InstagramInterviews

Maak kennis met de finalisten van Sound Track Oost-Vlaanderen!

Na wekenlang beraad en verschillende voorrondes in Brussel en alle provincies ten Noorden van de taalgrens, kon de jury de moed opbrengen om het aantal kandidaten die strijden om de titel van Sound Track 2021 te reduceren van 136 naar 45. De finalisten zijn met andere woorden gekend bij de jury, maar klinken bij het grote publiek misschien nog wat wazig in de oren. Om ervoor te zorgen dat iedereen die op 18 en 19 december afzakt naar een provinciale finale weet wie er precies op het podium staat, hebben wij alle bands op het matje geroepen met dezelfde zes vragen. Op die manier kan je elke finalist dus wat beter leren kennen, en misschien nog belangrijker, weten wat er je te wachten staat op het podium.

Op zaterdag 18 december vindt de Oost-Vlaamse finale plaats in Kunstencentrum Vooruit in Gent, met op het podium (in alfabetische volgorde) Alioth, Cesar Quinn, Dishwasher_, Jullian x Twow, Michelle, Patches, Scarificator en Shikata Ga Nai. Stuk voor stuk sterke kandidaten, die aan het einde van de avond zich mogelijks mogen kronen tot Sound Track van 2021.

De link naar het Facebook-evenement vind je hier.

Alioth

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Het is allemaal begonnen in mijn kamer. Daar heb ik de liefde voor het schrijven van teksten en het uiten van mezelf door muziek gevonden en ontwikkeld. Eerst begon het met zingen en freestylen zonder teksten, maar daarna ontdekte ik dat je echt verhalen kon vertellen met muziek.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Dreamy, pure, uplifting.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Sunsets, poetry, anything that allows me to hold an image in my head that I can later express. New experiences often make me write about them ass well, but so do questions en dingen die ik niet begrijp, of nog niet opgelost of afgesloten zijn. Muziek helpt mij altijd om mezelf en mijn emoties beter te begrijpen.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Mentaal Ben ik al gewonnen, nu gewoon nog genoeg repeteren en mijn beste beentje voorzetten.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
/

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Heel veel muziek blijven schrijven. Mijzelf op die manier blijven ontdekken en de wereld inspireren

Cesar Quinn

© CPU – Larissa Zenner

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Ik maakte al een tijdje op mijn zolderkamer demo’s in Ableton. Het project werd Cesar Quinn gedoopt sinds ik de beginselen van het edelstenenconcept van onze debuutplaat Opal in mijn hoofd had. Later dat jaar zocht ik een band om mijn nummers live over te brengen. Ons eerste optreden was op 29 november 2019.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Zweverig, energetisch, ‘swirlin’.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Ik word erg geprikkeld door zintuiglijke ervaringen. Gevoelens, beelden, kleuren, geuren, geluiden… Vernieuwende, unieke bands geven ook een duwtje in de rug.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
We spelen nog een show in BarBroos voordat we naar de Sound Track finales trekken. Laten we daar eens zien van welke songs het publiek wild wordt.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Michelle. Michiel is een grootmeester met fantastische muzikanten en een eigenzinnige sound.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Op het gemak werken aan een nieuwe plaat, en zo veel mogelijk shows (ook supports) spelen.

Dishwasher_

© CPU – Jan Van Hecke

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Eind 2019 zaten we allemaal in onze Master aan het KASK in Gent en ontmoetten we elkaar regelmatig om vrij te improviseren. Al snel was het duidelijk dat we elkaar heel erg aanvoelden en veel naar dezelfde muziek luisterden. Een dikke twee weken voor de eerste lockdown speelden we twee concerten en dan was het heel lang wachten voor we elkaar weer mochten zien. 

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Een brei van al onze muzikale invloeden. De belangrijkste invloeden zijn wel duidelijk te herkennen, zoals elektronica, rock en jazz, maar daarnaast zitten er ook wel subtielere dingen in verwerkt. Zo is Werend de laatste tijd heel erg into Oost-Europese muziek. Ook Louise en Arno’s smaak gaat heel ver, van Slipknot tot Kneebody etc. Al die muziek vindt vast onderbewust een plaats in ons geluid.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Heel veel, soms vertrekken we vanuit een jam, of een concept dat iemand meeneemt naar de repetitie. Maar inspiratie komt onrechtstreeks van overal. Dat kan een boek zijn, een goeie song van iemand anders, een gesprek met een vriend. Het weer.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
We hebben het geluk dat we veel aan het spelen zijn, dus blijft onze set evolueren. Veel repeteren, luisteren… en vooral ons amuseren.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Niemand. Persoonlijk vinden we het niet productief om andere muzikanten of bands als concurrentie te zien. We doen vooral mee voor de ervaring en om onze ‘ass’ een beetje meer in de scene te krijgen. Er staat ongelofelijk veel goeds in finale en we gunnen het iedereen oprecht. Als je verhaal oprecht is, is er genoeg plaats voor iedereen.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
We willen veel blijven spelen! We zijn een impro-band en daardoor hebben we veel nood aan verschillende shows spelen in verschillende settings. Dat doet ons het snelst groeien en houdt ons scherp. Verder zal er in 2022 waarschijnlijk wel een ep of plaatje aankomen. En op persoonlijk vlak: een goei lief vinden. 🙂

Jullian X Twow

© CPU – Jan Van Hecke

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Taron (Twow) en ik hebben elkaar ongeveer twee jaar geleden leren kennen op school. Na onze eerste ontmoeting zijn we meteen mijn homestudio ingedoken en daar hebben we ons eerste nummertje in elkaar geflanst. Sindsdien zijn we gewoon spontaan naar elkaar toe gegroeid. Het heeft maar een paar minuten geduurd om te beseffen dat deze man wel interessant was, op euh muzikaal vlak… nog een paar minuten later hadden we al een date, in euh de studio…

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Jullian:
Indie dreampop is hoe we onze sound vaak omschrijven, maar uiteindelijk zitten er invloeden van heel wat genres in.
Twow: Ja, indie bedroom poppy shit, maar dat vind ik altijd te cute klinken. Die benaming insinueert dat we minder ballen hebben dan in werkelijkheid de werkelijkheid is.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Jullian:
Het start meestal vanuit een onderwerp waarin Taron en ik ons beide kunnen vinden. Het komt vaak voor dat we gewoon een gesprek hebben over hoe we ons voelen of wat er zich in de weken dat we elkaar niet gezien hebben heeft afgespeeld, en daaruit halen we onze inspiratie.
Twow: Gebeurtenissen, gevoelens, rare brainstormsessies, zijn rare love stories, mijn affectie voor mijn nieuwe fiets…

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Jullian:
Repeteren lijkt ons de beste voorbereiding. Ons repertoire wat verbreden en wat elementen toevoegen is waar we naar streven voor de finale.
Twow: Proberen beter te zijn dan de vorige keer.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Twow:
Voor mij Mixmeister Michelle: een excentrieke gast die zijn vrienden van Shht meepakt, die allemaal fenomenale muzikanten zijn.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Jullian: Er komt in het voorjaar van 2022 een nieuwe ep uit en we zijn ook begonnen met brainstormen rond een album. Wat optredens betreft willen we meer spelen en leren uit deze ervaring.
Twow: New shit, better shit.

Michelle

© Noor Vandendriessche

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Het is heelallemaal begonnen.
Weg met de melk.
Big banged.
Fijn besnaarde theorie.
Giet daar.
Oogst en oorst.
Zaad en pit.
Ik had best een inspirerende babysit. 

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Een combinatie van timbres, decibels en toonhoogtes op een bepaalde plaats in de tijd en van onbepaalde duur. Een poging tot vertaling van interpretaties van gevoelens, rekening houdend met de sociale en instrumentale limieten.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
De banaliteiten en absurditeiten van elke dag.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Eerst is er de mis en place: ingrediëntjes bij de hand, want muziek maken is als koken: Geduld en liefde, warmte en timing vind ik belangrijk.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Ik ken zeker niet alle finalisten, ik was onlangs naar Dishwasher_ gaan luisteren en dat was steengoed.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
In de zon zitten, een stukje grond bezitten en bezaaien met groentjes en fruit. Mensjes en diertjes aaien met zoentjes en huid, een kamp bouwen en van elkaar houden.

Patches

© CPU – Larissa Zenner

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Met één song, “Hot Enough” waarmee ik naar Aram Santy ging. We ontdekten dat het enorm goed klikte op muzikaal vlak, zijn samen beginnen schrijven en niet meer gestopt.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Laten we zeggen, aangenaam indringend. Sade meets The xx heb ik al horen vallen, maar het is moeilijk om dat over je eigen muziek te zeggen.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Inspiratie ergens anders waarnemen inspireert mij! Mensen die ergens geïnspireerd of gepassioneerd aan werken of over praten werkt erg stimulerend voor mij. Ik ben snel onder de indruk, dus heb het geluk dat veel mij kan inspireren.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
We hebben de weken voordien enkele shows staan, dus dat komt erg welkom. Daarnaast toch een beetje stemrust en veel yoga. ☀️

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Ik heb alles gecheckt en vind dat er hele straffe bands/artiesten bijzitten. Cesar Quinn betovert me met hun droomwereld die ze live creëren, waardoor de band samen met het publiek haast in een zeepbel zit, ver weg van al wat grauw is. Daarnaast was ik ook verrast door de muziek van Jullian x Twow. Heel erg mooi, maar dan heb je natuurlijk ook Michelle met zijn straffe nummers… moeilijk moeilijk moeilijk.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Veel shows en ondertussen rustig beginnen schrijven aan het eerste album!

Scarificator

© CPU – Jan Van Hecke

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Elias (gitaar) en Bram (drums) kennen elkaar al sinds ze klein waren. De rocksterrendroom begon met de bas van Brams vader. Bram kocht al snel zijn eerste gitaar en die van Elias volgde niet veel later. Samen ontdekten ze hun liefde voor muziek en kort daarna begonnen de riffs er als een machine uit te vliegen. Na een tijdje is Bram achter het drumstel gekropen, daar hij al ervaring had als kleine drumkapoen op zijn speelgoedvariant. Al snel was er nood aan meer leden om hen te vervoegen.
Dat moment kwam er op Alcatraz 2017. Wachtend op de bus met o.a. Wannes (beste roadie) en Emile-Arthur (gitaar), die hij al kende van enkele shows met zijn vorige band Irreligion, maakte Elias kennis met Eliu (ex-bassist/vocals). Op de camping zelf kwam Wietse (vocals) met zijn tent er in de formatie bij. Na drie legendarische dagen moshen, zuipen en plezier was de vriendschap gevormd. Even later vervoegden Emile-Arthur en Eliu zich bij de band en was Scarificator een feit. Door een stroeve samenwerking en onderlinge problemen besloten we Eliu te laten gaan.
Hierna begon de zoektocht naar een nieuwe bassist en zanger. Al snel maakte Elias kennis met Wouter op een avondje uit in de Kinky Star. Het klikte meteen en niet veel later werd ook Wouter verwelkomd als bassist. Zingen kon hij er helaas niet bijnemen dus is het bij de bas gebleven. Ze zochten dus nog steeds een vocalist.
Wietse had zich al eens aangeboden om als geluidsman te helpen bij liveshows. Op vraag van Elias is Wietse ook eens een repetitie komen zingen (lees: schreeuwen). Hij kreeg de smaak te pakken en zo werd de huidige formatie verzilverd.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Infernale death/thrash uit Gent. Intense drums, massieve bas, krijsende gitaren, diabolische vocalen. Een ode aan de old-school met hedendaagse twist.
Een vernieuwend hels kabaal dat een uniek compositum van death metal en thrash metal maakt. Ontstaan uit liefde voor bands als Death, Slayer, Metallica, Aborted, Nile en zoveel meer. Gebaseerd op de old-school, uitgebreid met hedendaagse stimulans. Snel gitaarwerk dat je oren vol blaast met kwaadaardige melodieën en meedogenloze riffs, ondersteund door een robuuste en sappige basgitaar. Ontzagwekkende drumpartijen die toeslaan als een moker. Bijgestaan door brutale, arglistige vocalen.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Verschillende zaken kunnen ons inspireren, maar het zijn meestal factoren van buitenaf. Andere bands, andere muzikanten of muzikale concepten, van welk genre dan ook, inspireren ons ten volste! Die inspiratie van buitenaf is nu, meer dan ooit, zeer sterk aanwezig in onze manier van nummers schrijven. Een breder spectrum van inspiratie resulteert in een bredere invalshoek bij het schrijfproces!

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Er zijn verschillende aspecten aan onze voorbereiding. Langs de ene kant is het noodzakelijk om alle nummers goed in te spelen; een van de kenmerken van death-thrash is nu eenmaal dat het zeer strak gespeeld moet zijn. Langs de andere kant staan we voor het dilemma van nummerkeuze. Gezien de beperkte podiumtijd die de wedstrijd biedt, moeten we unaniem overtuigd zijn over de nummervolgorde die we zullen brengen om zo de ideale setlist te kunnen spelen in de Vooruit!

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Dishwasher_ heeft ons toch wel aardig verrast in Aalst met hun ‘Jazz voor non-believers’. De vaardigheid van dit trio ligt heel hoog en met hun gekke composities kunnen ze waarschijnlijk veel mensen overtuigen.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
We zijn al een tijd bezig aan het schrijven van onze debuutplaat. We willen die uiteraard zo snel mogelijk afwerken, opnemen en de wereld insturen met een knallende tour. We zijn bijna klaar met het schrijven en dan kan het echte werk beginnen. Ook zijn we al goed op weg naar een tussentijdse ep die na het album zal neerstrijken.
Komende zomer zouden we graag ook eens de festivals van de andere kant van het podium meemaken. Geen beter publiek dan mensen die even helemaal verlost zijn van hun dagelijkse zorgen. Onze band is grotendeels gevormd doordat Elias, Emile en Wietse elkaar hebben ontmoet op Alcatraz, dus daar de cirkel compleet maken zou fantastisch zijn.

Shikata Ga Nai

© CPU – Larissa Zenner

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Shikata Ga Nai goes way back… We kennen elkaar via het Kunsthumaniora in Gent (MUDA). Sinds het derde middelbaar zijn we een onafscheidelijke vriendengroep. Dat is ook zo gebleven toen we elk onze eigen (muzikale) weg zijn opgegaan. In het MUDA gingen we vaak jammen tussen de lessen door (en heel af en toe eens tijdens de les). Tijdens die jams is onze eerste compositie tot stand gekomen: “The Wrong Chair”. We waren nog niet zeker wat de akkoorden waren, maar dat we ons vanaf toen een ‘band’ konden noemen, stond vast!
Twee jaar later doken we de studio in op het KASK in Gent om dit nummer op te nemen. Toevallig werden we enkele weken later met dit nummer geselecteerd om in het voorprogramma te spelen van The Rob Franken Electrification in LantarenVenster, Rotterdam. Dit was een ode aan Rob Franken (toetsenist van o.a. Toots Thielemans), gebracht door Karel Boehlee, Theo De Jong en Gerhard Jeltes.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Onze eerste opnames werden door de productiedocenten omschreven als: ‘Een eclectische mix van van-alles-en-nog-wat.’ Onze zeer verschillende persoonlijkheden zijn daar de oorzaak van. De composities gaan alle kanten op: jazzy piano intro’s, abrupte wendingen, scheurende gitaren, catchy melodieën, heavy grooves, sferische sounds… Humor is ook een belangrijk aspect. Doo-wop koortjes, rap stukken… Shikata Ga Nai heeft zeker een absurd kantje.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Luisteren naar onze helden, eerst en vooral. Er zijn veel bands waar we naar opkijken zoals Weather report, Frank Zappa, STUFF., Miles Davis, Herbie Hanckock, Aka Moon, Chick Corea Elektric Band… Uiteraard raken we niet alleen geïnspireerd door muzikanten. Zo kunnen we ook geïnspireerd raken door verhalen (mythologie), humor, onze lessen op het conservatorium, sounds… We zijn allemaal nieuwsgierig van geest. Vooruit kijken en blijven experimenteren met sound, technologie, actualiteit… dat houdt ons bezig!

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Een van de eerste dingen die we gingen doen toen we hoorden dat we de finale mochten spelen, was: op zoek gaan naar de ideale hemdjes om te dragen. Die zoektocht is nog niet afgerond! Uiteraard blijven we wekelijks samenkomen om te repeteren. Om onszelf fris te houden blijven we nieuwe nummers schrijven en spelen.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Hoe cliché het ook mag klinken: wij zien in de andere bands geen concurrenten, maar medemuzikanten die van de finale in De Vooruit samen met ons een topavond gaan maken! Het is een hele mooie selectie met voor elk wat wils. Dishwasher_ is een groep die we zeker op het podium zien staan. Zij winnen de ene prijs na de andere, en terecht. Uiteraard willen we graag winnen, maar we gaan in de eerste plaats toch om onze fusion extravaganza op het publiek los te laten en voor een onvergetelijke – en vooral funky – avond te zorgen!

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Ondertussen hebben we al heel wat muziek geschreven en komen we consistent samen om hieraan te werken. We kijken er enorm naar uit om ons eerste album op te nemen en uit te brengen. Daarnaast hopen we volgend jaar een goed gevulde concertagenda te hebben en willen we de festivals niet links laten liggen! We zijn nieuwsgierig naar onze mogelijkheden binnen (en buiten) de scène en kijken er naar uit om er ‘full force’ in te duiken! We hebben ook elk nog onze eigen projecten en andere bands waar we deel van uitmaken. Deze willen we graag op een mooie manier combineren met Shikata Ga Nai.

2091 posts

About author
't is oke.
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Hideous @ Kunstencentrum VIERNULVIER (Balzaal): Rock met een doel

Wie de Belgische muziekscene een beetje volgt, kan niet om Hideous heen. De band maakt een snelle opmars door. In februari bracht…
InstagramLiveRecensies

Maisie Peters @ VIERNULVIER (Concertzaal): Gent onder bezwering

De goede heks komt naar Europa en begint daarvoor in België. De 23-jarige zangeres Maisie Peters speelde gisteren de eerste show van…
2023FeaturesInstagramUitgelicht

20 debuutalbums uit 2023 die je niet mocht missen

We hebben je de afgelopen weken al overspoeld met lijstjes vol steengoede albums, en toch zijn er sommige platen die nog wat…

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.