dat je plezier moet hebben, doet iedereen dat al tot in het extreme.

Verloopt het dan net iets te gemakkelijk voor Billie? Doet het er nog toe wat ze doet? Komt ze er goed van af met een slechte show? Daarop kunnen we je geen antwoorden geven, want Billie levert in feite wel klasse af. De setlist is goed opgebouwd, want na enkele hits komen een paar minder gekende nummers zoals het zwoele “Billie Bossa Nova”, waarbij haar geliefde broer Finneas O’Connell voor een zomers gitaarlijntje zorgt, en het ingetogen “GOLDWING”. Het engelenkoor aan het begin van laatstgenoemde, is het koor waar de superster van de avond vroeger zelf deel van uitmaakte en dus knipoogt ze maar al te graag eens naar haar verleden. Dit doet ze later nog eens tijdens “Getting Older” met beelden uit haar peuter- en kleutertijd op de schermen achteraan het podium. De mooie visuals verschijnen slechts in beperkte mate, waardoor ze nooit gaan afleiden. Ze ondersteunen wat Billie en haar twee bandleden doen op een mooie manier, waardoor het nog altijd Billie zelf is die schittert.

© Matty Vogel

Naast vele herkenbare nummer schrijven, kan Billie Eilish ook heel goed een publiek bespelen. Tijdens “Oxytocin” hoeft ze het geen twee keer te vragen of er wordt uitbundig mee gesprongen op het middenplein én in de tribunes. Na een kort stukje van “COPYCAT” volgt er tijdens datzelfde lied nog een sitdown en, ondanks dat het extreem warm is in de zaal, wordt er ook hier niet geaarzeld. Gelukkig kunnen we daarna eventjes bekomen tijdens het nog niet uitgebrachte “TV” en het daaraan voorafgaande “Your Power”. Dat nummer wordt akoestisch op gitaar gebracht door Billie en Finneas, en gaat gepaard met een welgemeende ‘fuck you’ naar de Amerikaanse Supreme Court en duizenden gsm-lampjes. Tussen de liedjes door stuurt Billie Eilish de security aan om flauwgevallen mensen uit het publiek te halen en zelfs water uit te delen, en dat doet haar alleen maar charmanter overkomen. Op andere momenten vertelt ze een heel kort verhaaltje of uit ze haar dankbaarheid en dat komt heel oprecht over. Op snelle tijd is Billie Eilish uitgegroeid tot een van de grootste sterren van het moment, maar ze blijft met haar voetjes op de grond staan.

Oké, dat laatste is niet helemaal waar, want na een kort fragment uit “Not My Responsibility” verschijnt de Amerikaanse achteraan het Sportpaleis op een lift, om zo onder meer “OverHeated” in de lucht te brengen. De fans in het tweede deel van de zaal worden nog enthousiaster eens stukjes uit oudere nummers als “bellyache”, “ocean eyes” en “bored” snel na elkaar worden gebracht. Die songs worden nog steeds luid meegezongen, dus is het jammer dat ze niet volledig gebracht worden. Gelukkig brengt ze “Lost Cause” wel volledig op het grote podium vooraan en dat pleziert veel fans. Toch is het pas bij “when the party’s over” dat er opnieuw uit overvolle borst wordt meegezongen. Het is en blijft een prachtige parel die ons live kippenvel bezorgt. Steek die kippenvelletjes niet te snel weg, want vooraleer “bad guy” er wordt door geknald, wordt het wondermooie “everything i wanted” nog tot een goed einde gebracht. En voor wie zich afvraagt of “bad guy” na drie jaar nog steeds een van de vele hoogtepunten van een Billie Eilish-concert is: duh.

Afsluiten doet de Amerikaanse superster met “Happier Than Ever” en dat lied vat eigenlijk de hele show samen. Een mooie oprechte tekst waarin heel veel jongeren zich kunnen vinden, een rustmomentje en uiteindelijk een grootse apotheose waarbij de laatste stukjes long er uitgeschreeuwd worden en de laatste druppels zweet als confetti uit onze poriën worden geschoten. Wie een paar jaar terug dacht dat Billie Eilish een kortstondige hype zou zijn, heeft het mooi verkeerd. De eenentwintigjarige superster weet als geen ander hoe ze een sterke show moet brengen. Billie betekent veel voor de mensen die aanwezig waren in het Sportpaleis en dat maakt de ervaring van het concert nog eens vele malen mooier. Een concert van Billie Eilish is klasse, met een grote K.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

bury a friend
I Didn’t Change My Number
NDA
Therefore I Am
my strange addiction
idontwannabeyouanymore
lovely
Billie Bossa Nova
GOLDWING
Oxytocin / COPYCAT
ilomilo
Your Power
TV
Not My Reponsibility
OverHeated
bellyache
ocean eyes
Bored
Getting Older
Lost Cause
when the party’s over
all the good girls go to hell
everything i wanted
bad guy
Happier Than Ever

1199 posts

About author
braaf zijn hé
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Simple Minds @ Sportpaleis: Tournée Générale

Wat Kurt Cobain betekende voor de jeugd in de jaren negentig, was Jim Kerr voor de generatie ervoor. Al moesten de Schotse…
InstagramLiveRecensies

Editors @ Sportpaleis: Sluipt de sleur in het droomhuwelijk?

Editors en België, een geslaagd huwelijk dat al meermaals werd beklonken op de Belgische festivalweides. Wie vorig jaar tevergeefs voor de gesloten…
LiveRecensies

Niall Horan @ Sportpaleis: Vloedgolf aan gesmolten tienerharten

Boybands staan bekend als ware wereldsterfabrieken. Take That bracht ons Robbie Williams, *NSYNC had Justin Timberlake en Ricky Martin zette zijn eerste…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.