Glitterpaard
Favoriete album(s) van 2021:
- Johan: Tyler, the creator – Call Me If You Get Lost, Floating Points & Pharoah Sanders – Promises en Dean Blunt – Black Metal 2
- Philip: Floating Points & Pharoah Sanders – Promises en Abel Ghekiere – Voor Het Verdwijnt, En Daarna
- Frederik: Pino Palladino & Blake Mills – Notes With Attachments, Little Simz – Sometimes I Might Be Introvert en Floating Points & Pharoah Sanders – Promises
Favoriete single(s) van 2021:
- Johan: Wet Leg – “Chaise Longue”, Vermin Twins – “Bare Bones” en Sylvie Kreusch – “Let It Burn”
- Philip: Silk Sonic – “Leave the Door Open”
- Frederik: Sylvie Kreusch – “Walk Walk” en Dry Cleaning – “Scratchcard Lanyard”
Favoriete concert(en) van 2021:
- Johan: De herdenkingsconcerten voor de betreurde Dominique Vandewalle in Trix Antwerpen
- Philip: Thurston Moore Band in de AB
Favoriete muziekvideo(s) van 2021:
- Johan: SEVDALIZA – “Homunculus – Oh My God”
- Frederik: Dry Cleaning – “Scratchcard Lanyard”
Favoriete ontdekking van 2021:
- Johan: Het vergeten oeuvre van Peter Ivers. Zeer goed.
Mooiste artwork van 2021:
- Philip: Abel Ghekiere – Voor Het Verdwijnt, En Daarna
- Johan: Het beste artwork van Liars in 2017 werd ook dit jaar niet overtroffen, op naar het volgende jaar!
- Frederik: Japanese Breakfast – Jubilee
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden:
- Johan: Sen Morimoto
- Frederik: Nieuwe albums van Spoon, Nilüfer Yanya en Fontaines D.C. zijn iets om naar uit te kijken.
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden:
- Johan: Glitterpaard
- Philip: G-L-I-T-T-E-R-P-A-A-R-D
Overrated en/of underrated in 2021:
- Johan: Underrated: de Belgische culturele wereld
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden:
- Johan: Dat ik door de deprivatie repeteren terug fijn ben gaan vinden.
- Philip: Trots op het verschijnen van de Glitterpaard debuutsingle “All Rights Reserved”, voorloper van het geweldige album dat op 25 maart 2022 verschijnt.
- Frederik: Dat de tickets voor Damon Albarn in BOZAR, gekocht in 2019, ook dit jaar nog wat in de schuif moesten blijven liggen. Hopelijk in 2022!
The Subs
Favoriete album(s) van 2021: Peachlyfe – Swamplyfe
Favoriete single(s) van 2021:
- dollkraut – “Vuile leugenaar”
- Reece Cox – “Emotion 1 – Ibon’s Dizzy Stop Mix”
- Oprofessionell – “Will U”
- Charlotte Adigéry & Bolis Pupul – “HAHA”
Favoriete concert(en) van 2021: I Want To Dance Again in het Sportpaleis… 🙂
Favoriete muziekvideo(s) van 2021: Arca – “Prada/Rakata”
Favoriete ontdekking van 2021: Klara and the Sun van kazuo ishiguro. Een visionair boek over artificiële intelligentie en de essentie van het menselijk bestaan.
Mooiste artwork van 2021: Oscar and the Wolf – The Shimmer. Album produced by One Track Brain. 😉
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: UFO95, Hush & Sleep en Narciss
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Swart, Chibi Ichigo, Dana Montana, Matidrome
Overrated en/of underrated in 2021:
- Underrated: De cultuur sector in times of Covid
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden:
Onze unieke samenwerking met de meest legendarische mode-ontwerper Walter Van Beirendonck. Onze frontman Jeroen aka One Track Brain was het gezicht en we maakten de muziek voor zijn collectie ‘Neon Shadow’. Deze high energy, high speed electro punk track jaagde later het Sportpaleis in jump mode.
EMY
Favoriete album(s) van 2021:
- Sault – Nine
- Little Simz – Sometimes I Might Be Introvert
- Nala Sinephro – Space 1.8
- Kanye West – Donda
- Mick Jenkins – Elephant In The Room
- BADBADNOTGOOD – Talk Memory
- Pino Paladino – Notes With Attachments
- BROCKHAMPTON – ROADRUNNER: NEW LIGHT, NEW MACHINE
- Tyler, The Creator – CALL ME IF YOU GET LOST
- Hiatus Kaiyote – Mood Valiant
- Dean Blunt – BLACK METAL 2
Favoriete single(s) van 2021:
- Hiatus Kaiyote – “Red Rom”
- Little Simz – “Introvert”
- Clairo – “Blouse”
- DVTCH NORRIS – “SUMERTOM”
- Foushée – “Sing About Love”
- GENER8ION & 070 Shake – “Neo Surf”
Favoriete concert(en) van 2021:
- Aka Moon Sextet met Opus 111 in De Centrale
- Cesar Quinn in BarBroos
Favoriete muziekvideo(s) van 2021:
- SEVDALIZA – “Oh My God”
- BROCKHAMPTON – “BUZZCUT” (feat. Danny Brown)
- FKA twigs – “Tears In The Club” (feat. The Weeknd)
Favoriete ontdekking van 2021: Nala Sinephro, Dinamarca, Oklou, Eartheater, SEVDALIZA, 070 Shake, Reinel Bakole en Martin Strange
Mooiste artwork van 2021: BROCKHAMTON – ROADRUNNER: NEW LIGHT, NEW MACHINE
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Hopelijk Frank Ocean???
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Cesar Quinn, DVTCH NORRIS, Camille Camille, Reinel Bakole en Dishwasher_
Overrated en/of underrated in 2021:
- Overrated: Social media
- Underrated: Live muziek
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: Het herontdekken van muziek schrijven en de ruimte voor nieuwe creatieve energie.
Arsenal (Hendrik Willemyns)
Favoriete album(s) van 2021: Nordmann – In Velvet (is eigenlijk van najaar 2020, maar het zijn vreemde tijden)
Favoriete single(s) van 2021: John Ghost & Blinkbeats – “Black Chamber (Escape To The Sun)”
Favoriete concert(en) van 2021: High Hi in de Carrousel in Antwerpen
Favoriete muziekvideo(s) van 2021: Mondo Grosso – “ラビリンス”
Favoriete ontdekking van 2021: Jerusalem In My Heart – “If He Dies, If If If If If If
Mooiste artwork van 2021: Sad Night Dynamite – Sad Night Dynamite
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Lalma: Belgische Black Metal van John Roan. Album komt uit in 2022. En België is ten slotte ook internationaal
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Sky H1
Overrated en/of underrated in 2021:
- Underrated: Dedekind cut
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: Misschien wel het meest schadelijke muziekjaar ooit.
Kids With Buns
Favoriete album(s) van 2021: Big Red Machine – How Long Do You Think It’s Gonna Last?
Favoriete single(s) van 2021: EMY – “Inconvenient” en Sam Fender – “Seventeen Going Under”, keuzestress!
Favoriete concert(en) van 2021: Balthazar en Sylvie Kreusch in de Lotto Arena
Favoriete muziekvideo(s) van 2021: Chibi Ichigo – “Paranoia”
Favoriete ontdekking van 2021: Arlo Parks! (Doorheen de loop van het jaar eigenlijk al geen ontdekking meer te noemen, maar die Grammy-nominaties zijn oververdiend!)
Mooiste artwork van 2021: Elias – Kaiku (door Benoit Vangeel)
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Véras
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Ão en Aarde Aan Daan
Overrated en/of underrated in 2021:
- Overrated: livestream-optredens… (maar toch chapeau aan de mensen uit de cultuursector die zijn blijven geven en zulke alternatieven op poten hebben gezet! Y’all real heroes.)
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: Het korte rijk der vrijheid van augustus tot november dat aanvoelde als een heel lang verlossingsfeest.
Aarde Aan Daan
Favoriete album(s) van 2021:
- Mooneye – Big Enough
- WIES – Het Is Een Wies
- Fleet Foxes – Shore
- Froukje – Licht en Donker
- Sylvie Kreusch – Montbray
- monokimono – Jij & Ik
- Lil Nas X – MONTERO
Favoriete single(s) van 2021:
- Froukje – “Ik Wil Dansen”
- Spinvis – “Tingeltangel Hersenpan”
- alt-J – “U&ME”
- Wet Leg- “Chaise Longue”
- Mooneye – “When The Lights Turn Orange”
- Simon – “Hart Van Steen”
- The Haunted Youth – “Coming Home”
- Lil Nas X – “Montero”
- Sylvie Kreusch – “Let it All Burn”
- Raven Artson – “Peak in Me”
- monokimono & Vic Willems – “Jij en Ik”
- Gijs – “Dans Met Mij”
- London Grammer – “Lose Your Head”
- Meskerem Mees – “The Writer”
- Silk Sonic – “Leave The Door Open”
- Isolde – “The Four Horsemen”
- Fabian Rasti – “Brazil”
- Christopher 404 – “Roze Ray-Ban”
- Morisse Monty – “Weird Times”
- Ronnie Flex – “Laat Niet Los”
- Umm – “Engraved”
Favoriete concert(en) van 2021:
- Froukje op Botaniek Live in Mechelen
- Philemon & Friends in De Casino Sint-Niklaas
- WIES in Ekko Utrecht
Favoriete muziekvideo(s) van 2021:
- WIES – “Leugenaar”
- Iri D – “LATE NIGHT BUNA”
- Silk Sonic – “Leave The Door Open” (Live from the 63d GRAMMYS ® 2021)
- Dolores. – “Wasted Poetry”
- Froukje – “Niets Tussen”
Favoriete ontdekking van 2021: The Haunted Youth en Fabian Rasti
Mooiste artwork van 2021: Frankie Fame, Sylvie Kreusch, MEYY en Balthazar
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Noga Erez, Faye Webster, Phoebe Bridgers, Tomberlin, WIES, S10, Froukje: vrouwen!!!
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: monokimono, BLUAI, Coline & Toine, Oproer, Kids With Buns, MEYY, Fabian Rasti, Lip Service en Female Take Over. En ik kijk zeer uit naar het nieuwe album van Marble Sounds!
Overrated en/of underrated in 2021:
- Overrated & underrated: Aarde aan Daan
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden:
Dat er in Nederland een gigantische golf aan Nederlandstalige muziek is ontstaan. Bij de 3voor12 song voor het jaar waren maar liefst acht van de songs in de top 9 Nederlandstalig. De alternatieve hiphop/rnb/indie artiest S10 wordt met haar Nederlandstalig werk naar Eurovisie gestuurd. Ook in de indie brandt het Nederlandstalige vuur. Daar doet het imago van indiepop of hiphop maken in het Nederlands niet meer onder voor het Engels, sterker nog, het is er zelfs cooler op het moment. Benieuwd wanneer die golf in België groter wordt.
Maar vooral dat concerten echt een verbetering kunnen zijn voor je levenskwaliteit. In 2021 waren er in periodes weer concerten met volle zalen zonder mondmaskers. De energie, emoties en connectie die er gedeeld werd was voelbaarder aanwezig dan ooit.
Camille Camille
Favoriete album(s) van 2021:
- Alice Phoebe Lou – Glow
- Maple Glider – To Enjoy In The Only Thing
- Sam De Nef – Lonely Day, Crowded Year
- Mylee Grace – Whiplash in the Moshpit
- Alice Phoebe Lou – Child’s Play
Favoriete single(s) van 2021:
- José González – “El Invento”
- Alice Phoebe Lou – “Touch”
- Maple Glider – “Swimming”
Favoriete concert(en) van 2021:
- King Hannah, elke avond tijdens onze UK tour
- Intiem concert van The Ocelots in een kleine tuin in Leipzig afgelopen zomer
- Indre Jurgelevičiūtė in de Handelsbeurs in Gent
Favoriete muziekvideo(s) van 2021: Maple Glider – “Swimming”
Mooiste artwork van 2021:
- Hand Habits – Fun House
- Mylee Grace – Whiplash in the Moshpit
Internationale act(s) om in de gaten te houden in 2022: King Hannah!!!!!
Belgische act(s) om in de gaten te houden in 2022: Vito, Sam De Nef en BLUAI
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: Ongetwijfeld mijn UK tour met King Hannah!
ILA
Favoriete album(s) van 2021: Black Country, New Road – For The First Time
Favoriete single(s) van 2021: The Lounge Society – “Cain’s Heresy”
Favoriete concert(en) van 2021: SONS op de 15 Jaar Noisesome avond in Trix
Favoriete muziekvideo(s) van 2021: Bo Burnham – “White Woman’s Instagram”
Favoriete ontdekking van 2021: Gabriels
Mooiste artwork van 2021: Jan Swerts – Oud Zeer
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: L’objectif en The Cool Greenhouse
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: BLUAI
Overrated en/of underrated in 2021:
- Overrated: Ed Sheeran
- Underrated: Do Nothing
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: De eerste moshpit in anderhalf jaar
HEISA
Favoriete album(s) van 2021:
- Amyl And The Sniffers – Comfort to Me
- Black Midi – Cavalcade
- Slow Crush – Hush
Favoriete single(s) van 2021:
- The Guru Guru – “Where’s My Rum”
- Limp Bizkit – “Out Of Style”
- Black Midi – “John L”
Favoriete concert(en) van 2021: HEISA op Rock Herk
Favoriete muziekvideo(s) van 2021: Geen idee of ik een muziekvideo gezien heb die me is bijgebleven.
Favoriete ontdekking van 2021: Mijn eigen platenkast tijdens al de uren van home-office.
Mooiste artwork van 2021: Abel Ghekiere – Voor Het Verdwijnt, En Daarna
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Ik ga zelf Bon Iver in de gaten houden, tijd dat die zich nog eens van zijn meest experimentele catchy kant laat horen.
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: It it Anita, Dishwasher_, The Guru Guru…
Overrated en/of underrated in 2021: Alles was perfect gerated dit jaar.
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: Iedereen had een mening over de nieuwe Beatles docu Get Back (ik moet hem nog steeds zien).
Tessa Dixson
Favoriete album(s) van 2021:
- PinkPantheress – To Hell With It
- Charlotte Day Wilson – Alpha
- Namasenda – Unlimited Ammo
- Oscar and the Wolf – The Shimmer
- Kanye West – Donda
Favoriete single(s) van 2021:
- Namasenda – “Steel” (feat. Hannah Diamond)
- Justin Bieber – “Stay” (feat. The Kid LAROI)
- Angèle – “Démons” (feat. Damso)
- Tommy Genesis – “A Woman Is A God”
- Caroline Polachek – “Bunny Is A Rider”
- Charli XCX – “New Shapes” (feat. Christine and the Queens & Caroline Polachek)
Favoriete concert(en) van 2021: Oklou in de Botanique.
Favoriete muziekvideo(s) van 2021: FKA twigs – “Tears In The Club” (feat. The Weeknd)
Favoriete ontdekking van 2021: Timothee Joly
Mooiste artwork van 2021: Arca – Kick III
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: PinkPantheress
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Iliona
Overrated en/of underrated in 2021:
- Overrated: Olivia Rodrigo
- Underrated: Griff
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: New era of no fucks given.
Ola
Favoriete album(s) van 2021:
- Clairo – Sling
- Dijon – Absolutely
- FINNEAS – Optimist
- Gracie Abrams – This Is What It Feels Like
- Kings of Leon – When You See Yourself
Favoriete single(s) van 2021:
- Clairo – “Blouse”
- James Blake – “Famous Last Words”
- Radiohead – “If You Say The Word”
- FINNEAS – “Love Is Pain”
- Gracie Abrams – “Camden”
- Dijon – “Talk Down”
Favoriete concert(en) van 2021: Charles in de Botanique (Rotonde)
Favoriete muziekvideo(s) van 2021:
- Radiohead – “If You Say The Word”
- Silk Sonic – “Smokin’ Out the Window”
- James Blake – “Say What You Will”
- FINNEAS – “Love Is Pain”
- Dijon – “Absolutely (Film)”
Favoriete ontdekking van 2021: Gracie Abrams
Mooiste artwork in 2021: James Blake – Friends That Will Break Your Heart
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Lizzy McAlpine, The Smile en Arctic Monkeys
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Charles, Iliona, blackwave., Francesca Fulmini en Milo Meskens
Overrated en/of underrated in 2021:
- Overrated: Taylor Swift
- Underrated: Clairo
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: Ik zal 2021 onthouden als het jaar waarin ik voor het eerst muziek uitbracht.
Sam De Nef
Favoriete album(s) van 2021:
- Hand Habits – Fun House
- Grouper – Shade
- Arooj Aftab – Vulture Prince
- Helado Negro – Far In
Favoriete single(s) van 2021: Grouper – “Unclean Mind”
Favoriete concert(en) van 2021:
- De schilderijententoonstelling (Moesorgski) door Antwerp Symphony Orchestra
- Indrė Jurgelevičiūtė op de duyster avond in de handelsbeurs.
Favoriete muziekvideo(s) van 2021: Het is geen videoclip maar de Get Back documentaire was toch het hoogtepunt van muziek + video.
Favoriete ontdekking van 2021: Tenci
Mooiste artwork in 2021: Arca – Kick III
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Tenci
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Camille Camille, Loverman en Gone Icon
Overrated en/of underrated in 2021:
- Overrated: Adele
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: Onze sector is gepoept.
Noémie Wolfs
Favoriete album(s) van 2021:
- St. Vincent – Daddy’s Home
- Japanese Breakfast – Jubilee
- The Weather Station – Ignorance
- Dry Cleaning – New Long Leg
- Arlo Parks – Collapsed In Sunbeams
Favoriete single(s) van 2021:
- Wet Leg – “Chaise Longue”
- Black Country, New Road – “Concorde”
- Jessie Ware – “Hot N Heavy”
- Japanese Breakfast – “Be Sweet”
- Snail Mail – “Valentine”
Favoriete concert(en) van 2021:
- Balthazar in Mon Madrid
- Benny Sings in Trix Antwerpen
- Eefje de Visser in OLT Antwerpen
Favoriete muziekvideo(s) van 2021:
- Noémie Wolfs – “Lonely Boy’s Paradise”
- Lil Nas X – “Montero (Call Me By Your Name)”
- Chloe x Halle – “Ungodly Hour”
- Sevdaliza – “Homunculus / Oh My God”
- Lana Del Rey – “White Dress”
Favoriete ontdekking van 2021: Wet Leg, Iliona, PinkPantheress, monokimono en Drug Store Romeos
Mooiste artwork van 2021:
- Topaz Jones – Don’t Go Tellin’ Your Mama
- Squid – Bright Green Field
- Arca – kick iiii
- Mattias De Craene – Patterns for (a) Film
- Sad Night Dynamite – Sad Night Dynamite
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Beach House, PinkPantheress, Donna Blue, Ava Vegas en S10
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Jan Verstraeten, Stromae, IKRAAAN, MEYY en ik kom ook met nieuwe muziek 😉
Overrated en/of underrated in 2021:
- Overrated: K-Pop
- Underrated: concerten
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: Veel goeie platen uitgebracht in 2021, maar weinig effectief live kunnen bekijken. Hopelijk meer liveconcerten en minder mondmaskers in 2022!
Lees en luister voort op de volgende pagina.