Albums, Recensies

Jessie Reyez – BEFORE LOVE CAME TO KILL US (★★★★): Colombiaanse roots in een persoonlijk, emotioneel jasje

Met de karaktertrekken van Amy Winehouse en rauwe stem bekoort Jessie Reyez, de achtentwingtigjarige Canadese zangeres en songwriter met Colombiaanse roots, haar fans. De single “FIGURES” die ze in 2016 releasete, zette haar carrière in de muziekwereld in de startblokken.

Op 27 maart 2020 bracht Jessie, na haar ep’s Kiddo en Being Human In Public, haar debuutalbum BEFORE LOVE CAME TO KILL US uit. In die soulvolle expressie stelt Jessie een reeks van persoonlijke verhalen en emotionele pijn bloot aan de buitenwereld. Storytelling aan de hand van muziek kan je het ook wel noemen. In nummers zoals “LOVE IN THE DARK”, “CRAZY” en “FAR AWAY” wil ze de thema’s immigratie, feminisme en liefde op de voorgrond plaatsen en bijgevolg de duistere klanken van de muziekindustrie in de spotlights plaatsen.

Toch blijft de Latina met beide voeten op de grond. De zangeres geniet volop van haar succes, maar is zich ervan bewust dat ze ervoor moet blijven werken. Dat doet ze door samen te werken met bekende artiesten zoals niemand minder dan Eminem, Lewis Capaldi, Bea Miller, Calvin Harris en Sam Smith. Door haar harde werkinstinct beklimt ze moeiteloos de hitlijsten. Wereldwijd verkreeg haar solocatalogus bijna een miljard streams en met haar videoclips behaalde ze meer dan 230 miljoen views.

Haar album bestaat uit veertien nummers. Doorheen de plaat wisselen piano en gitaar elkaar af. Het drumelement zorgt voor een extra touch en zet de songs wat karakter bij. Jessie probeert een mix van hiphop en pop te brengen door samen te werken met grootheden in beide genres. In “COFFIN” wordt ze bijvoorbeeld vergezeld door Eminem. Dat was niet de eerste keer dat de zangeres een samenwerking met de rapper aanging. “Good Guy” uit 2018 was het eerste resultaat van dit muzikale duo.

Jessie Reyez wijkt nooit af van de r&b-groove op haar plaat, zelfs niet op “DEAF” dat meer in een hiphopjasje werd gestopt. Dat, in combinatie met haar zachte, maar toch hese stem, vormt een prachtig geheel. In tegenstelling tot het hevigere hiphopnummer “DEAF”, begint “INTRUDERS” heel rustig met – na een drumintro – enkel vocals, zachte drum en gitaar. De song is heel zweverig in vergelijking met de andere nummers van haar nieuwe album. Ze stelt zich doorheen het album moorddadig op en er ontbreekt geen greintje zelfvertrouwen. In “LA MEMORIA” haalt ze haar Colombiaanse roots boven. Ze zingt over een stukgelopen jeugdliefde, waar ze nog steeds van afziet. Dat doet ze volledig in het Spaans. Ook verwijst ze naar haar mama’s advies. Jessie’s ouders speelden altijd een heel grote rol en hebben een enorme positieve invloed gehad op de drijfveer en de motivatie die de zangeres nu bezit.

Jessie voegde haar single “FIGURES” uit 2016 toe aan haar album. Waarom? Net zoals in de andere nummers van het album legt ze haar donkere gevoelens over liefde in de handen van haar luisteraars. In “FIGURES” vertelt ze over hoe ze gekwetst werd in een relatie en ze er sterker uitkomt. Door haar rauwe stem in combinatie met sombere, maar sterke instrumenten kan ze de hele wereld in haar eentje aan.

Met haar hese overtuigende vocals en het motto ‘what doesn’t kill you, makes you stronger’ is de tweetalige artieste helemaal klaar om begrip te winnen met haar album, waarin de thema’s liefdesverdriet en wraak in elkaar overvloeien. Haar duistere gevoelens, die begeleid worden door aangrijpende instrumentale muziek liggen aan de basis van BEFORE LOVE CAME TO KILL US.

De tweetalige popster kwam normaal gezien op 30 april naar België en zou een concert spelen in Trix in Antwerpen. Dat concert is door het coronavirus helaas uitgesteld.

Facebook / Instagram / Twitter / Website

31 maart 2020

About Author

Astrid Lekkerkerker


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief