Li Lykke Timotej Zachrissonwerd geboren in 1986 en bracht toen ze 22 lentes oud was haar eerste album uit. De Zweedse werkte voor haar debuut samen met Björn Yttling van Peter Björn and John, en mede daardoor werd Youth Novels vrij warm onthaald door de internationale pers. Voor wie zijn oog nog niet had laten vallen op Lykke Li, want onder die naam brengt Li Lykke haar muziek uit, werd in 2011 wel geconfronteerd met de artieste. “I Follow Rivers” werd een hit van jewelste en overschaduwt jammer genoeg nog steeds een groot deel van haar carrière.
Lykke Li bewees sindsdien regelmatig dat ze meer is dan een one-hit wonder, want ze bracht enkele straffe singles en albums uit sinds ze haar liefde voor rivieren zo catchy uitte. Ondertussen dateert haar laatste soloalbum al van 2018 en bovendien was het straffe so sad so sexy de eerste langspeler die ze maakte zonder Björn Yttling. Het moet zijn dat de twee elkaar gemist hebben, want Yttling sleutelde opnieuw mee aan het nieuwe EYEYE, het vijfde album van Lykke Li dat je gewoon mag uitspreken als ‘eye’.
In 2019 kondigde Lykke Li al aan dat ze haar muziek intiemer zou maken, ondanks dat dat mensen zal teleurstellen. Ze vertelde er meteen bij dat het ‘sad’ en ‘sexy’ zou blijven en dat is het zeker, vooral dat eerste. “NO HOTEL”, de eerste single en eveneens het openingsnummer van EYEYE, brak vanaf de eerste luisterbeurt ons hart in duizendhonderd stukjes. De break-up song wordt opgevolgd door Lykke Li die zich tijdens “YOU DON’T GO” afvraagt wanneer de pijn zal verdwijnen, net zoals haar ex-geliefde dat deed, terwijl ze nu zit te wachten op zijn terugkomst. De haast depressief makende muziek volgt elkaar aan een traag tempo op, en komt zo extra goed binnen. Zet je zakdoekendoos maar klaar.
Dat ingetogen samen kan gaan met aanstekelijk bewees Lykke Li al met “HIGHWAY TO YOUR HEART”, waarbij ze opzoek gaat naar iemands hart. Het lied is nog steeds rustig en intiem, maar voelt door de productie en het makkelijk meezingbare refrein in vergelijking met de rest aan als een grote, poppy meezinger. Wat context doet met een nummer. Van de snelweg naar de zilveren Chevy die Lykke Li doet terugdenken aan mooie tijden op “HAPPY HURTS”, opnieuw een oprechte en emotionele tekst, maar hier is het het instrumentale stuk dat de aandacht steelt. De ambient muziek brengt een beetje ‘happy’ met zich mee, maar op een koele manier. Ook bij “CAROUSEL”, waar de muziek nog ruim een minuut verder draait als Lykke al klaar is met zingen, dient de muziek niet alleen ter ondersteuning, maar als versterking (en uitbreiding) van de boodschap die de artieste overbrengt.
Op so sad so sexy werd er met het hoopvolle “utopia” afgesloten na enkele heel neerslachtige nummers en op EYEYE is het “5D” die wat vreugde met zich meebrengt. Vreugde is wel een groot woord, want EYEYE blijft het hart, dat ondertussen in ontelbaar vele stukjes op de grond ligt, gebroken. Lykke Li vraagt zich af of de mooie relaties alleen in de films bestaan, of ze ook in het echt een 5D-relatie kan beleven. We vermoeden dat de vijfde D gevoelens, liefde, passie of iets dergelijks is. Ondertussen wuiven we denkbeeldig met onze aansteker heen en weer, want ja, hier voelen we een klein vlammetje van hoop.
‘I don’t need you, I don’t wanna’ klinkt het op “OVER”, waarop er een duidelijke beat voor wat schwung zorgt. De muziek klinkt een tikkeltje vrolijker en ook in de tekst toont Lykke Li aan dat ze over haar ex-partner heen is. De stukjes gebroken hart beginnen zich langzaamaan opnieuw te vergaren en bereiden zich voor op albumafsluiter “ü&i”. ‘The movie is you and I’, zingt Lykke Li daar, terugblikkend op “5D”. “u&ï” is een mooie afsluiter van EYEYE, waarbij Lykke Li het negatieve verhaal van haar vijfde album op een vrij positieve manier afsluit. Heel blij klinkt de zangeres nog niet, maar ze heeft vrede met het verleden, of zo lijkt het toch.
Doorheen EYEYE vertelt Lykke Li een duidelijk verhaal en dat doet ze op een heel kalme en emotionele manier, waardoor je als luisteraar met je neus op het hele gebeuren wordt gedrukt. Je kan er niet om heen dat de artieste hartzeer heeft en voelt deze dan ook tot in je kleinste teen. Gelukkig blijft Lykke Li niet te lang aan hetzelfde touw trekken, waardoor er schot in de zaak komt en haar gevoelens evolueren. De muziek is zeer minimalistisch en makkelijk als saai af te schrijven, en ondanks dat we toegeven dat het soms net iets specialer kan, vinden we het net een sterkte van het album dat het zo minimalistisch is. Ja, Lykke Li zal niet iedereen kunnen bekoren met dit album, maar dat betekent niet dat EYEYE niet geslaagd is.
Facebook / Instagram / Website
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify!