InstagramLiveRecensies

Peter Doherty & Frédéric Lo @ Handelsbeurs: Van meezingen naar een huwelijksaanzoek

© CPU – Joost Van Hoey

Peter Doherty is een man die nooit ten volle uit de schijnwerpers weet te blijven, al zou hij dat soms zelf misschien wel willen. Het voormalige enfant terrible heeft een haat-liefdesverhouding met de pers die hem geregeld op de rooster legde toen hij aan een drugsverslaving leed. Het was diezelfde drugsverslaving die ervoor zorgde dat zijn eerste band, The Libertines, na twee succesvolle albums werd ontbonden. Na The Libertines richtte de man zijn nieuwe band Babyshambles op, alvorens solo te gaan.

Een kleine twee maanden geleden bracht Peter Doherty met The Fantasy Life of Poetry and Crime zijn vierde soloalbum uit. Samen met Frédéric Lo, een Franse muzikant, componist en producer, bracht hij een kalmer album uit dan we van hem gewend zijn. Het zijn voornamelijk de teksten van de Britse songwriter en de melancholische instrumentatie van Lo die centraal staan op de plaat; we moesten ons dus niet aan stevige gitaren verwachten. Om eerlijk te zijn, waren we al blij dat Doherty effectief of het podium verscheen, wat niet altijd een evidentie is, zo annuleerde hij last minute een Babyshambles-optreden op Rock Werchter in 2008. De reden daarvoor? Hij wou de bevalling van zijn kat niet missen.

© CPU – Joost Van Hoey

Pete bracht voor zijn optreden niet één, maar twee bands mee als supportact. Vona Vella is het eerst aan de beurt. Het jonge duo, dat uit een man en een vrouw bestaat, staat trouwens onder contract bij het platenlabel van Doherty dus dan moet het wel goed zijn, toch? Vona Vella verrast het publiek, dat nog maar gering aanwezig is, op aangename wijze. De muziek is dromerig en tegelijk ook dansbaar. Het verbaast ons ook niet dat enkele fans al voorzichtig aan het dansen gaan.

Na Vona Vella krijgen we AmyJo Doh and Friends te zien en dat is de band van Peters zus, Amy-Jo, die ons bewijst dat het muzikale talent bij de Doherty’s wel ergens in de genen moet zitten. Ze staat met veel energie op het podium, en springt en huppelt van de ene naar de andere kant zonder ook maar eens de controle over haar stem te verliezen. De fans weten het hele gebeuren te appreciëren en zingen luidkeels het refrein van “Come Toghether” mee, een ode aan The Beatles. Tijdens een nummer over de liefde vliegen er hartvormige ballonen doorheen de zaal die door het publiek heen en weer worden geslagen. Amy-Jo Doherty slaagt in haar opzet, het publiek is al volledig in de juiste stemming nog voor het aan haar jongere broer is.

Om twintig voor tien is het dan eindelijk zover: Doherty verschijnt op het podium en zwaait met een krantje dat hij hoogstwaarschijnlijk ergens backstage heeft gevonden. Hij oogt fris en goedgemutst; het is fijn om te zien dat hij zijn leven terug op de rails gekregen heeft. Verder heeft Doherty ook nog een hond mee, die doorheen het hele optreden op het podium vertoeft tot groot jolijt van de fans die hem geregeld eens aaien. Zelf neemt hij al meteen een eerste applaus in ontvangst en opent daarna te beginnen met “The Fantasy Life of Poetry and Crime”, dat een meer dan geslaagde opener blijkt. Het refrein wordt door de fans al meteen meegezongen en de toon is daarmee ook gezet voor de rest van het optreden.

© CPU – Joost Van Hoey

Na het publiek op aanstekelijke wijze te hebben meegekregen, kiest Doherty voor “Invictus”. Het is op dat moment dat we nog maar eens leren dat zijn stem live nog hoopgevender en tegelijk lichtelijk deprimerender klinkt dan op het album zelf. Als een ware crooner beweegt hij zich voorzichtig voort over het podium om af en toe eens een iets excessiefs te doen door op een speaker te gaan staan of zich over het publiek te buigen. Datzelfde publiek lijkt er heel veel zin in te hebben en bij het herkennen van de intro van “The Epidimiologist” wordt geschreeuwd en geapplaudisseerd. Doherty’s oudere nummers worden voorlopig nog niet gemist en dat is al een hele prestatie op zich.

Op “Keeping Me On File” verdeelt Peter de tekst met zijn kompaan Frédéric Lo en dat zorgt ervoor dat we heel even het gevoel hebben alsof we op een optreden van The Libertines zijn. Naast een uitstekende componist en gitarist, is Lo dus ook een meer dan degelijke zanger die we misschien zelfs nog wat meer hadden willen horen. De harmonie tussen de stemmen van Doherty en Lo is zeer mooi en wanneer het publiek dan ook nog eens meezingt, zorgt dit voor een prachtig collectief.

© CPU – JoostVH Photography – Joost Van Hoey

Emotioneren kan Doherty zeker ook. “Abe Wassenstein” draagt hij op aan zijn overleden vriend Alan Wass en net tijdens dat nummer vliegen er weer enkele hartjesballonen doorheen het publiek. Het is een ontroerend moment en een prachtig eerbetoon aan Wass. Ook “Far From The Madding Crowd” ontroert het publiek dat ingetogen meezingt en zo een meeslepend duet aangaat met de frontman. Na die mooie wisselwerking verdwijnen Doherty en zijn kompaan van het podium en het publiek blijft maar klappen en schreeuwen in de hoop dat de man nog zal terugkeren, wat hij even later ook effectief doet.

‘Save the best for last’, moet Peter Doherty denken, want hij opent zijn toegift met “For Lovers” dat door het publiek ongelooflijk geliefd is. De Brit heet een fan welkom op het podium, die vervolgens de microfoon in z’n handen neemt en terwijl de band verder speelt, vraagt hij zijn vrouw, die in het publiek staat, ten huwelijk. Het is een vertederend moment dat op een langdurende en luide toejuiching van het publiek kan rekenen. Het net verloofde koppel danst nog even verder terwijl Doherty en zijn band de rest van het nummer afwerken. Na de song bedankt de jongeman Peter en zijn band nog eens uitvoerig met knuffels en handdrukken alvorens hij het podium verlaat en het tijd is voor “You’re My Waterloo” dat al op applaus en gejoel kan rekenen nog voor het goed en wel van start is gegaan. Het is zalig om te zien hoe het publiek meegaat in het nummer door het van start tot einde mee te zingen en Doherty geniet er dan ook zichtbaar van.

© CPU – JoostVH Photography – Joost Van Hoey

“Salomè” is het allerlaatste nummer van de avond. Doherty verdwijnt al van het podium nog voor Frédéric Lo op het einde zijn duivels ontbindt met een atypische gitaarsolo en wanneer het tijd is om het laatste applaus in ontvangst te nemen, verschijnt Doherty nog snel even op het podium. Na een innige omhelzing met Frédéric Lo en een diepe buiging verlaat de gehele band het podium onder luidruchtig gejoel en gejuich.

Doherty speelde The Fantasy Life of Poetry and Crime in z’n geheel en een artiest die een volledig album live brengt, verdient sowieso ons respect. Nummers zoals “Far From The Madding Crowd” en “You Can’t Keep It From Me Forever” hebben onder meer ook bewezen dat ze door liveperformances kunnen en hoogstwaarschijnlijk ook zullen uitgroeien tot publieksfavorieten. Saai is het op geen enkel moment geweest, al werden we niet naar de ongekende hoogtes zoals op concerten van The Libertines getild, al mogen we dat ook niet van zo’n concert verwachten. Solo is Doherty een andere artiest dan bij The Libertines en we mogen hem alleen maar prijzen voor die veelzijdigheid.

Op 21 oktober komt Peter Doherty naar het Koninklijk Circus met The Libertines.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

The Fantasy Life of Poetry and Crime
Invictus
The Monster
The Epidimiologist
Yes I Wear A Mask
Ballad Of
Keeping Me On File
All At Sea
The Glassblower
Rock & Roll Alchemy
You Can’t Keep It From Me Forever
Abe Wassenstein
Far From The Madding Crowd

For Lovers
You’re My Waterloo
Arcady
Salomè

431 posts

About author
Ik moet dagelijks 'ok boomer' aanhoren
Articles
Related posts
AlbumsFeatured albumsRecensies

Peter Doherty & Frédéric Lo - The Fantasy Life of Poetry & Crime (★★★★): Melancholische zomerbries met een vleugje poëzie

Over Peter Doherty valt heel wat te vertellen. We kennen hem als de charismatische frontman van The Libertines, de band die door…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Peter Doherty & Frédéric Lo - "The Epidemiologist"

Peter Doherty is terug van weggeweest. Ditmaal wordt hij vergezeld door de Franse muzikant Frédéric Lo, vooral bekend van zijn werk met…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Peter Doherty & Frédéric Lo - "You Can't Keep It From Me Forever"

Wie Peter Doherty opzoekt, krijgt als eerste zoeksuggestie de vraag ‘Is Peter Doherty nog steeds een junkie?’ te zien. Dat verdovende middelen,…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.