FeaturesInstagramInterviews

Maak kennis met de finalisten van Sound Track Antwerpen!

Na wekenlang beraad en verschillende voorrondes in Brussel en alle provincies ten Noorden van de taalgrens, kon de jury de moed opbrengen om het aantal kandidaten die strijden om de titel van Sound Track 2021 te reduceren van 136 naar 45. De finalisten zijn met andere woorden gekend bij de jury, maar klinken bij het grote publiek misschien nog wat wazig in de oren. Om ervoor te zorgen dat iedereen die op 18 en 19 december afzakt naar een provinciale finale weet wie er precies op het podium staat, hebben wij alle bands aan de tand gevoeld met dezelfde zes vragen. Op die manier kan je elke finalist dus wat beter leren kennen, en misschien nog belangrijker, weten wat er je te wachten staat op het podium.

Op zaterdag 18 december vindt een van de finales plaats in de Antwerpse Trix, met op het podium (in alfabetische volgorde) BLUAI, Dexelle, ‘Hozo, Jennisan, Meltheads, Porcelain id, Samuel D’Hoore en Yacid. Stuk voor stuk sterke kandidaten, die aan het einde van de avond zich mogelijks mogen kronen tot Sound Track van 2021.

De link naar het Facebook-evenement vind je hier.

BLUAI

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Het is allemaal begonnen in mijn slaapkamer. Ik schreef liedjes die ik soms op SoundCloud plaatste. Rond mijn negentien jaar begon ik ze te delen. Ik ben ondertussen 24 en kreeg afgelopen lockdown de zin om op Instagram ook wat filmpjes te plaatsen, waarin ik mijn liedjes speel. Plots kwam er een berichtje binnen van Benji, mijn huidige manager. Hij gaf me een duwtje in de rug om het allemaal meer serieus te nemen en er volledig voor te gaan. Ik leerde onze gitariste Ilayda kennen vlak voor mijn allereerste show eind juni. We speelden heel de zomer lang shows samen. In september kwam onze drumster Mo erbij en niet veel later bassiste en nachtegaal Caitlin. Mijn droom om een full on girlband te starten is zo uitgekomen.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Onze sound reikt van melancholische zachte folk tot upbeat indiepop. Vergelijkingen die ik al hoorde zijn er met Phoebe Bridgers en Julia Jacklin.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Ik schrijf elk nummer vanuit een ervaring. Ik probeer met de tekst heel beeldend te zijn en echt een scène te schetsen die zich heeft afgespeeld. Ik haal ook inspiratie uit andere mensen hun ervaringen. Een overheersend thema is toch wel mijn turbulent liefdesleven haha, maar vooral het verwerken van gebeurtenissen die een impact maakten. De meeste nummers beginnen op mijn akoestische gitaar die ik dan soms op 25 verschillende manieren opneem met mijn voice memo’s app. Andere nummers beginnen op ableton als ik een beat schrijf. Tegenwoordig breng ik mijn demo’s naar het repetitiekot en doen de meisjes hun ding. Sommige partijen schrijven ze zelf en zo komen we altijd wel tot iets magisch!

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
We duiken met de band heel graag in de repetitiekoten van Trix. Daarnaast hebben we afgelopen maand veel live-ervaring kunnen opdoen door veel shows te spelen. We blijven verder werken aan onze set en werken eraan, zodat we nog meer kunnen genieten op het podium.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Ik ben al lang een grote fan van Patches. Ze zingt ook in de band Sweats. Ik zag haar live op Overlast in Antwerpen en was enorm onder de indruk van haar présence op het podium. Ze beweegt met de grootste elegantie en brengt elk nummer perfect om dan in haar schattig West-Vlaams accent het publiek verlegen toe te spreken tussendoor. Heel knappe liveband ook met Aram Santy op bas.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
We zijn volop bezig met de opnames van onze eerste ep samen met Bert Vliegen. We duiken heel graag in de studio, omdat we best wel wat materiaal hebben. Onze volgende baby/single is klaar om los te laten op de wereld. We kijken er vooral naar uit om heel veel shows te spelen want dat doen we het liefst.

Dexelle

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Naast spelen in andere bands ben ik al jaren bezig met het schrijven van mijn eigen songs in de vorm van minimalistische demo’s. Toen corona kwam, had ik alle tijd van de wereld om dagen aan een stuk muziek te schrijven, wat ervoor zorgde dat ik al snel een tiental songs uit mijn mouw had geschud waaraan ik steeds meer elementen ging toevoegen. Al snel haalde ik synthesizers boven en begon ik volwaardige arrangementen uit te werken en teksten te schrijven die iets vertellen over hoe ik me voel.
Met de hulp van enkele vrienden nam ik een eerste single op: dat werd “Stay With Me”. Zonder veel verwachtingen werd die track meteen goed onthaald en belandde hij vorig jaar zelfs in de voorlopige preselectie van De Nieuwe Lichting. Toen wist ik wel dat ik hier meer mee moest doen. Vandaag heb ik dan ook al drie singles uitgebracht en ik probeer mezelf steeds opnieuw uit te dagen. Het is eigenlijk een grote obsessie geworden.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Ik maak popmuziek met glimmende synthesizers en strakke grooves, maar er hangt ook telkens een donkere waas overheen. De muziek is kleurrijk, maar tekstueel ga ik mijn angsten en twijfels achterna. Voeg daar nog een knipoog naar seventies disco,  r&b en het gecroon van pakweg Alex Turner aan toe en je hebt de Dexelle-cocktail. Toch vind ik dat nog steeds een moeilijke vraag: hopelijk is het antwoord daarop dan ook nooit definitief. Ik wil constant mijn sound blijven ontwikkelen, laat dat net het mooie van muziek zijn. 

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Abstracte kunst, een prachtig album dat ik op repeat heb staan, mijn eigen mentale toestand of simpelweg een wandeling waarin ik lekker uitwaai: het kan allemaal een trigger zijn om de studio in de kruipen met verse ideeën. Meestal komt dat idee langzaamaan tot stand, het is erg moeilijk te pinpointen. Je voelt die creatieve flow opkomen, en daarbij komt de noodzaak om alles eruit te schrijven. Het is voor mij dan ook belangrijk om enkele dagen op die stroom aan ideeën te blijven surfen. Zo kan ik een nummer stelselmatig opbouwen. 

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
We repeteren met een volledige band in muziekcentrum Trix. Aangezien de voorronde onze eerste show was, is het allemaal nog erg fris en spannend. Het vertalen van de opnames naar een liveshow is erg uitdagend, want de songs zijn nooit vanuit dit perspectief opgebouwd, maar vanuit een volwaardige studioproductie. Maar dat zorgt net voor een extra dimensie op het podium. Het moet allemaal één groot feest zijn. 

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
De mannen van Meltheads hebben al een pak shows op de teller staan en brengen live een erg enthousiaste show. Voor de rest wil ik me vooral laten verrassen. Mijn band heeft alvast het minste ervaring, maar die onbevangenheid kan ook een voordeel zijn. Iedereen staat natuurlijk met een reden in de finale. Veel succes aan alle finalisten!

6. Wat zijn de toekomstplannen?
In het voorjaar release ik een eerste ep, waar ik dit jaar intens aan heb gewerkt met producer en mixer Mathijs Van Der Wallen. We zijn erg trots op het resultaat en hopelijk kunnen we daar wat toffe shows mee spelen, dat zou geweldig zijn. Bookers en organisatoren: get in touch!

‘Hozo

1. Hoe is het allemaal begonnen?
We moesten voor school een rap voorbereiden en mijn klasgenoten vonden mijn rapliedje geslaagd. Een klasgenoot vroeg om een track op het internet te gooien. Die track heette “Zwarte Kipp” (maakte ik voor ik vegan ben geworden). Dat ging heel goed voor mij en het nummer is heel goed ontvangen. Door het succes van mijn allereerste track kreeg ik motivatie om verder te gaan met muziek.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Ik ben een rapper die rapt op oldschool beats, maar ik maak ook trapliedjes. Ik maak ook lofi-muziek, liefdesliedjes enzovoort.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Wat me inspireert is andere liedjes beluisteren, shows van andere artiesten en dingen die ik meemaak in mijn leven.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Ik oefen heel hard op mijn liedjes, zodat ik ze het best kan performen en uitbeelden. Ik oefen mijn stageperformance heel hard en vraag me telkens af hoe ik beter kan performen, hoe ik mezelf beter kan uitbeelden. Ik denk hard na over hoe ik performance speciaal kan maken.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Ik zie iedereen als evenwaardige concurrent, omdat iedereen op zijn eigen manier super super goed uitkomt.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Ik zal nog veel singles droppen en na wat meer bereik/abonnees/volgers zal ik rond de lente of begin zomer een album droppen.

Jennisan

© CPU – Chris Stessens

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Ik ben klassiek opgeleid als pianist, maar uiteindelijk besefte ik dat ik liever zelf creëer. Rond mijn negentien jaar ben ik muziek beginnen schrijven en ben ik gestart op PXL Music as singer/songwriter.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Een mix van funky elektropop en emotionele intieme pianoballads

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Vroeger liet ik me inspireren door de typische songwriter thema’s zoals liefde, verdriet etc., maar tegenwoordig vind ik het enorm leuk om te schrijven over de meest onnozele dingen op een manier dat de teksten wel relatable blijven en alleen jij weet over wat het echt gaat.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Nog genoeg repeteren met de band en voor de rest vooral rustig blijven en wat zingen op de hometrainer.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Ik ken de andere artiesten niet echt. Ik ken wel Mathijs die bij Dexelle speelt en ik weet dat hij een goeie muzikant is, dus Dexelle zal zeker een grote concurrent zijn.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Nog veel muziek uitbrengen, er ligt vanalles klaar, en veel shows spelen hopelijk. Daar zijn we klaar voor.

Meltheads

© CPU – Nathan Dobbelaere

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Grote dino kwam, grote steen kwam, grote dino ging, kleine Meltheads kwam.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Yunas en Sietse hebben beide een cool pedaaltje dat wanneer je het lang indrukt, je gekke woop sounds krijgt, heel cool! Noise!

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Ne Westmalle.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Met ne goeie Westmalle.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Porcelain id, verschrikkelijk toffe mens. De beste stem die mee doet aan Sound Track denken we. Tijdens onze show ging hen mega hard. Zalig persoon die we het beste wensen ❤️ (Proficiat met je kindje!)

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Corona krijgen, full lenght album, toetreden tot k3 (@Gert we see you), vechten met een homofoob, veel shows spelen, onze eerste eigen privé jet aanschaffen (op zonne-energie natuurlijk, we zijn groene boys).

Porcelain id

© Adel Setta

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Het hangt er echt van af wat mijn uitgangspunt definieert. Het allereerste begin voor mij was het kerkkoor in Kigali. Er was een korte periode na mijn terugkeer van een ander lang ziekenhuisverblijf, waarin ik veel tijd alleen doorbracht. Ik kreeg cd’s en een hoekje om ernaar te luisteren, maar de belangrijkste momenten zijn tijdens mijn langere ziekenhuisopnames hier in België. Mijn allereerste opnames heb ik te danken aan de muziektherapeut die ons bezig moest houden en stimuleren.
Later in mijn tienerjaren en pre-teens breng ik nog meer tijd alleen door met het luisteren naar muziek. Stereotypisch deed ik performances voor onze spiegels. Er zijn veel van dit soort vignetten in mijn muzikale geheugen. Ik ervaar mijn weg op dit moment niet als lineair. Qua prestaties hebben mijn jaren bij Aedell Wolff mijn live-pressence en zelfvertrouwen gevormd. Toen dit afgerond werd heb ik jaren niks meer gedaan tot 2021!

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Ik zou mijn geluid omschrijven als een melancholische constante met opvallende details. Ik zou graag klinken als onze hedendaagse Arno.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Wat mij raakt is wat een lied inspireert. Wat ik verzamel geeft het vorm en geluid. Gesprekken, verschillende eigen schrijfwerk onderling verwijzend naar mijn persoonlijke leven, trauma’s… Ik gebruik al jaren hetzelfde programma voor het maken van aantekeningen. Ik ben nogal een fanatieker als het om mijn werkplaats gaat. Je moet het bijna zo doen als je met zulke etherische en uiteengereten onderwerpen te maken hebt. Ik gebruik het voorbeeld van proberen door je eigen geheugen wandelen. Om dit te bereiken gebruik ik verschillende methoden. Een manier is de cut-up techniek die beroemd is gemaakt door schrijver William S. Burrough. Ik voel en beleef mezelf gefragmenteerd en dit vormt ook de basis van bijna al mijn nummers. Ik heb moeite met het willen schrijven van zeer intrinsieke en gepassioneerde vrije coupletten van de beat poets en het bouwen van verhalen zoals Dylans beste werken.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Eerlijk gezegd, met de geboorte van mijn eerste kind binnenkort, doe ik het tussen al het andere door. Ik neem mijn tijd om een paar uur lekker te jammen. Ik heb die uitgebreide acht uur durende oefeningen niet meer zoals vroeger. Ik fantaseer er wel veel over, het is voor mij een actieve bezigheid. Om me de bewegingen voor te stellen, de details van mijn gebaren. Ik neem mijn fantasie niet voor lief.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Ik heb er niet veel tijd aan besteed om me hier zorgen over te maken. Ik had het geluk om twee deelnemers te ontmoeten voordat ik zelfs de eerste ronde deed. Ik vind het heerlijk om mijn hoofd koel te houden. Ik ben er niet zo goed in, maar het helpt om het te proberen.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Ik heb grote plannen met Porcelain id, zowel visueel als muzikaal. Ik ben van plan om mijn dromen waar te maken als creatief directeur, zij het voor mezelf. Er liggen drie conceptalbums op de plank. En weer een uitgebreide collectie singles. Ik wil de middelen en het team en de omgeving vinden. Dat laatste gaat best goed, ik word omringd door geweldige artiesten. Voor nu, ontdekken wat het ouderschap voor mij betekent. En zoveel mogelijk live ervaring opdoen. Ik zoek ook naar muzikanten voor live optredens wink wink*.

Samuel D‘Hoore

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Op mijn vijftiende raakte ik verslingerd aan muziek en begon ik met gitaar spelen en muziek opnemen. In 2017 bracht Rafael Valles Hilario mijn demo tape uit op zijn label Belly Button Records. Een jaar later begon ik met optreden onder de alias Deathstar MacGyver.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Indiepop/rock à la Mac DeMarco en Devendra Banhart. 

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Wat mij inspireert is:

  1. Muzikanten die zich van niks iets aantrekken en maken wat ze willen.
  2. Ontevredenheid over mijn eigen muziek.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Nummers schrijven en Lax Vox leren.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
BLUAI, hun live-act zit goed in elkaar en de muziek is heel mooi.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Meer muziek maken en gezonder eten. Ik zou dit platform graag willen gebruiken om mijn mede-fastfood-addicts aan te spreken: We hoeven niet elke dag McDonald’s en KFC te eten, er is een oplossing. Ik dacht altijd dat sla saai was, maar ik heb recentelijk vinaigrette ontdekt. Smijt er een beetje halloumi bij en we zijn samen op weg naar een gezondere toekomst die ook nog eens lekker is!
Dus om mijn toekomst samen te vatten: Sla en Lax Vox.

Yacid

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Ik heb altijd al muziek gemaakt en gespeeld van kinds af aan. Toen was dat nog op de elektrische gitaar. Later kwam daar ook piano bij, synthesizer… Door de jaren heen leerde ik andere muziekgenres kennen en zo groeide ook mijn eigen muziekstijl. Pas de laatste jaren is Yacid tot stand gekomen. Ze is voor mij een alter ego. Een viertal jaar geleden had ik al ideeën voor dit ‘personage’ en tijdens de lockdown heb ik de tijd gebruikt om Yacid helemaal uit te werken. Mijn fascinatie voor sciencefiction, games, cyberpunk en cosplay  heeft Yacid helemaal gemaakt tot wat het nu is. De naam Yacid is een samensmelting van de eerste letter van mijn naam en het woord ‘acid’.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Elektronische futuristische cyberpop. Ik vind het niet gemakkelijk om een genre te plakken op mijn muziek. Er zitten zoveel verschillende invloeden in. Metal, pop, techno, dubstep, trap…

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Ik heb een fascinatie voor alles wat vreemd, duister, taboe of raar is. Dat wat verborgen is, wat ergens in de diepte schuilt van mezelf, van anderen, en van personages uit films en games. Lugubere verhalen, dat triggert iets in mij. Tijdens mijn opleiding aan het conservatorium hoorde ik vaak dat mijn teksten te ‘zwart’ waren. Dat er te veel horror in zat. Dat heb ik er dan allemaal uitgefilterd, maar ik wil trouw blijven aan dat wat mij drijft, en daar is Yacid uit geboren.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Ik blijf luisteren naar muziek die me inspireert. Ik zing de hele tijd mijn eigen songs en oefen mijn choreografie. Ik doe dit soms zonder mezelf ervan bewust te zijn. Zo oefen ik ook mijn stem. Ik creëer alles zelf, zowel de muziek, de performance en ook mijn outfit. Dat is een uitloper van mijn liefde voor Cosplay. Daar ga ik ook nog wat aan sleutelen, ik wil voor de finale toch nog extra verrassingselementen uitwerken…

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Meltheads! Ik vind dat ze opvallen in de wedstrijd, omdat ze iets helemaal anders brengen dan de meeste finalisten. Ze zijn ook gewoon heel goed!

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Mijn muziek professioneel laten mixen en uitbrengen. Ook wil ik werken aan een videoclip en veel meer promotie materiaal opnemen, zodat ik meer connecties kan leggen. En vooral veel optreden!

1113 posts

About author
't is oke.
Articles
Dit vind je misschien ook leuk:
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single BLUAI - "Dime Store"

Jaarlijks richten we bij Dansende Beren de schijnwerpers op ‘De Grote Beren van Morgen’; een handvol artiesten of bands waarvan we geloven…
FeaturesInstagramInterviewsUitgelicht

De Grote Beren van Morgen 2022: Porcelain id

We mogen met Dansende Beren dagelijks nieuwe nummers, albums en vooral ook nieuwe artiesten ontdekken. Sommige acts laten zo een grote indruk…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Debuutsingle Anna Dutoit - "No Honey"

Is het nu een oude bekende of een ontdekking, we kunnen er even zelf niet meer aan uit. Anna Dutoit is 22…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.