Wanneer je aan de doorsnee mens vraagt of de naam Lykke Li een belletje doet rinkelen, zal die zich wellicht “I Follow Rivers” wel nog herinneren. Ondanks dat het nummer het zeker verdiende een hit te zijn, heeft Lykke Li zonder twijfel betere nummers gemaakt, zoals dat wel vaker gaat. Een hoop daarvan zijn terug te vinden op so sad so sexy, haar meest recente album uit 2018. Ondertussen zijn we al een hele tijd verder en is er al een pandemie de revue gepasseerd (als we even optimistisch mogen zijn). Vorig jaar verwende Lykke Li onze oren met een heel mooi, emotioneel geladen nummer in haar moedertaal, het Zweeds. “Bron” was een (voorlopig) eenmalige Zweedse uitstap, want met haar nieuwe album in het vooruitzicht lijkt de zangeres zich weer op het Engels te pinnen.
“NO HOTEL” is dus de eerste single van een nieuwe plaat en die krijgen we in mei volledig te horen én te zien. Jawel, EYEYE wordt een audiovisueel project over de overgang van pijn gegenereerd door de eeuwige cyclus van intimiteit en geluid. Amai, dat is een hele boterham, maar gelukkig brengt “NO HOTEL” wat verlichting met zich mee. De verlichting gebeurt hier niet in de vorm van een glimlach of warm gevoel, maar door middel van een nummer nog minimalistischer en pijnlijker dan “bad woman” of “last piece” van het vorige album. Luisteren kan in foetushouding in bed, terwijl je je afvraagt of je dat traantje zijn gang gaat laten gaan.
Op haar nieuwe single gaat Lykke Li naakt. Haar stem leidt, met een minimum aan muzikale begeleiding onder vorm van een gitaar en wat achtergrondgeluiden, een eigen leven. Geen catchy beat om zich achter te verstoppen, geen hippe productie waar ze op kan terugvallen… Gewoon de zachte, rauwe stem van Lykke Li die melancholisch terugblikt op iets waarvan we vermoeden dat het een kapotgebroken relatie is. Hartzeer is in ieder geval voelbaar wanneer ze zingt dat ze terug in haar bed ligt, terug in haar huis is en niet langer op hotel. Van de inhoud kunnen we voorlopig weinig opmaken (misschien dat het visuele aspect antwoorden kan bieden op de vragen die de metaforische tekst doet oproepen), maar er worden heel veel emoties overgebracht met heel weinig middelen.
EYEYE verschijnt in mei
Facebook / Instagram / Website
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify!