AlbumsRecensies

PinkPantheress – to hell with it (★★★★): De geboorte van een fenomeen

Deze zomer debuteerde PinkPantheress met het nummer “Break it Off”. Enkele maanden later heeft ze bijna tien miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify. Het gaat hard voor de Britse artieste en dat heeft ze vooral te danken aan het platform TikTok. Haar eigen account heeft ruim een miljoen volgers en haar nummers werden in een mum van tijd opgepikt en duizenden keren gebruikt in de korte filmpjes op het medium. De pijlsnelle start van haar carrière is opmerkelijk, omdat in het algemeen weinig geweten is over PinkPantheress. Zelf hult ze zich het liefst in een mysterieuze waas en geeft ze in de weinige interviews waarop ze toezegt amper iets prijs over zichzelf. PinkPantheress wil vooral de muziek laten spreken en dat doet ze nu op haar eerste mixtape to hell with it.

Tien nummers heeft PinkPantheress op haar eerste grote project verzameld en met een speelduur van net geen negentien minuten houdt de Britse artieste het bewust heel compact. Met het openingsnummer “Pain” mist to hell with it zijn start in ieder geval niet, want het nummer is meteen haar grootste succes tot nog toe. Lange tijd moest ze wachten om het nummer te mogen uitbrengen doordat het clearen van de sample even duurde, maar eenmaal online sloeg het lied meteen in als een komeet. Begrijpelijk, want het nummer is een heerlijke fusie van een drum and bass-drums met atmosferische pop die heel verslavend is en bovendien nog eens een echte oorworm. De opvallendste sample op to hell with it vinden we echter op “Last valentines” terug, waarvoor PinkPantheress zich bij Linkin Park’s “Forgotten” bediende. De gitaarlijn van dat nummer intrigeerde haar al als kind zozeer dat ze het nu op een knappe wijze weet te verwerken in haar eigen werk.

Alle nummers op to hell with it volgen hetzelfde basisrecept: ze zijn kort en heel erg beïnvloed door de muziek en cultuur van de late jaren negentig en de vroege nillies. Daarbovenop zijn alle nummers voorzien van een refrein dat snel blijft hangen. Ook de onschuldige uitstraling en PinkPantheress’ verlegen manier van zingen zijn onderdeel van de succesformule die de twintiger op de tien nummers toepast, en dat zonder echt in herhaling te vallen. Nummers als “I must apologise”, “Passion” of “Reason” snijden bovendien thema’s aan waar tieners in hun dagelijkse leven mee worstelen en dat maakt de inhoud heel herkenbaar voor jonge mensen van over de hele wereld.

Giveon, Bella Hadid, Charli XCX, Grimes, Lil Yachty: de lijst van artiesten die trouwens fan zijn van PinkPantheress wordt alsmaar langer. Ook Mura Masa is al een tijdje fan van de artieste en kon het dan ook niet laten om achter de knoppen te zitten voor “Just for me”. De ruige samples en de zachte stem van PinkPantheress harmoniëren wonderwel en vooral het refrein is dermate catchy dat het uren in je hoofd blijft ronddwalen. Het refrein werd overigens een tijdje later geleend door rapper Central Cee op diens “Obsessed With You“, die er momenteel op zijn beurt een dikke hit mee scoort in de Britse en internationale hitlijsten. De impact die de nummers van to hell with it hebben op de popcultuur anno 2021 valt dus niet te onderschatten.

In het laatste gedeelte van to hell with it vinden we uiteindelijk ook een paar langere nummers terug, al is dat in vergelijking met de doorsnee lengte van een popnummer natuurlijk relatief. “Nineteen” duurt met zijn twee en een halve minuut het langst van alle nummers die PinkPantheress tot nog toe heeft uitgebracht en is tegelijkertijd ook een van de boeiendste nummers van mixtape geworden. In het nummer vertelt PinkPantheress haar eigen verhaal en ze lucht ze haar hart: op haar negentiende voelde ze zich vaak alleen en somber. Door zich ook breekbaar op te stellen, laat PinkPantheress zien dat ze ook maar een mens is van vlees en bloed. Die open en onverbloemde kant schenkt haar eerste project een zekere meerwaarde.

PinkPantheress heeft met to hell with it op een erg clevere en speelse wijze getoond dat ze meer is dan louter een TikTok-sensatie. Met een hybride mix van verschillende genres brengt ze een verfrissende sound die helemaal mee is met zijn tijd en zelfs het potentieel heeft om het geluid van de komende jaren te bepalen. Zo goed als elk refrein op PinkPantheress’ debuutproject blijft hangen en zit zo goed in elkaar dat het zelfs verslavend begint te werken. to hell with it is dus niets minder dan de geboorte van een nieuw popfenomeen, dat de komende jaren zeker en vast haar stempel zal drukken op de toekomst van de popmuziek.

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.

2016 posts

About author
Schrijft wel eens iets...
Articles
Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Jade Bird - "You've Fallen In Love Again"

Haar debuut-ep Something American zorgde er in 2017 voor dat er plots heel wat ogen op Jade Bird gericht waren. De vrolijke…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Jade Bird - "Burn The Hard Drive" (feat. Mura Masa)

Na een periode van muzikale stilte, met uitzondering van de soundtrack voor de Netflix-film NYAD, keert de vrolijkste zangvogel van het Verenigd…
InstagramLiveRecensies

Rock Herk 2023 (Festivaldag 1): Hard en hart

In de buik van de festivalzomer vindt naar goeie gewoonte Rock Herk plaats in Herk-de-Stad. Het tweedaagse festival mocht ook dit jaar…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.