Door streaming is de muziekindustrie behoorlijk veranderd, ook het luisteren naar muziek doen we nu op een heel andere manier. Vroeger luisterden wij met veel meer aandacht naar een album, we gaven het een kans, ook als de eerste nummers ons niet bevielen. Dat komt misschien wel omdat we er zelf nog voor betaalden en we het anders zonde van ons geld zouden vinden. Met de komst van streaming zijn we gemakkelijker geworden. Bevallen de eerste tonen niet, dan gaan wij onverbiddelijk door naar het volgende nummer. Dit geldt zeker niet voor Mamas Gun. Dankzij de pandemie hebben zij juist heel goed kunnen luisteren naar de klassieke soulplaten uit hun jeugd. Albums van Marvin Gaye of Bill Withers zijn overduidelijk de inspiratiebron van hun nieuwe album.
Zanger Andy Platts, die we ook kennen van Yong Gun Silver Fox, nam Cure The Jones met de andere bandleden in drie dagen op in zijn eigen studio, met zoveel mogelijk analoge apparatuur om het soulvolle geluid zo goed mogelijk vast te leggen. En met alle bandleden bij elkaar in de studio zorgt dat altijd voor iets magisch. De pandemie zorgde in eerste instantie voor verwarring bij Mamas Gun. Dat horen we in “When You Stole The Sun from The Sky”. Een retro klinkende piano, echte violen en een gitaar begeleiden je langzaam in het warme bad dat de band voor ons heeft klaargezet. Dan moet het refrein nog komen, met de vocale uithalen geeft Platts zijn visitekaartje af en weten we gelijk waar we aan toe zijn…
“Looking For Moses” werd geschreven op de dag dat Bill Withers stierf, en is een eerbetoon aan de grote soullegende die op 30 maart 2020 overleed. Het nummer verwijst naar het Withers-nummer “Use Me”. Beide hebben ze een aanstekelijk ritme, maar verder lijken de nummers niet op elkaar. Toch is de valkuil van Mamas Gun wel dat het zoveel verwijzingen naar hun helden uitspeelt, dat we ze niet de originaliteitsprijs zullen uitreiken. Maar goed, dat is maar hoe je naar ze luistert. Dit is gewoon klassieke soul uitgevoerd door een band die dat met alle plezier en kunde aan ons voorschotelt. “Good Love” is zo’n nummer dat het op de dansvloer goed zou doen, met een pianosolo en een bas die het nummer er doorheen sleept.
Op het tweede gedeelte van het album horen we, goed verborgen, eigentijdse invloeden die het album genoeg frisheid meegeven. Het einde van “Party for One” en het intermezzo van het titelnummer, geeft ons nog het idee met een band van nu te maken te hebben. Afsluiter “Daffodils” staat dan weer synoniem voor de hoop. Een liedje, waar Andy Platts zijn stem langzaam veranderd, van falset naar normaal, om weer in euforie te eindigen. Soul heeft altijd een beetje uitzichtloosheid nodig, maar is doordrenkt met hoop en juist dat biedt dit nummer in overvloed.
Waar op hun vorige album Golden Days nog voorzichtige stappen werden ondernomen richting de soul, is men op Cure The Jones nog dieper in de platenkast gedoken en benaderen ze het geluid van hun helden meer dan ooit. Origineel is het niet, maar het is een echte lenteplaat geworden die je doet verlangen naar een lange, warme zomer. Ter promotie van dit album komt Mamas Gun volgende week voor drie concerten naar Nederland. Komende zomer komt Platts nog met Young Gun Silver Fox naar Nederland om de door corona uitgestelde concerten in te halen.
Mamas gun gaat op tour door Nederland: 7 april in Doornroosje, Nijmegen; 8 april in Effenaar, Eindhoven en 9 april in Tivoli, Utrecht.
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify!