LiveRecensies

Jakob Bro Trio @ De Roma: Lichtpunt in donkere tijden

© Anita Soukizy

Niet met een kwartbezetting zoals oorspronkelijk voorzien, maar wel met een trio. De Deense jazzgitarist Jakob Bro, de Spaanse Jorge Rossy op drums en de Noorse Arve Henriksen op trompet. Een droom van een line-up. Net zoals het een droom was voor Bro zélf om eindelijk in de magische concerttempel die De Roma is, te mogen concerteren.

Zoveel maakte Bro ook duidelijk in de intro van het concert. ‘Fantastische zaal hier’, zo gaf de Deense gitarist aan. ‘Maar veel liever dan van alles te zeggen, willen we graag onze muziek voor zich laten spreken. Voor enige klachten: kom ons gerust even iets zeggen na het concert, we signeren graag ook wat albums.’ Om maar te zeggen: het trio Bro/Rossy/Henriksen was er meer dan gerust in. Veel lef en overtuiging in eigen kunnen, het siert deze bende ervaren rotten ergens ook.

Omwille van de gekende redenen bleef het opzet doelbewust klein en intiem gehouden. Drie gereputeerde muzikanten met een jarenlange staat van dienst, een pracht van een zaal en vooral de aanwezigheid – eindelijk, ondanks al de coronamaatregelen – van een publiek dat zichtbaar genoot van de ervaring om ein-de-lijk nog eens een echt liveconcert te mogen en kunnen beleven.

Het nieuwe, uitstékende album Uma Elmo vormde het uitgangspunt voor dit wonderlijke concert waarin onder meer bleek dat Bro op muzikaal vlak nieuwe uitdagende perspectieven had aangeboord. De eerder klassieke opstelling gitaar/bas/drum verruilde hij deze keer wat graag voor gitaar/drum/trompet, die een wat ander groepsgeluid opleverde.

Gitaarfluisteraar, zo wordt de Deense stergitarist weleens genoemd. Daar zijn vele redenen toe. Bro is, zo getuigde ook de intro van het concert, niet de man van het grote gebaar, integendeel. Zijn composities worden veelal gedragen door kristalheldere gitaarlijntjes, melodieus, gesofisticeerd en tezelfdertijd sprankelend en verfrissend. Soms zijn de composities die hij uit zijn gitaar tovert net iets meer uitgesponnen. Dat bleek ook tijdens de eerste paar tracks. Die gingen al snel een wat abstractere richting uit, om duidelijk te maken dat het hen echt helemaal niet te doen was om braafjes de albumversie(s) te spelen.

Integendeel. Het trio ging doelbewust erg creatief om met het bronmateriaal van Uma Elmo, en, zeker niet onbelangrijk, zonder ook maar ergens aan enige focus of scherpte in te boeten. Zo zag je Bro, opperste concentratie en volle aandacht, doorheen het concert in de weer met allerlei gitaareffectjes en pedalen, terwijl Rossy zorgde voor een trefzekere percussie (denk: ‘less is more’, liever één welgemikte tik met een hamerend effect dan uitvoerig te soleren) en Henriksen die, zo bleek al snel, her en der ook zang toevoegde en een véél vrijere rol toebedeeld kreeg. Soms kreeg je als luisteraar zelfs de indruk dat Bro zich eerder ten dienste stelde van zijn metgezellen eerder dan als bandleider zelf de richting aan te geven.

Dromerig en contemplatief, zo zou je Bro’s muziek kunnen omschrijven. Met Henriksen en Rossy aan zijn zijde tekende de Deen in de Antwerpse Roma voor een concert waar verstilling als rode draad doorheen liep. Niet eens zo gek, als je weet dat diens meest recente, heerlijke album Uma Elmo geconcipieerd en opgenomen werd in volle lockdown. Zo klonk het Jakob Bro Trio in de Roma uitgesproken coherent, wat onder meer te merken viel aan de wijze waarop tracks als het bloedmooie, elegische “To Stanko” (een eresaluut aan de Poolse jazztrompettist Tomasz Stanko) en het koelere “Slaraffenland” mooi in elkaar leken te vloeien. Elders kwam dan weer de geest van saxofonist Lee Konitz en drummer/percussionist Paul Motian aan bod.

Een deugddoend concert werd het, vol ingetogen, sobere lyriek. Breekbare, maar vaak fraai uitgesponnen composities zoals “Housework” of “Beautiful Day” vol improvisatiedrang en een warmbloedige atmosfeer. En een weliswaar klein, maar fijn en aandachtig luisterend publiek dat niets minder dan uitstekend in vorm verkerende Jakob Bro Trio te zien kreeg. Daarvan ook getuige: een knap, voor de bis opgespaarde “Morning Song” waarbij Bro in een zeldzaam moment van interactie met gulle glimlach aangaf dat hij zowaar ook een “Evening Song” in zijn imposante back catalogue had zitten. ‘Maar dat is voor een andere keer’, grapte de Deense stergitarist. We zagen in De Roma een waarlijk deugddoend concert van Jakob Bro Trio.

Related posts
LiveRecensies

Tom Odell @ De Roma: Tranenkeizer met durf

Het was sturm en drang voor de poorten van De Roma, en daar was één man voor verantwoordelijk: Tom Odell. Waar de…
InstagramLiveRecensies

Froukje @ De Roma: Noodzakelijk geluk

Op je tweeëntwintigste je debuutplaat tot leven wekken, concertzalen uitverkopen en al enkele jaren lang de affiches van festivals vullen? Doe het…
InstagramLiveRecensies

Sophie Ellis-Bextor @ De Roma: Live hitjesjukebox

We waren haar eigenlijk al bijna vergeten, maar opeens is Sophie Ellis-Bextor weer helemaal populair. Aanleiding daartoe was de film Saltburn, waarin…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.