InstagramInterviews

Maak kennis met de finalisten van Sound Track Limburg!

Na wekenlang beraad en verschillende voorrondes in Brussel en alle provincies ten Noorden van de taalgrens, kon de jury de moed opbrengen om het aantal kandidaten die strijden om de titel van Sound Track 2021 te reduceren van 136 naar 45. De finalisten zijn met andere woorden gekend bij de jury, maar klinken bij het grote publiek misschien nog wat wazig in de oren. Om ervoor te zorgen dat iedereen die op 18 en 19 december afzakt naar een provinciale finale weet wie er precies op het podium staat, hebben wij alle bands aan de tand gevoeld met dezelfde zes vragen. Op die manier kan je elke finalist dus wat beter leren kennen, en misschien nog belangrijker, weten wat er je te wachten staat op het podium.

Op zaterdag 18 december vindt de Vlaams-Brabantse finale plaats in de Muziekodroom te Hasselt, met op het podium (in alfabetische volgorde) -tjeDesmond Dandies, Grizmo, Koala DiscoMonks.Niels Orens, Osaka Riot en Sevens. Stuk voor stuk sterke kandidaten, die aan het einde van de avond zich mogelijks mogen kronen tot Sound Track van 2021.

De link naar het Facebook-evenement vind je hier.

-tje

1. Hoe is het allemaal begonnen?
We zitten samen op PXL Music in Hasselt. Daar werkten we vorig jaar samen aan een compositieopdracht. We waren allebei heel tevreden met ons nummer en zijn verder blijven schrijven. Alles verloopt heel organisch en makkelijk.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Dromerige, akoestische popnummers met een donker kantje.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Open gitaarstemmingen, Jeff Buckley, Tamino… inhoudelijk vooral de dagelijkse gang van zaken en persoonlijke ervaringen.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
We zijn van plan om nieuw materiaal te schrijven en onze live-performance iets meer op punt te zetten.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track-winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Gebaseerd op eigenheid zien we Osaka Riot wel gaan lopen met de hoofdprijs. We zagen hem aan het werk in Genk en waren best wel onder de indruk. We hoorden ook al heel wat goede dingen van Sevens. Stiekem hopen we op Daantje, alias Monks., die een goede vriend is. Wat -tje betreft hebben we misschien geluk dat we het enige kleine, intimistische projectje zijn, waardoor er misschien minder rechtstreeks gespiegeld zal worden.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
We laten het nog even op ons afkomen!

Desmond Dandies

© Alexine Jeurissen

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Desmond Dandies is in november 2020 ontstaan, doordat bandleden Tim Segers en Alexander hun toenmalige band, One Man Brawl, zonder drummer kwam te zitten. Kane en Alexander hadden al wel wat plannen om een nieuw project te starten, wat dan Desmond Dandies is geworden.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Een mix van psychedelische garage met sixties-invloeden.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
De persoonlijke dingen die gebeuren in onze omgeving.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Sowieso met veel repetities en ervoor zorgen dat al onze nummers en sounds honderd procent goed zitten. We hebben ook wat optredens die ervoor zorgen dat we de nummers kunnen uittesten op publiek. We doen ook try-outs voor vrienden en kennissen in ons repetitiekot.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track-winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Koala Disco, omdat hij het dichtst aanleunt bij onze muziek.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
We zijn nu volop bezig om een ep uit te brengen en daarna hopelijk een volledig album en zeer veel live shows!

Grizmo

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Het is begonnen doordat ik Britse rappers hun freestyles probeerde na te doen en daardoor is uiteindelijk de passie ontstaan. 

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Mijn sound is fresh en rauw. Ik geef er mijn eigen draai aan, vol emoties, en een beetje revolutionair. 

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Alles kan een vorm van inspiratie zijn voor mij, omdat ik mij daar voor openstel. Ik probeer geïnspireerd te geraken door alles.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Samen met mijn dj er de most lit show van maken en dat mensen naar huis gaan met het gevoel van: ‘Wauw, Grizmo heeft het dak eraf geblazen!’

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track-winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Sevens is momenteel de enige waar ik op kan komen, omdat hij een heel fijne en catchy sound/vibe heeft.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
I ain’t telling hahaha but it’s a very very very big plan. 2022 is gonna be a good year for Grizmo!

Koala Disco

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Het project zag voor het eerst het levenslicht tijdens de tweede lockdown. Ik was op zoek naar een productieve manier om mezelf af te leiden van de gevaren die routine met zich meebrengen en begon met het schrijven en opnemen van muziek. Vervolgens verhuisde ik naar Antwerpen, waar op dat moment een songwriting-wedstrijd genaamd ‘Mystic Kids’ gaande was, dus ik besloot last minute mee te doen. Ik won niet, maar ik was wel gemotiveerd om het nummer uit te geven. So I did, en Koala Disco werd de naam waaronder het op Spotify verscheen. Intussen had ik nog een resem andere ideeën die wat liefde konden gebruiken, dus besloot ik die eerste single te omkaderen met een ep.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
De nummers bevinden zich op een continuum tussen pupilverwijdende psychedelische rock en melancholische dreampop, waarbij er invloed wordt ontleend van verscheidene genres waaronder postpunk, krautrock, disco, noise, progressieve rock, garagerock… Zoals bovenstaande beschrijving doet vermoeden, berust onze sound voornamelijk op variatie.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Inspiratie komt vrijwel nooit van dezelfde plek. De kleinste cue kan een zaadje zijn voor een idee. Een gebeurtenis in every shape or form. De manier waarop het zich naar muziek vertaalt is ook steeds anders. Je laat je gevoel spreken en doet je best het niet af te remmen of te belemmeren, en voor je het weet, heeft je idee een naam.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Veel repeteren, concerten meepikken om inspiratie op te doen, voldoende teambuildings met de band in ons stamcafé…

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track-winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Ik ben geen doorwinterde believer in competitie binnen muziek. Het betreft een wedstrijd, daar ben ik me zeer bewust van, maar binnen een sector waar subjectiviteit als dusdanig mee gemoeid is, is het van secundair belang wie beter is dan wie. Mensen doen hun passie spreken door middel van het medium genaamd muziek, en om dan vervolgens te gaan bepalen of iemand dat op een minder goede manier doet dan iemand anders, vind ik gevaarlijk.
Dat gezegd zijnde zijn er wel artiesten waar ik me persoonlijk door aangesproken voel. Sevens is daar een mooi voorbeeld van. Naast de prachtige stem spreekt het minimalisme en de lyrische gelaagdheid me aan. Verder kan Desmond Dandies ook een potje muziek maken, wat mij betreft. Aanwezig en direct, goeie hooks zonder te zoeken naar compromissen… Ik heb er alle vertrouwen in dat het een heel gezellige finale wordt.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Het aantal optredens optrekken, want de teller staat momenteel op één. Vervolgens is er voldoende stof voor een tweede ep, dus we willen zo spoedig mogelijk met dit project beginnen.

Monks.

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Ik ben gitaar beginnen spelen op mijn twaalfde. Langzaam aan ontwikkelde ik een interesse voor elektronische muziek. Ik kan ook wel zeggen dat hiphop hier een grote rol in heeft gespeeld, gezien dit de eerste ‘elektronische’ muziek was die ik beluisterde/maakte.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Moeilijke vraag, maar ik denk dat mijn sound veel van zijn karakter te danken heeft aan de warmte van smaakvolle oversturing. Dat is een technische term om het te beschrijven, maar zo kan ik dat het beste uitleggen. Ik probeer ook elke sound die ik gebruik zodanig te tweaken, dat ik er ook zelf tevreden over ben. Het is altijd moeilijk om jezelf te omschrijven als artiest, dus ik ben meestal degene die die vraag stelt. Voor de rest: warm, rollend en ruim.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Eerst en vooral zie ik mezelf niet echt als een ‘songwriter’. Liedjes schrijven heb ik nooit echt veel gedaan. Ik zie het eerder als een snapshot van een track zonder begin of einde. Los daarvan, wat me de laatste tijd echt inspireert, is het opzoeken van klanken waar ik echt voeling mee heb. Dat kan gaan over synths, maar even goed over akoestische instrumenten waarvan ik denk dat ze een interessant resultaat kunnen opleveren als ik ze opneem.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Veel experimenteren, op zoek gaan naar toffe ideeën waar liefst ergens toch een hoek af is, spelen en mijn apparatuur echt leren kennen en vooral veel fun hebben!

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track-winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Het logische antwoord hierop is Niels Orens en Osaka Riot. Zij hebben beiden een superinteressante show afgeleverd en ik merkte meteen dat ze ook weten waar ze mee bezig zijn. Ik vind het ook echt goed wat zij doen, dus ik zie hen liever als collega’s waar ik zeker nog iets van kan leren dan als concurrenten.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Sound Track staat nu op nummer één, daarna zullen we wel zien!

Niels Orens

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Ik ben begonnen als dj, een jaar of acht geleden. Niet veel later voelde ik de drang om zelf ook muziek te gaan maken, toen nog voornamelijk techno en clubmuziek. Na twee jaar gedraaid te hebben, besloot ik uiteindelijk om te stoppen met draaien en me enkel nog te focussen op mijn producties, met als doel mijn muziek live op een podium te gaan performen. Dat is ook wat ik nu aan het doen ben.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Dit is een moeilijke. Ik probeer zo gevarieerd mogelijk te componeren en mezelf volledig los te koppelen van genres. Op deze manier kan ik oneindig blijven experimenteren zonder de checkboxes van een genre te moeten afvinken die je limiteren in een creatief proces. Natuurlijk zijn er ook elementen die in elk werk terug te vinden zijn. Dan denk ik voornamelijk aan spatiale, glitchy sounds en complexe texturen.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Muzikale inspiratie is meestal iets wat komt op het moment dat ik aan het schrijven ben, eerder dan dat ik inspiratie heb om iets nieuws te gaan maken. Meestal begin ik gewoon te componeren en krijg ik inspiratie voor een nieuwe laag door hetgeen wat ik op de vorige laag heb gemaakt.
De conceptuele inspiratie van mijn muziek is de complexiteit van dingen die voor ons alledaags zijn en voor de hand liggen. Zo is er bijvoorbeeld Principia Mathematica, een boek van Russell en Whitehead, waarin ze 762 pagina’s nodig hebben om te bewijzen dat 1+1=2. De wereld zit vol met deze soorten van complexiteit die we gewoon als waar aannemen en waar we verder niet meer over nadenken. Ik probeer dit te vertalen naar muzikale concepten door alledaagse geluiden te bewerken tot onherkenbare en complexe texturen en glitches. Op deze manier wil ik mensen bewust maken van alle evidenties waar we van uit gaan en verder na te denken dan het zichtbare oppervlak.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Ik zit momenteel in Londen tot eind januari voor een project met Max Cooper. Natuurlijk kom ik over en weer voor de finale, maar de voorbereiding zal dus voornamelijk hier plaatsvinden. Ik ben veel nieuwe muziek aan het schrijven voor de show. Ik verwacht dat mijn set iets sneller en dansbaarder wordt, uiteraard met de nodige ambient ertussen.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track-winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Osaka Riot en Monks., deels omdat ze ook elektronica brengen en het mij onwaarschijnlijk lijkt dat er drie electronica-artiesten gaan winnen, maar ook omdat het gewoon zeer getalenteerde artiesten zijn.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Om te beginnen ga ik mijn project in Londen verder afwerken. De tweede prioriteit wordt mijn ep en verder hoop ik om nog veel concertjes te kunnen spelen.

Osaka Riot

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Eerder toevallig. Nadat ik de basgitaar bij Rhinos Are People Too inwisselde voor een stel toetsen, was een synthverslaving al snel de mijne. De stap naar modulaire synthesizers bleek onvermijdelijk – hoewel ik mezelf toch zeker een maand of vier kon overtuigen van het tegendeel.
Zonder plannen om er ooit een podiumkans mee te versieren, deelde ik wat filmpjes van simpele sequenties. Die bleken nog wel fijn te zijn, want even later stond ik dan toch voor een publiek aan de knoppen te draaien. Veel te vroeg, aangezien ik dat nieuwe instrument helemaal nog niet onder de knie had, maar het is wel allemaal begonnen met die eerste aanvraag. Anders had ik er waarschijnlijk nooit aan gedacht om een soloproject op te starten. Je mag Allesio Di Turi dus bedanken om dit te kunnen lezen.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Dramatisch en druk. Mensen noemen het nogal snel techno, maar ik denk dat het weinig van de ‘echte’ kenmerken met zich meedraagt buiten een repetitieve kick- en snarepatroon. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het zelf geen techno noem uit gemakzucht.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Ik schrijf geen nummers of tracks. Osaka Riot bestaat uit live improvisatie, waardoor ik ook niets opneem. Er is slechts één sequentie die op voorhand klaarstaat: het einde van de set. De rest baseer ik ter plekke op de sfeer van de avond: het publiek, de locatie, stijl van de andere artiesten… Veel vrijheid zonder repetitiestress of computerschermen: prima combo.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Door naar andere artiesten te kijken die met modulaire synths werken. Er zijn ongemakkelijk veel manieren om zo’n instrument samen te stellen en te gebruiken, maar dat maakt het net erg interessant om te kijken hoe anderen het aanpakken. Het gaat minstens evenveel om nerdy tech talk als de muziek vrees ik. Daarnaast oefen ik natuurlijk ook braaf.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track-winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Niels Orens. Eurorack met cello > Eurorack zonder cello.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Dat zal een beetje van Sound Track afhangen. Mocht daar niet per se iets uit voortvloeien, zal ik waarschijnlijk afstappen van het ik-neem-niets-op-idee. Dat blijkt een verschrikkelijk businessplan om promotors te overtuigen van een podiumplekje.

Sevens

© Lucas Heirbaut

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Ik wist al op jonge leeftijd dat muziek een plaats in mijn leven moest krijgen. Zo begon ik op negen jaar met gitaar spelen, op mijn twaalfde met zingen, vijftiende piano en op zeventien jaar met produceren. Ik heb alles zelf geleerd aan de hand van YouTube-video’s en andere internetbronnen. Dit werkte voor mij het best, omdat ik zo puur de kanten van muziek kon leren die ik zelf wou. Dit zorgde ervoor dat ik gemotiveerd en leergierig bleef. Op zeventienjarige leeftijd kreeg ik een nare blessure tijdens het basketten. Dit was naast muziek mijn tweede passie. Basketbal diende ook als een uitlaatklep voor mij. Toen deze wegviel, geraakte ik enorm gefrustreerd met mezelf en mijn omgeving. Ik besloot deze frustratie om te zetten in het schrijven van songteksten en zo begon het verhaal van “Sevens”.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Diepzinnige teksten vermengd met betoverende harmonieën, zwoele beats en een innemende baritonstem zijn alle ingrediënten die je nodig hebt om je onder te dompelen in Sevens’ wereld.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Ik schrijf altijd uit mijn eigen ervaringen. Mijn inspiratie haal ik dan uit herinneringen uit mijn jeugd, relaties, ambitities…

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Ik heb veel shows in de tussentijd, deze zorgen voor de nodige podiumprésence en dienen ook als vertrouwensboost.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track-winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Dit vind ik een beetje een moeilijke vraag. Ik denk dat alle finalisten uit mijn regio echt hun eigen ding doen en dat vind ik leuk. Ik zie Sound Track ook niet zozeer als een competitie tussen mij en andere muzikanten, maar eerder als een competitie tussen mij en mezelf.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Werken aan mijn debuutalbum staat momenteel op plaats één in mijn to-do-lijst. Daarbuiten hoop ik veel shows te spelen, zowel in België als in Nederland. Als laatste zou ik graag mijn stempel als producent wat meer willen drukken.

2117 posts

About author
't is oke.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Little Waves @ C-Mine: Alternatieve roadtrip doorheen het muzieklandschap

De laatste jaren is Little Waves steeds meer een gevestigde naam geworden in het festivalvoorjaar. Het alternatieve ontdekkingsfestival vindt al sinds zijn…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

25 nieuwe namen voor Rock Herk met o.a. The Afghan Whigs, Therapy? en shame

Rock Herk viert dit jaar zijn veertigste verjaardag en dat zal het niet zomaar laten aan zich voorbij gaan. Nadat we in…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Sevens - "Upstate"

Er zijn zoveel muzikale talenten in België dat het erg moeilijk is om door te breken. Thibaut Sevens probeert het al enige…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.