AlbumsRecensies

Porches – All Day Gentle Hold! (★★★★): Kort feestje dat lang blijft nazinderen

De New Yorker Aaron Maine heeft al onder diverse pseudoniemen muziek op de wereld losgelaten, maar zijn synthpopproject Porches is ongetwijfeld het bekendste. Met het in 2013 uitgebrachte debuutalbum Slow Dance in the Cosmos lag de focus nog voornamelijk op gitaargedreven muziek die werd ondersteund door dromerige keyboards, maar vanaf opvolger Pool (2016) namen de synths definitief het voortouw. Die prominente rol kregen ze ook nog steeds op The House (2018) en Ricky Music (2020). All Day Gentle Hold! is intussen het vijfde album van Porches, en hiermee wenste Maine terug te keren naar zijn rockroots.

Na de doordachte albums The House en Ricky Music wou Maine Porches harder, sneller en luider laten klinken. Het schrijf- en opnameproces verliep zonder al te veel gesleutel aan de productie of de teksten, en die directheid hoor je ook naar voor komen in het finale resultaat. De gitaar krijgt een prominentere rol op de nieuwe plaat, maar verwacht echter geen rechttoe rechtaan rock met donderende drums en snedige riffs; de synths liggen nog steeds stevig in de geluidsmix. Dit wil niet zeggen dat Maine niet is geslaagd in zijn opzet, want wij horen vooral een toegankelijke popplaat die enerzijds klinkt als klassieke Porches en anderzijds een stuk opgewekter klinkt dan vroeger werk.

Albumopener en single “Lately” zet al van in het begin de toon; met zijn eenvoudige tekst en theatrale muzikale aankleding maakt het je meteen warm voor de rest van het album. De aansluitende single “I Miss That” werd vorige jaar al op de wereld losgelaten en voelt met zijn lichtjes weemoedige tekst aanvankelijk aan als een lockdownnummer over eenzaamheid en gemis. Toch is het liedje allerminst pessimistisch; het benadrukt om te genieten van de vriendschappen die we tijdens de lockdown gemist hebben, en om te focussen op plezier in het heden. Na een lange tijd in isolatie is Maine er van overtuigd dat hij met Porches de sfeer weer helemaal terug op niveau kan trekken.

De vrolijke single “Okay” weet met zijn zomerse gitaarriedels en luchtige melodie snel te bekoren. Maine laat zijn stem gloedvol variëren tussen zijn typische zeurtoon en hogere zanglijnen, waardoor ze op dit nummer regelmatig doet denken aan mede-New Yorker Julian Casablancas. Zo slaagt Maine er in om met “Okay” een fris popnummer op plaat te zetten, zonder de zwaarmoedige thematiek van eerdere albums. In de stijl van “Okay” staan er wel meer nummers op All Day Gentle Hold!, waardoor het vijfde album van Porches er eentje is waarop positiviteit en luchtigheid overheersen.

Invloeden van grunge en punkrock worden op de nieuwe langspeler voorzichtig verwerkt in de opbouw en muzikale aankleding van de nummers. “Watergetsinside” raast voort op een punkrockritme, terwijl Maine synths en bescheiden gitaarfeedback met elkaar verzoent in een aanstekelijke melodie. “Grab The Phone” had met zijn gitaarriffje, rollende basgitaar en drumpatroon goed gepast op een oude plaat van Weezer, terwijl de gitaarmelodie van “Okay” her en der wat lijkt te knipogen naar Holes “Malibu”. “Comedown Song (Gunk)” leunt uiteindelijk nog het dichtste aan bij de grunge, ook al is de productie zodanig eigen aan Porches dat het allerminst klinkt als een scheurend rocknummer. Maine geeft ritme en bas immers alle ruimte en laat de gitaar nergens te prominent doorklinken. Zo slaagt hij erin om diverse stijlelementen te verwerken in zijn synthpop.

Maine wou van All Day Gentle Hold! het snelste Porchesalbum maken en daar is hij qua speelduur zeker en vast in geslaagd. Met slechts 25 minuten op de teller is het album aan de korte kant. Hierdoor gaat er wel een zekere kracht uit van het geheel, maar evengoed blijf je op sommige momenten ook wat op je honger zitten. Maine kiest er immers voor om sommige nummers bruusk te stoppen. In “Swarovski”, “Swimming Big” en “Grab The Phone” wordt zelfs in het midden van een zin geknipt en overgestapt naar het volgende nummer. Hier mocht gerust wat langer doorgespeeld worden, want de basis van de liedjes is voldoende sterk om verder uit te bouwen.

All Day Gentle Hold! is intussen al het vijfde album van Porches, en klinkt een stuk aanstekelijker, sneller en vrolijker dan de voorgangers. Aaron Maine slaagt er in amper 25 minuten in om het muzikaal spectrum van Porches aanzienlijk uit te bouwen met nieuwe stijlelementen en frisse melodieën. Door de beperkte speelduur is All Day Gentle Hold! een kort feestje, maar wel eentje dat lange tijd in je hoofd blijft nazinderen.

Facebook / Instagram / Twitter / Website

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.

52 posts

About author
It's party time and not one minute we can lose.
Articles
Dit vind je misschien ook leuk:
AlbumsRecensies

Hayden Thorpe - Moondust for My Diamond (★★★★): Stijlvolle elektronica die nog lang blijft nazinderen

Indieliefhebbers kennen de Engelse singer-songwriter Hayden Thorpe waarschijnlijk als frontman van de alternatieve synthrockgroep Wild Beasts. Die band wist tussen 2008 en…
AlbumsFeatured albumsRecensies

LANY - gg bb xx (★): Meer van hetzelfde

De zielenroerselen van Paul Jason Klein en zijn muzikale kompanen zijn al lang geen geheim meer voor de wereld. De voorbije jaren…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Mild High Club – "Me Myself and Dollar Hell"

Het lijkt al even stil bij Mild High Club, de Amerikaanse indierockband onder leiding van Alexander Brettin. In 2015 genoot de band…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.