De eerste keer dat we naar YĪN YĪN luisterden dachten we een lang vergeten oriëntale lp ontdekt te hebben die door een goedgezinde weldoener werd geüpload op YouTube. We waren dus verbaasd toen de bron van deze muzikale lekkernij geen inmiddels bejaard collectief aan de andere kant van de aardbol bleek te zijn, maar een stel jonge gozers uit Maastricht. Een vaste formule hebben ze niet, zolang de inspiratie maar uit het Verre Oosten komt. Dat die formule werkt is een feit, want voor een vinylexemplaar van hun eerste album The Rabbit That Hunts Tigers werden al hallucinante bedragen uitgegeven. “Shēnzhou V.” is de opvolger van de door ons geprezen single “Nautilus” van eind vorig jaar.
De heren van YĪN YĪN zijn nooit bang geweest voor een beetje experimentatie, maar hebben zichzelf deze keer volledig laten gaan. Hoewel ze eerder al synthesizers hanteerden, zoals de o zo herkenbare Korg MS-20, gebruikten ze hun machines meestal voor melodische doeleinden. Hier belanden we echter in een brij van R2D2-achtige geluiden die klinkt als een mix van Suzanne Ciani en Delia Derbyshire. Wij staan natuurlijk altijd open voor elektronische rariteiten, maar weten dat de gemiddelde luisteraar er wel eens op zou kunnen afknappen. Deze luisteraar blijft echter best nog even rondhangen, want na een met reverb doorweekte knal horen we de YĪN YĪN die we kennen, wanneer het psychedelisch samenspel van bas, gitaar, drums en percussie losbreekt. Het viel ons op dat de Aziatische invloeden wat minder evident aanwezig zijn op dit nummer. Langs de andere kant is het misschien wel het meest authentieke nummer dat ze op hun naam hebben staan. Het feit dat de single begint met de ongeorganiseerde geluidsflodders die met vroege modulaire systemen werden gemaakt om daarna eerder zoals funkpioneer Patrick Cowley te gaan klinken, zit daar ongetwijfeld voor iets tussen.
The Age of Aquarius verschijnt op 4 maart.
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.