FeaturesInstagramInterviewsUitgelicht

Interview MEROL: ‘Ik ben een artiest, niet alleen een zangeres’

© Iris de Vries

MEROL maakte enkele jaren geleden haar intrede met nummers als “Lekker met de meiden” en “Hou je bek en bef me”, vooral die tweede kon op commotie rekenen, maar leverde haar eveneens veel fans op. Ondertussen heeft de populaire Nederlandse muzikante enkele ep’s uitgebracht en dus werd het tijd voor een langspeler. Het debuutalbum van MEROL verschijnt aanstaande vrijdag en daarover spraken we haar.

Voor de mensen die jou niet zouden kennen: Wie is MEROL?

Euhm, ja… MEROL is een Nederlandse popartiest die… Jee… geen idee. Hoe zou jij dat doen?

Iemand die heel alledaagse en herkenbare teksten gebruikt met alledaagse woorden zoals ‘Duh’ en ‘ff’ in de plaats van even.

Ik probeer wel spreektaal te gebruiken, maar het toch te verheffen naar iets dat een statement kan worden met oneliners. Ik wil niet moeilijk doen, zodat mensen niet het gevoel hebben dat ze het niet begrijpen. Bij poëtische teksten haken mensen soms af, omdat het te ingewikkeld is. Ik vind het juist vet dat mensen begrijpen waarover het gaat, maar ik hou er ook van dat de teksten gelaagd zijn en dat het over meer dan één onderwerp kan gaan.

Je bent eigenlijk afkomstig van de theaterschool. Zou je nog teruggaan naar acteren in een theater?

Eens je op een poppodium hebt gestaan, wil je niet meer voor zittende mensen spelen. Als ik op een poppodium sta, dan staan de mensen te joelen en te dansen. Ik merk dat ik die energie veel leuker vind en je dan echt met elkaar iets beleeft. Terwijl de mensen in een theater gewoon achterover geleund zitten: ‘Laat maar eens zien wat je te vertellen hebt’. Bij een popconcert heb je niet meteen een logisch begin en einde, zoals bij theater, maar je gaat wel echt samen een keileuk feestje bouwen.

Eens je op een poppodium hebt gestaan wil je niet meer voor zittende mensen spelen.

Toen ik net uit het theater kwam dacht ik dat ik mijn muziek daar moest brengen en ik merkte dat de mensen dachten dat ze naar cabaret kwamen kijken. Daarvoor is mijn muziek dan niet grappig genoeg, maar de humor brengt in popmuziek dan wel een zekere luchtigheid of down to earth-heid met zich mee. Op zich acteer ik mijn eigen nummers ook wel, maar ik kan wel lekker mezelf zijn.

Ik zou het wel leuk vinden om mee te doen in een theaterstuk of film, maar zelf je muziek maken en uitvoeren vind ik het allertofste. Dan heb ik het gevoel van vrijheid en de baas zijn. Wanneer je in een stuk speelt, dan regisseert er iemand en heeft er iemand de tekst geschreven.

Ooit, kort na de release van “Hou je bek en bef me”, heb je bij ons op TV gezegd dat België een preuts land is. Ondertussen ken je ons wat beter, hoe kijk je nu naar ons?

Nederlanders zijn ook heel preuts, zoals de hele wereld, maar Belgen doen alsof Nederlanders heel direct zijn. Toen ik met De slimste mens ter wereld meedeed werden er alleen maar grappen gemaakt over piemels en seks. Dan had ik zo iets van ‘Huh, jullie vinden dat ik de grens opzoek en jullie doen hier dan niets anders?’. Uiteindelijk verschillen jullie niet zo veel van de Nederlanders, toch?

Nummers zoals “Hou je bek en bef me” en “Foefsafari” hebben voor nogal wat kritiek gezorgd. Hoe ga je daar mee om?

Daar lach ik om. Ik probeer geen Twitter te lezen, maar soms zit je plots wel op Twitter jezelf op te zoeken. Soms vind ik het tof om na te denken over negatieve kritiek, want ik heb toch de aanzet gegeven van waarom iemand dat denkt. Langs de andere kant vind ik ook dat je je er niet te veel van moet aantrekken. En dat vind ik ook van positieve kritiek! Het is leuk om een hele positieve recensie te lezen en bij een kut recensie, dan haat ik recensies plots. Het is belangrijker dat mensen naar mijn muziek luisteren en naar mijn shows komen kijken dan of ik een recensie heb op Dansende Beren. (Knipoogt.)

Ga je je soms gaan aanpassen na positieve of negatieve kritiek?

Ik probeer dat niet te doen, want anders ga je een soort van eenheidsworst creëren die iedereen leuk moet vinden en wat dan? Dan word ik een hele saaie, brave muzikant en dat ben ik helemaal niet. Dat wil ik niet zijn. Het is wel een zoektocht naar nummers die heel eigen zijn én een publiek kunnen bereiken. Het album was een oprechte poging om een popplaat te maken die toegankelijk is met teksten die tegelijk een andere kant laten zien dan de kant die mensen van me kennen door bepaalde liedjes.

Ik merk ook wel dat bij “Pastel”, wat een beetje gaat over de reacties die ik kreeg naar aanleiding van die twee liedjes en überhaupt op het vrouw zijn in de muziekwereld. Het zal in elke sector wel zo zijn dat je als vrouw vaker klein wordt gehouden: ‘Niet te veel schreeuwen, niet te uitgesproken zijn’. Dan word je hysterisch of een heks genoemd, dus er wordt zeker met twee maten gemeten. Ik vond het wel belangrijk om dat nummer te schrijven, maar ik wou geen album schrijven dat volledig is zoals “Pastel”, met beeldspraak. Bij sommige liedjes vind ik het leuker om metaforen te gebruiken en poëtischer te zijn. Andere nummers zijn heel stoer, zoals “Bendronkenlaatme”, en dat vraagt dan om een stoerdere tekst, dus dan gebruik ik het woord neuken.

Het voelt alsof ik eigenlijk 29 ben in plaats van 31, want die twee jaar corona tellen niet mee.

Je hebt het daarnet al even vermeld, maar hoe vond je het eigenlijk om deel te nemen aan De slimste mens ter wereld?

Ik vond het heel spannend en eng! In Nederland heb ik er twee afleveringen in gezeten en ik had schrik om weer af te gaan. Ik had me goed voorbereid door heel veel afleveringen te kijken, zodat ik het spel goed doorhad. Toch vond ik het heel spannend in het begin. Ik merkte wel dat ik me steeds relaxer voelde. In het begin zat ik met mijn schouders tot aan mijn oren en op een gegeven moment lag ik bijna in de stoel van ‘ze kunnen me toch niets meer maken’. Wat ik ook leuk vond is dat ik in Nederland alle BN’ers ken, maar in België zat ik naast twee bekende mensen die ik niet kende. Ik was niet onder de indruk van mijn tegenstanders daardoor, waardoor ik rustiger was.

De mensen die achter de schermen werken zijn allemaal súperlief en betrokken. Je voelt dat ze met veel liefde dat programma maken en dat heeft Erik ook. Hem vind ik ook heel lief en hij heeft een hart voor de zaak, net als de andere kandidaten en juryleden.

Zoals je al in De slimste mens liet vallen heet je nieuwe album Troostprijs. Waarom die naam?

Het hele album bestaat uit liedjes die me moed inspreken, die me troosten. Een van de gedachtes die me troost is dat je niet hoeft te winnen of volgens de gebaande paden mee te doen, maar dat je ook je eigen pad kan gaan. Daar hoort er ook een prijs bij: de troostprijs. Ik hoop dat andere mensen daar ook troost in vinden.

Op “Laatbloeier” heb je het over op je eigen tempo gaan. Voel je veel druk om alles ‘op tijd’ te doen?

Ik merkte heel erg tijdens die coronatijd dat ik dacht ‘Potverdikkie, doordat ik niet kan optreden loop ik nu twee jaar achter op mijn vijfjarenplan’. Eigenlijk heb ik dan tijdens die lockdowns net de tijd gevonden om mijn album te schrijven, dus het was net goed om een stapje achteruit te zetten en niet in de rollercoaster van optredens te zitten. Uiteindelijk ben ik blij met wat ik heb kunnen doen, toch voelt het alsof ik eigenlijk 29 ben in plaats van 31, want die twee jaar corona tellen niet mee. Op “Laatbloeier” probeerde ik dan de wereld te schetsen waarin volgens mij veel millennials leven: ‘kut, er is nog zo veel dat ik niet heb bereikt, maar ik wil dat ook niet erg vinden’. Net doordat de wereld twee jaar stil lag zitten nog meer mensen met dat idee en dat probeer ik daar te schetsen.

Ik ben een artiest, niet alleen een zangeres.

Je staat er om gekend dat je fans je suggesties sturen voor liedjes. Heb je nog enkele leuke suggesties die je wilt delen met ons?

Ik heb een mapje op mijn telefoon. (Lacht, neemt gsm en begint te zoeken.) Ik moet wel zeggen dat ik nooit gebruik maak van het idee van andere mensen. Ook wanneer ik in de studio zit met andere songwriters, dan kom ik met het idee en ondersteunen zij mij. Het moet persoonlijk zijn voor mij. Soms lig ik wel echt dubbel van de ideeën die mensen me sturen, doordat het soms zo specifiek is met uitgeschreven lyrics. Vaak zijn het dingen die heel erg plat en heel erg met seks te maken en dan denk ik: ‘Oh, MEROL is meer dan dat’.

“‘Hey MEROL, ik zit hier bij mijn vriendin en ze heeft een poes. Als ze stout is moeten we er met water op spuiten, zodat ze het afleert. Ze is nog een kitten. Toen zei ik ‘ik spuit op je poes’, toen zei zij ‘dat klinkt heel fout’ en toen dacht ik aan jou.” Ik weet niet of het positief is als mensen aan mij denken als ze iets fout vinden klinken. (lacht)

“‘Hey MEROL, mijn vriend en ik zaten even te katerbabbelen over relaties en de dagelijkse dingen die dat in gevaar kunnen brengen zoals de eerste keer een grote boodschap achterlaten in je partners WC’s. Er zijn helaas geen begripvolle liedjes over de transitie van perfecte partner naar een mens met tekorten. Toen dachten wij dat jij daar iets over kan schrijven.'” Het zijn wel dus hele specifieke, herkenbare situaties over seks en poepen.

Poepen is wel iets helemaal anders in het Vlaams dan in het Nederlands.

Dat weet ik, dus ik zou er sowieso geen liedje meer over maken. Ik moet nu op beide markten mikken. (Lacht.)

Je zei dat je wilt dat je liedjes uit jezelf komen, dus zou je dan nooit een nummer dat door iemand anders geschreven is inzingen?

Nee, nee, nooit… ik zeg nu wel ‘nee, nee, nooit’… ik denk ook wel ‘nee, nee, nooit’. Ik ben een artiest, niet alleen een zangeres. Ik vind het tof om een liedje te schrijven, een clip te bedenken die bij de tekst past en te denken hoe we dat op een podium kunnen brengen. Meer nadenken over het totaalplaatje en niet gewoon iemands anders tekst zingen. Daar ben ik trouwens ook niet de beste zangeres voor. Ik kan zo tien mensen aanwijzen die dat beter kunnen. Ik vind het net heel leuk om mijn eigen liedjes te zingen. Ik merk dat als ik die liedjes schrijf het over alles kan gaan, maar ik er wel als persoon een raakvlak mee moet hebben. Als iemand anders een tekst voor me zou schrijven, zou ik van sommige woorden denken dat ik die nooit gebruik.

Ik vind het wel leuk om samen met mensen te schrijven, want dan kan je pingpongen. Als je alleen schrijft, zit het allemaal in je hoofd en dan kan je er geen afstand van nemen. Wanneer je samen schrijft, moet je dingen hardop uitspreken en kom je soms sneller tot de kern.

En als we de rollen omdraaien? Zou je ooit een nummer voor iemand schrijven met het idee dat het voor iemand anders is?

Dat zou ik héél leuk vinden! Ik weet niet of ik het kan, want ik heb het nog nooit gedaan. Dan kan ik net iets schrijven dat heel ver van me staat, eens iets helemaal anders, en daarom werkt het misschien bevrijdend. Over je eigen werk ben je zo kritisch, maar als je je inleeft in iemand anders, kan je dat meer loslaten denk ik.

‘Iets helemaal anders’, kan dat dan ooit in het Engels zijn? Of is MEROL voor eeuwig en altijd in het Nederlands?

Mijn Engels is niet zo goed, dus als ik dat zou proberen zouden die teksten heel cliché worden en zo zijn er al heel veel nummers. In de Nederlandse taal kan ik net heel specifiek zijn, zoals je daarnet zei met woordjes als ‘ff’. In het Engels zou ik niet weten hoe je dat moet doen. Ik vind het heel leuk als je in een liedje heel tijdsgebonden woorden gebruikt en mijn kennis van het Engels is daarvoor te klein.

Je bent niet de enige Nederlandstalige artieste die de laatste jaren aan populariteit won. Ook Eefje de Visser, Froukje, S10 en MEAU zingen in het het Nederlands. Mogen we van een heropleving van de Nederlandse muziek spreken?

Er is wel altijd Nederlandstalige muziek geweest, maar meer van mannengroepen eigenlijk. Nu is het zo dat er veel jonge vrouwen opkomen die zelf hun teksten schrijven, in alledaagse en poëtische taal. Het bindt ons dat we allemaal in het Nederlands zingen, maar we maken allemaal alternatieve popmuziek op onze eigen manier. Dat vind ik heel leuk en ik hoop dat het doorzet.

Heb je nog grote muzikale dromen?

Dit jaar sta ik op Pukkelpop en dat vind ik wel echt vet. Ik ben er nog nooit geweest, maar ik ken het al lang, dus ik vond het heel cool toen ze me vroegen. Een van mijn doelen is om op Lowlands in Nederland te spelen, deels omdat ik daar als puber naartoe ging waardoor er een soort van romantiek omheen hangt. Ik sta mezelf eigenlijk te weinig toe om te dromen, want het kan ook gewoon allemaal mislukken.

Ik wil wel nog veel samenwerken met artiesten, maar weet nog niet met wie of wanneer. Ik zat overlaatst met de Compact Disk Dummies in de studio en ik vind hen heel cool en creatief, dus misschien dat er daar nog iets uitkomt. Ik merk dat hoe meer ik mijn eigen sound vind, hoe makkelijker ik kan samenwerken met anderen. Als je zelf nog zoekende bent, kan je je zo makkelijk laten meeslepen door anderen en dan besef je achteraf dat je iets hebt gemaakt dat jij niet bent.

Ik heb nu met mijn album mijn sound wel gevonden, maar zou het ook heel vet vinden om met mijn band eens iets akoestisch te doen. Nu wil ik eerst en vooral gewoon op tour gaan en ben ik blij dat ik dat kan doen. Elke avond het dak er af!

En de tegenhanger van die vraag: heb je muzikale nachtmerries?

Mijn grootste muzikale nachtmerrie is dat ik avond na avond een cover sta te zingen in verschillende tv-programma’s. Misschien vind ik het best leuk eens mee te doen aan The Masked Singer. Maar ik zou niet willen dat je van programma naar programma hopt, en dat je op een gegeven moment heel bekend wordt, maar niet met je eigen muziek. Ik wil autonomie en zingen wat ik schrijf. Voor de rest sta ik voor heel veel open en ik zie van heel veel dingen de lol in. Binnenkort treed ik op op een bruiloft waar het thema panterprint is. Dan zijn dingen die ik meteen wil doen, die gekke uitstapjes. In het begin speelde ik op studentenfestivals waar alles plakt van het bier, maar dat is wel leuk want die mensen zijn wel klaar voor een feestje.

Als je ook klaar bent voor een feestje met MEROL, dan kan dat op 20 april in Vooruit in Gent, op 21 april in Trix in Antwerpen, op 30 april in Ancienne Belgique in Brussel of op 10 mei in Het Depot. Er zijn eigenlijk alleen nog tickets te verkrijgen voor de AB show, maar voor wie geen tickets meer kan bemachtigen is er nog (de) Troostprijs. Het debuutalbum van Merol is te beluisteren vanaf 15 april.

Facebook / Instagram

1268 posts

About author
braaf zijn hé
Articles
Related posts
AlbumsFeatured albumsRecensies

MEROL - Naar De Haaien & Weer Terug (★★★): De vele gezichten van MEROL

‘Let’s goooooo’ dacht MEROL toen ze aan haar tweede langspeler begon te werken, een album waarop ze helemaal haar eigen goesting wilde…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single MEROL - "Sorry Lul"

Twee weken geleden speelde MEROL haar grootste show op Belgische bodem tot nog toe voor een vrij goed gevulde Pukkelpop-weide, later dit…
InstagramLiveRecensies

Pukkelpop 2024 (Festivaldag 4): Van Kidibul tot whiskey

De slotdag van Pukkelpop werd in de aanloop ernaartoe redelijk onthoofd door annuleringen van onder meer Queens of the Stone Age, The…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.