InterviewsUitgelicht

Interview De Beren Gieren: ‘Less Is Endless is een plaats waar je het overbodige weglaat en tot de essentie komt’

© Alexander Popelier

Geleidelijk aan vindt de Belgische jazzscene zijn weg naar het groter publiek. Namen zoals STUFF. en Dans Dans klinken steeds bekender in de oren van menig muziekliefhebber en festivalganger. Die opkomst werpt onder meer ook zijn vruchten af voor het avontuurlijke trio De Beren Gieren. Met Simon Segers op drums, Fulco Ottervanger op piano en Lieven Van Pée op bas brengen deze mannen dynamische en complexe muziek, overgoten met een vleugje elektronica. Nu de donkere dagen van corona stilaan hun einde kennen, ziet hun meeslepend en reeds vijfde album Less Is Endless eindelijk het daglicht. We gingen de conversatie aan.

De release van Less Is Endless is nu wel heel dichtbij. Hoe gaat het met de zenuwen?

Simon: Echt nerveus ben ik niet, maar ik ben toch altijd benieuwd naar de recensies. We zijn content met het album en hopen dan ook dat het goed wordt ontvangen. 

Fulco: Ja, ik ook wel. Tijdens onze try-outs was het publiek alleszins al enthousiast.

Lieven: Uiteindelijk hebben we als professioneel muzikant al heel wat releases meegemaakt en zijn we dat ook wat gewend. Er hangt wel een gezonde spanning in de lucht, een soort van nieuwsgierigheid.

Dit is gaat jullie vijfde album zijn. Zo te zien gaat het schrijven van nieuwe muziek erg vlot. Hoe ziet dat proces eruit bij jullie?

Fulco: Meestal krijgen we halverwege de tour van de voorgaande plaat al zin om aan iets nieuws te beginnen. Dan brainstormen we over welke richting we willen uitgaan en hoe we onszelf kunnen vernieuwen. Daarna begin ik al wat te schrijven en stel ik die ideeën voor aan de band. Samen werken we ze uit tot ze klaar zijn om mee te nemen naar de studio.

Simon: Fulco kan zelfs op de trein muziek schrijven. Dat vind ik echt heel zot. Hij komt snel op toffe ideeën en hoort de melodieën en harmonieën al in zijn hoofd.

Jullie muziek wordt geclassificeerd onder jazz, maar hoe zien jullie De Beren Gieren binnen de jazzscene?

Fulco: Jazzscene is ook wel een groot woord. We passen daar wel in. (lacht)

Simon: Tegenwoordig wordt alle instrumentale muziek als jazz geclassificeerd, terwijl dat niet per se het geval is. Zoals STUFF., bijvoorbeeld. Voor mij valt dat echt onder urban of iets dergelijks. Hoewel onze muziek zijn wortels in jazz heeft, is het totaal geen traditionele jazz.

Lieven: We zijn wel allemaal geschoold in jazz, maar we zijn ondertussen ook met veel andere dingen bezig. Het lijkt me dan ook logisch dat je dingen oppikt en die meeneemt naar de repetities. Ik zie De Beren Gieren als een kruisbestuiving van verschillende genres.

Hoe zouden jullie dan de sound van deze plaat dan omschrijven?

Fulco: Het zijn warme, sterke melodieën waar er veel ruimte is en er een beetje elektronica bij komt kijken.

Simon: We schuwen ook geen positiviteit. Sommige bands creëren een bepaalde sfeer en kiezen ervoor om binnen die sfeer te blijven. Nordmann kiest bijvoorbeeld voor een melancholische sound. Ik denk dat wij wat meer afwisselen. Op deze plaat zijn er veel levendige, speelse nummers, in tegenstelling tot de vorige plaat. We misten dat wel. Daarom hadden we er bewust voor gekozen om op Less Is Endless meer de vrolijke kant op te gaan zoals we dat deden op onze eerste platen.

Lieven: Ik vind dat er ook iets beeldends in onze muziek zit. Als ik zelf luister naar de plaat, zie ik echt scenario’s voor me, een soort van dagdromen. Dat is ook iets wat we vaak horen van mensen na een optreden.

Fulco: Ik denk dat mensen ook zien dat we een band zijn die risico’s durft te nemen en dat we samen het publiek mee op een reis nemen. Ik geloof dat dat bevrijdend aanvoelt. Maar we brengen ze ook altijd veilig terug naar de realiteit. (lacht)

Simon: De trip heeft een einde. (lacht)

Hoe staan jullie op dit moment tegenover jazz?

Fulco: Traditionele jazz is het coolste wat er is. Ik geniet nog steeds van oude jazzplaten. 

Simon: Sowieso! Echt de max!

Lieven: Ik ben ook nog steeds fan. Het is eigenlijk ook heel leuk om naar muziek te luisteren waarin je zelf niet thuis bent. Veel mensen hebben de neiging om alles te willen kunnen wat ze horen en zien. Dat gaat natuurlijk niet en het is goed om dat idee gewoon los te laten. Onlangs was ik naar Arvo Pärt (een klassieke componist) aan het luisteren en ik heb daar echt van genoten zonder te denken: ‘Shit, ik kan dat niet’. Die tijd zijn we al voorbij. In het conservatorium was luisteren naar muziek en dat dan kopiëren een middel om je capaciteiten uit te breiden, maar ondertussen kunnen we dat loslaten en gewoon genieten van muziek. Dat inspireert op een heel ander niveau.

Fulco: Het maakt me ook heel blij om te weten dat andere mensen bezig zijn met totaal andere dingen die ik op mijn beurt niet kan, zoals schrijven of schilderen. Het is leuk om te weten dat het bestaat en dat grenzen worden verlegd. Uiteindelijk heeft iedereen creativiteit in zich. In die creativiteit kan ik me herkennen en voel ik me verbonden met anderen. Niet het ambacht op zich.

Was de lockdown dan geen saaie periode?

Fulco: Na een tijdje wel hé? Het was nochtans een goede periode voor het milieu. (lacht)

Simon: Ik had het soms lastig. Ik was het zo gewoon om op te treden, dat die periode wel vreemd aanvoelde. Uiteindelijk heb ik ook wel andere dingen gedaan om de tijd te vullen. Ik denk dat we vijf jaar langer gaan leven door de lockdowns. (lacht)

Lieven: Ik heb het niet zozeer als een pauze ervaren aangezien ik vader ben geworden en verbouwingen heb doorstaan. (lacht) Niet het meest rustgevende, maar ik ben wel zeer content.

Is Less Is Endless een product van corona?

Simon: Nee, want de plaat is opgenomen net voor de eerste lockdown. Normaal gingen we ze uitbrengen in het voorjaar, maar dat zagen we niet goedkomen omdat we de plaat dan niet live konden voorstellen. Het is niet dat wij veel geld verdienen met airplay, we zijn echt wel een liveband.

Hoe zag het opnameproces van deze plaat eruit?

Fulco: Voor we de studio in gaan, zorgen we dat de kaders waarin we improviseren zijn uitgewerkt. We zoeken dan ook naar de juiste klanken en takes tot we daar echt content van zijn en dan pas gaan we naar het volgende nummer. Zo kunnen we een goed overzicht bewaren.

Hoe weet je dan wanneer een nummer klaar is?

Simon: Dat is wel simpel als je nummer per nummer werkt. We zoeken naar de meest karaktervolle takes en werken die dan verder uit. Er was bijvoorbeeld ook een nummer waarin Fulco meezong wat hij speelde. Omdat dat best leuk klonk, hebben we daar extra stemmen over gezet. Voor het grootste deel zijn de nummers dus uitgewerkt alvorens we de studio induiken, maar er komen nog veel extraatjes bij eens we bezig zijn met opnemen. Ook hebben we deze keer samengewerkt met Dijf Sanders en mijn broer Frederik Segers. Terwijl mijn broer al snel potentieel hoort in een take, maakt Dijf veel ruwere keuzes. Ik vond ze juist daarom een goed team.

 De titel Less Is Endless klinkt nogal poëtisch. Wat betekent het?

Simon: Ik vind het leuk dat het een leuze is die iedereen kan interpreteren zoals hij wil. Zo kan iedereen die zin ook toepassen op zijn of haar eigen leven.

Fulco: We zochten voor de titel in eerste instantie naar een woord dat staat voor een plaats in je hoofd waar je kan herbronnen en tot rust kan komen. Dat is uiteindelijk uitgedraaid in Less Is Endless: de plaats waarin je je in een inspirerende focus bevindt, waarin je al het overbodige weglaat en tot de essentie komt. Maar zoals Simon al zei, kan je het interpreteren zoals je zelf wilt.

Jullie kiezen vaak voor leuke titels voor de nummers zoals “Gentse leugentjes” of “Moments Never a Moment”. Hoe kies je een titel voor een instrumentaal nummer?

Fulco: Soms is er een directe aanleiding, bijvoorbeeld: ik ben ergens of er gebeurt iets en krijg daardoor een idee. Dan zal er een verwijzing in de titel zitten. Soms vind ik pas een titel als het nummer al volledig afgewerkt is, of houd ik juist in titel in gedachten terwijl ik aan het schrijven ben.

“Stress als optie” klinkt nogal aangrijpend. Wat is het verhaal daarachter?

Fulco: Meestal is stress een blinde reactie. Je hebt niet door dat je aan het stressen bent, maar als je je daar wel bewust van wordt, kan je kiezen om niet te stressen. Dan wordt het een optie.

Elk van jullie is naast De Beren Gieren ook bezig met andere projecten. Hoe vinden jullie de balans?

Simon: Ik vind het erg belangrijk om met verschillende dingen bezig te zijn en je niet te vernauwen tot één project. Daar leer je heel veel van en dat kan je dan ook weer meenemen naar volgende opdrachten en dergelijke. Agendagewijs kan het soms wat lastig zijn.

Fulco: De Beren Gieren is voor ons wel een prioriteitsgroep, zeker nu we een vijfde plaat uitbrengen. Toch doen we niet moeilijk wanneer iemand bezet is en vormt dat geen probleem.

Lieven: Daarnaast zou ik me gewoon niet kunnen toeleggen op enkel en alleen één project. Zoals Charlie Watts, bijvoorbeeld. Alhoewel, die heeft ook eens een jazzplaat gemaakt. (lacht)

Is er getreurd geweest over het verlies van Charlie Watts?

Simon: Niet echt. Ik vond het wel verrassend dat hij als eerste van The Rolling Stones is heengegaan. (lacht) Wel word ik telkens wanneer er zo een grote naam sterft eraan herinnerd dat het leven eindig is en dat tijd zijn tol eist.

Er is een tijd van komen en gaan zeker? Dat gezegd zijnde, heb ik nog tijd voor een laatste vraag: wat ligt er in het verschiet voor De Beren Gieren?

Fulco: We gaan heel wat shows spelen waar we enorm naar uitkijken! We kunnen haast niet wachten!

Op 22 oktober speelt De Beren Gieren in de Handelbeurs te Gent. Tickets zijn alvast hier verkrijgbaar.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.

Related posts
AlbumsFeatured albumsRecensies

Norah Jones - Visions (★★★): Jazz in een souljasje

Met wereldwijd vijftig miljoen verkochte platen en negen Grammy Awards op haar schouw hoeft de Amerikaanse zangeres Norah Jones het al lang…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Bert Dockx Band - Ghosts (★★★★): Beklijvende geruststelling

Over de muzikale bijdrages van Bert Dockx kan je intussen een mooi spinnenweb leggen. De Belgische muzikant, schrijver en auteur heeft aandelen…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single By Storm - "Double Trio"

Rapper Ritchie With a T en producer Parker Corey, 2/3 van het voormalige raptrio Injury Reserve, moesten in 2020 plotseling afscheid nemen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.