InstagramLiveRecensies

Netsky & Friends @ Lotto Arena: Een met zware cijfers gewonnen thuismatch

© CPU – Toon Miermans

Eindelijk was het zover; Netsky kon ook in zijn thuishaven Antwerpen een groot feest op poten zetten in de vorm van zijn [GLASSHOUSE]-show. Begin vorig jaar zette hij er al Nieuw-Zeeland mee op z’n kop en breidde hij er dit jaar zelfs al een tweede deel aan. Twee weken geleden volgde dan ook eindelijk de eerste Europese show in Londen, waarna het nu de beurt was aan ons land. ‘Zo een feest bouw je natuurlijk niet alleen’, moest Boris gedacht hebben, en dus sloeg hij zijn vriendenboekje open en toverde hij Rachel Green (nee, dat is niet Jennifer Aniston uit Friends), Montell2099 en Used uit zijn hoed; een gezelschap dat niet vies is van wat stevige drums en bassen. Het speciale aan Netsky’s [GLASSHOUSE]-show is dat het (draaiende) podium in het midden van de zaal staat, waardoor het publiek de dj’s langs elke kant kan komen bewonderen. Hiervoor werd er samengewerkt met showdesigner Ben Dalgleish, die ook al voor onder andere Post Malone en Travis Scott werkte.

De show begon spijtig genoeg wel met een valse noot, aangezien Rachel Green ziek was en op het laatste moment moest afzeggen. Gelukkig liet Montell2099 dit niet aan zijn hart komen. De Nieuw-Zeelander was de halve wereld over gereisd om samen met zijn goeie vriend Boris een feestje te bouwen. Op de diepe bassen van “Murdah” van Knock2 zette hij al meteen de toon. De dikke winterjas die hij aan had toen hij het podium opklauterde, verdween al snel op de grond. Stellen dat Montell2099 slechts een voorprogramma was, zou de lichttechniekers oneer aandoen. “Do It To It” van Acraze en Nero’s “Promises” zorgden zowaar voor voorzichtige meezingmomentjes in een set die bol stond van dubstep en trapbangers, die we door heel ons lijf voelden razen.

Halverwege zijn set zorgde Wilkinsons “Take You Higher” voor het eerste teken van leven bij het publiek, dat ervoor nogal lauw reageerde toen hij vroeg om de handen in de lucht te steken. Het was duidelijk dat het middenplein nood had aan wat drum-‘n-bass, want ook bij “Rock It” van Sub Focus kwam er meer leven in de brouwerij. Natuurlijk konden zijn samenwerkingen met Netsky in de vorm van “Mixed Emotions” en nieuwste worp “Broken” niet ontbreken. Naarmate zijn set vorderde, werd de drum-‘n-bass weer ingeruild voor vettige dubstepplaten van onder andere Eliminate en RL Grime die het publiek ondertussen al meer kon smaken. Zijn set afsluiten deed hij met “Stay” van The Kid Laroi in een mash-up met zijn samenwerking met RL Grime in de vorm van “RUSYNTH”.

© CPU – Toon Miermans

Hierna was het de beurt aan iemand die van iets dichter bij huis kwam. Used stond een maand geleden nog op Rampage in het Sportpaleis en vandaag mocht hij de zaal ernaast inpakken. Het publiek at meteen uit zijn hand toen hij “Take Me”, zijn samenwerking met Andromedik van exact een week oud oplegde. Zijn energiek setbegin, waarin we weeral “Stay”, al was het nu wel in de Used bootleg, te horen kregen, zorgde ervoor dat zelfs het publiek met zitplaatsen begon te dansen. De jump-up van de jonge Belg viel duidelijk meer in de smaak bij het publiek dan Montel2099’s donkere dubstep. Zijn remix van “Go Acid” zorgde ook voor het eerste meezingmoment in zijn set, al was het deze keer net iets uitbundiger.

Montell2099 had de Nieuw-Zeelandse temperaturen al meegebracht richting Antwerpen, maar Used joeg ze met de hulp van Chase & Status, Katy B, DJ Fresh en Pendulum nog de recordhoogte in, waardoor de laatste pulls verdwenen als sneeuw voor de zon. Toen de zaal helemaal opgewarmd was, werd het tijd om met “Mistakes” zijn grootste hit op ons los te laten, wat zorgde voor een tweede collectief meezingmoment dat gevolgd werd door zijn bootleg van Stromae’s “L’enfer”. Met “Illumination” van Hard Driver en Coone en “Out There” van Masters & Nickson werden er ook zijstapjes naar wat hardstyle gemaakt, die gesmaakt werden door het publiek. Wat volgde was een gloednieuwe samenwerking met Becky Hill, die wat ons betreft zo snel mogelijk uitgebracht mag worden. Met “Where I Belong” kregen we even een welgekomen rustmomentje van enkele seconden, waarna het dak weer van de Lotto Arena werd geblazen toen Used de microfoon nam en enkele zinnen meerapte. Zijn energieke set zorgde ervoor dat we al badend in het zweet stonden te trillen op onze dansbenen nog voor Netsky zelfs maar op het podium was gekropen.

© CPU – Toon Miermans

De tweede thuismatch van de avond was voor ceremoniemeester Boris Daenen. Nog voor hij een noot gespeeld had, werd zijn naam al door het publiek gescandeerd. Meteen werd ook duidelijk vanwaar de naam [GLASSHOUSE] kwam. Vier grote led-panelen daalden neer rond het podium en projecteerden een serre die op de tonen van “Power” traag omhoog gehesen werden. Wie na Montell2099 en Used al last had aan zijn trommelvliezen, kon maar beter meteen een doktersafspraak inplannen. De bassen van Sub Focus’ “Solar System” drongen door tot in onze kleinste teen. We waren nog geen tien minuten bezig en Netsky werd omgeven door een rookgordijn, terwijl er op de tonen van “Look At Me” wat vuur de lucht werd in gestuurd. Hierop volgde toepasselijk “Heat Waves” van Glass Animals dat opgesmukt werd met een paar stevige drums en bassen. Netsky stond niet alleen op het podium, want op de tonen van “Thunder” werd een acrobate boven hem de lucht in gehesen die tijdens een viertal nummers in een serre haar kunsten liet bewonderen.

Toen Boris de microfoon nam om te zeggen dat hij van iedereen in de zaal hield, was het duidelijk dat de liefde wederzijds was. De klassieker “Put Your Hand On My Shoulder” van Paul Anka zorgde zelfs voor een collectief zwaaimoment waarmee Netsky het publiek even stil kreeg. Dit verdween evenwel meteen toen de beat gedropt werd. Na Montell2099 is Boris ook niet vies van wat dupstep toen hij Eptics “Cosmic” oplegde, dat gevolgd werd door een iets minder TikTok-vriendelijke versie van “Do It To It”, wat resulteerde in het lekker vettige “Higher”. Zowel op het middenplein als in de tribunes was er geen kat meer die stil kon blijven staan. Fanfavoriet “Everyday” zorgde dat na het dak nu ook de muren van de Lotto Arena werden weggeblazen en alsof dit nog niet genoeg was, besloot de Belg ook nog het publiek te bespelen als een ware orkestmeester. Het is duidelijk dat Boris zin had om deze thuismatch met zware cijfers te winnen. Om het plaatje helemaal compleet te maken, werd op de tonen van “Where’s Your Head At” de acrobate terug de lucht in gehesen.

© CPU – Toon Miermans

“Everybody Loves The Sunshine” zorgde enkele seconden later voor een welgekomen rustpunt in de set waar de bpm’s nooit onder de 170 daalden. Dat rusten was maar van korte duur, want TC’s “Tap Ho” en de “Bonkers” van Dizzee Rascal toverden de zaal helemaal om in een donkere club waar de bassen door je trommelvliezen scheurden. Terwijl hij zijn set begon met lichtere drum-‘n-bass, kregen we richting het einde vooral de vettigere variant met een dubstep sausje op ons bord.

In Boris’ vriendenboekje stond blijkbaar nog een naam die niet meteen aangekondigd was. Als grootste verrassing van de avond schudde hij Lost Frequencies uit zijn mouw. De twee maakten samen “Here With You” dat dan ook meteen opgelegd werd en gevolgd werd door Felix’ meest recente hit “Where Are You Now”. Nadat de Brusselaar onder hevig applaus het podium verliet, nam Netsky ook de tijd om Montell2099 te bedanken door hun nieuwste worp “Broken” op te leggen. Om te eindigen koos Boris passend voor “Hold On”, dat hij maakte in volle lockdown toen hij er naar uitkeek om weer dingen te mogen doen zoals vandaag, en we moeten zeggen dat de hele Lotto Arena er ook van genoot om Netsky nog eens bezig te zien.

© CPU – Toon Miermans

Voor zijn eerste show op Belgische bodem sinds enkele jaren spaarde Netsky kosten noch moeite. Zijn vrienden Montell2099 en Used brachten beide op hun eigen manier een set gaande van donkere dupstep tot vrolijke jump-up. Toen we ons hierna afvroegen of Boris het wel nog zou kunnen overtreffen, werd het na één seconde al duidelijk dat hij de enige echte ‘master of the ceremony’ was. Gigantische led-panelen, een serre die boven zijn hoofd zweeft en een acrobate die haar salto’s doet op brullende bassen, zoiets hadden we nog niet vaak gezien. In zijn set zelf wisselde hij eigen nummers af met drum-‘n-bass knallers en soms eens een zijsprong naar dubstep, wat zorgde voor het grootste clubfeest van België.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Related posts
InstagramLiveRecensies

Rock Werchter 2022 (Festivaldag 4): Fonkelend richting ontknoping

Het lot van dag vier hing een tijd lang aan een zijden draadje, want tot gisterenmiddag bleef het onduidelijk of grote afsluiter…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Netsky & Rita Ora – “Barricades”

Sinds het album Second Nature eind 2020 en single “Broken” eerder dit jaar lijkt het alsof Netsky zijn oude vertrouwde drum-‘n-bass weer…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Crammerock kondigt eerste namen aan met o.a. Kaiser Chiefs, Jake Bugg en Circa Waves

Eén van de weinige festivals die ook in 2021 plaatsvond, was Crammerock. Het festival in Stekene had toen zelfs een line-up met…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.