AlbumsFeatured albumsRecensies

SASAMI – Squeeze (★★★½): Een verrassend emotioneel verhaal

Sasami Ashworth liet haar jaren bij Cherry Glazerr achter zich in 2018 om zich volledig op haar eigen project SASAMI te richten. Na een uitstekende debuutplaat en tours met Mitski en Soccer Mommy, werd het tijd voor een nieuw hoofdstuk. Dat krijgen we vandaag in de vorm van Squeeze, een album waarop de Amerikaanse haar roots blootlegt en een waaier aan muzikale invloeden verwerkt. Mocht het je tot nu toe ontgaan zijn, dan is dit dus het moment bij uitstek om je ogen en oren op deze bijzonder interessante artieste te richten.

De in Los Angeles gevestigde Sasami Ashworth vindt haar roots bij de Zainichi, een groep etnische Koreanen die naar Japan geëmigreerd zijn na de Tweede Wereldoorlog en de splitsing van Korea. Toen Ashworth in de rijke Koreaans-Japanse geschiedenis en cultuur dook, ontdekte ze de Nure-onna, een reptielachtig wezen met het hoofd van een vrouw en het lichaam van een slang, vandaar ook het album artwork. Het is een vrouwelijke fictieve creatie die gekenmerkt wordt door haar edelmoedigheid en kracht, maar ook in staat is haar slachtoffer op wrede wijze te vernietigen. Zo wordt ook meteen duidelijk dat we op Squeeze niet met een verzameling liedjes te maken krijgen die toevallig op dezelfde drager terechtgekomen zijn, maar wel met een doordacht concept dat gaandeweg steeds duidelijker wordt.

Zowat de helft van de songs op Squeeze kregen we eerder al te horen, waardoor je zou denken dat het verrassingselement bijzonder klein is. “Skin a Rat” slaagt er nog steeds in om de aandacht te trekken met de kinderlijke intro en de overstuurde klanken die daarop volgen. De volumeknop wordt voor een stuk dichtgedraaid op “The Greatest” en daarmee komt de stem van Sasami extra goed uit de verf. We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat dit nummer dan ook bijzonder goed zo gedijen in een afspeellijst met onder meer Mitski en Phoebe Bridgers, maar oordeel vooral zelf.

Het eerste nieuwe materiaal komt er in de vorm van “Need It to Work”, een indringend nummer dat ons met een bijna ongemakkelijk gevoel opzadelt. De toon is door de industriële metalklanken dreigend en lijkt zo mijlenver af te staan van “Call Me Home” dat eraan voorafgaat. Toch lijkt er ook een soort onzekerheid van de song uit te gaan. ‘Do you notice me’, klinkt het, waarmee duidelijk wordt dat SASAMI zich afvraagt of ze gezien wordt en ons tegelijkertijd ook opdringt om te kijken. Het resultaat is een creatie die je bij de keel grijpt en ietwat leeg achterlaat.

Op “Tried to Understand” krijgen we een Fleetwood Mac-achtige sound te horen die de rust doet terugkeren. De warme sound staat in schril contrast met de koele klanken die het album verder kleur geven. Het lijkt een rustpunt in het geheel, een moment om even de rem in te duwen om daarna weer tegen volle snelheid verder te gaan. Titeltrack “Squeeze” is de enige feature op de plaat en klokt nog onder de twee minuten af. Een korte, doch krachtige compositie die op een of andere duistere manier toch vrolijker weet te klinken dan de rest. Misschien is dat het aandeel van No Home, maar waarschijnlijker zijn we op dit moment al zodanig gebrainwasht door de artieste dat we elk sprankje licht met beide handen stevig vastgrijpen.

Een genre plakken op de muziek die SASAMI ten gehore brengt op Squeeze lijkt een vrij onbegonnen zaak. De rauwe agressie uit metal wordt afgewisseld met de zachtheid van countrypop en folkrock. Wie dacht dat het lijstje daar stopt, is eraan voor de moeite, want doorheen het album weet de artieste ons meermaals te verassen. Zo krijgen we op “Feminine Water Turmoil” een vrij dramatisch stuk te horen dat we eerder binnen de romantiek zouden plaatsen. Het toont nogmaals de enorme muzikale bagage waarover Ashworth beschikt. De instrumentale compositie gaat vervolgens naadloos over in “Not a Love Song”, een van de meer toegankelijke nummers voor het grote publiek, maar daarnaast ook een heel mooi liedje. Geen gekkigheden hier, maar net een soort evenwicht waarnaar we op zoek waren doorheen de plaat. Een groots geluid ontplooit zich zonder haast en toont dat de kracht van SASAMI niet alleen in extremen ligt.

Op Squeeze bewijst SASAMI dat ze een veelzijdige artieste is die meer doet dan liedjes maken die toevallig goed klinken. Het plaatje klopt in alle aspecten en anno 2022 is dat een absolute must wil je het als artiest verder schoppen dan enkele obscure lijstjes op Spotify. Met een sterke plaat onder de arm trekt de Amerikaanse binnenkort de wijde wereld tegemoet en wij zijn alvast zeer benieuwd hoe haar muzikale kunstwerkjes live tot leven zullen komen.

SASAMI deelt op 30 april opnieuw het podium met Mitski tijdens Les Nuits Botanique.

Facebook / Instagram / website

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

650 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Mitski @ Les Nuits Botanique (Chapiteau): TikTok-meisjes in de echte wereld

Mitski: je had er tot op de dag van vandaag misschien nog nooit van gehoord. Hoewel de Japans-Amerikaanse tegenwoordig populairder is dan…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single SASAMI - "Call Me Home"

Als de naam SASAMI niet meteen een belletje ergens in je achterhoofd doet rinkelen, dan is het hoog tijd om daar verandering…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe singles SASAMI - "The Greatest" & "Skin A Rat"

SASAMI is niet meteen de grootste naam in de muziekscene, maar heeft wel al met enkele aardige namen samengewerkt. Zo ging ze…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.