LiveRecensies

Asaf Avidan @ Arena 5: Veel meer dan die ene hit!

© CPU – Joost Van Hoey

In Vlaanderen kennen de meesten Asaf Avidan enkel en alleen van zijn hit monsterhit “One Day”, maar in onder meer Frankrijk en Wallonië is de Israëlische muzikant ondertussen een zeer gevierde en populaire artiest. Vorig jaar bracht hij na een jaar lang stilte zijn vierde soloplaat Anagnrosis uit die hij deze zomer al op heel wat festivals live aan het publiek kon voorstellen. Gisteren stond met een concert in de gloednieuwe concertlocatie Arena 5 zijn enige Belgische optreden van het jaar op de agenda en dat wou Avidan niet zomaar laten voorbijgaan. Het werd een concert waarin de regen even een spelbreker leek te worden, maar uiteindelijk de muziek zelf de avond memorabel maakte.

Pictures made by JoostVH Photography

Aan de Brusselse Valkø de eer om de avond op een passende manier te openen. Dat ze al enkele jaren aan podiumervaring heeft, viel af te leiden uit de manier waarop haar show was opgebouwd. Jammer dat het druilerige weer ervoor zorgde dat de stoeltjes voor het podium voor een groot stuk leeg bleven, want dat maakte het niet gemakkelijk om een connectie met het publiek op te bouwen. Valkø en de drie bandleden lieten dat niet aan hun hart komen en speelden heel wat nieuw materiaal van haar aankomende ep. Hier en daar miste het optreden wat scherpte en een nummer om het ijs volledig te breken, maar haar enthousiasme en spontaniteit kon dat voor een groot stuk opvangen. Als hoogtepunt noteerden we kort voor het einde de erg knap gebrachte cover van “Can’t Get You Out of My Head” van Kylie Minogue, dat voor extra schwung kon zorgen. Uiteindelijk geen verkeerde beurt van Valkø, al zaten de omstandigheden voor haar niet helemaal mee.

© CPU – Joost Van Hoey

Na een half uur durende change-over was het dan aan de meneer waarvoor iedereen naar de Heyselsite was afgezakt: Asaf Avidan. De regen was inmiddels gestopt en dat lokte toch al wat publiek naar de voorste stoelrijen. Beginnen deed hij met de openingstrack “Lost Horse” van zijn laatste album, een nummer dat in Wallonië en Frankrijk flink werd opgepikt door de radiozenders. Het was dan ook een slimme zet om met een eerste catchy herkenningspunt het publiek al vroeg mee te krijgen, al reageerde dat aanvankelijk wat terughoudend. “900 Days” was het logische verlengstuk daarvan, waar de bandleden van Avidan het refrein volledig voor hun rekening mochten nemen. Een onemanshow zou het in Brussel niet worden, zoveel werd al snel duidelijk.

Voor zijn zomertour stelde Asaf Avidan een gloednieuwe band samen en die bleek al goed op elkaar zijn ingespeeld. Bij “Different Pulses” voelde je bijvoorbeeld echt de dynamiek op het podium en ook iets later in de set op het uitgesponnen “Bang Bang” verblufte het viertal als een goed georkestreerd geheel. Maar ook op de momenten waar Asaf Avidan alleen te horen was, gebeurde er iets magisch op het podium. Zijn unieke en o zo herkenbare stemgeluid weet de Israëliër namelijk als geen ander te gebruiken, met een aantal onwaarschijnlijke uithalen als gevolg. Ook het publiek kon daar zichtbaar van genieten en was meermaals onder de indruk bij de hoge noten die uit het strottenhoofd van Avidan kwamen.

© CPU – Joost Van Hoey

Na een sterk begin zakte het optreden wat weg bij de nummers “Green & Blue” en “The Study on Falling”. Versta ons hier zeker niet verkeerd, de uitvoering van beide nummers benaderde de perfectie, maar toch haalden ze de schwung er even uit. Ook “Over My Head” kreeg weinig in ons los en deed ons even naar de bollen van Atomium staren. De boog kan natuurlijk niet altijd gespannen staan en dat doet zeker geen afbreuk aan wat Asaf Avidan en zijn band gisteren lieten horen. Uiteindelijk konden ze met het onverwacht sterke “My Tunnels Are Long and Dark These Days” terug aan het niveau van het begin aanknopen. Vooral de leuke twist in het refrein en de fenomenale zanguithaal zinderden nog even na. Leuk was ook dat Avidan toenadering zocht bij het publiek en zich niet liet afschrikken door de regendruppels. Dankzij dergelijke gestes en, niet te vergeten, de charmante bindteksten kwam het publiek losser en durfde het zich vooral ook meer te smijten.

© CPU – Joost Van Hoey

De opstelling en de setting van Asaf Avidan was redelijk beknopt, maar dat was vooral een puur artistieke keuze. Alles draait bij hem om de muziek en dat merkte je van de eerste tot de laatste minuut van het optreden. Vreemde bij in de set “Anagnorisis” was daar een heel goede demonstratie van. Avidan nam zelf plaats achter een piano, terwijl zijn band het nummer met elektronische klanken ondersteunden. Iedereen hing aan zijn lippen en luisterde met heel veel aandacht. Bij “The Labyrinth Song” werd dan weer de akoestische gitaar bovengehaald en was het genieten met de ogen gesloten. De puurheid en de manier waarop het verhaal live tot leven werd gebracht was subliem. Het ene hoogtepunt volgde in ijltempo op het andere en dan moest het slotoffensief nog worden ingezet.

Zijn grote doorbraakhit “Reckoning Song” mocht natuurlijk niet ontbreken in de set en zorgde bij zijn Belgische fans voor heel wat vreugde. Het nummer werd rustig ingezet, maar bloeide geleidelijk aan helemaal open. Stilzitten was geen optie meer en zo stond iedereen naar het einde toe vrolijk mee te zingen en te dansen. Het was een prachtig moment waarop iedereen zat te wachten en dat voor vele blije gezichten zorgde. Met “Leave It or Take It” werd het optreden passend afgesloten, alvorens Avidan en band nog eens zouden terugkeren voor een obligatoire bisronde. De zanger had het zelfs zo hard naar zijn goesting in Brussel dat hij het publiek vroeg of ze een verzoekje voor hem hadden. Uiteindelijk werd het een akoestische versie van “Golden Shadow”, een nummer dat de mensen letterlijk en figuurlijk dichter bij elkaar bracht. Iedereen stond inmiddels recht voor het podium de regen te trotseren. Voor “Earth Odyssee” en “I See Her, Don’t Be Afraid” werden de andere bandleden uiteindelijk ook nog het podium opgeroepen en zo eindigde het optreden zoals het was begonnen, namelijk heel sterk!

© CPU – Joost Van Hoey

Het was een natte en koude zomeravond, maar Asaf Avidan stuurde ons desondanks met een warm gevoel huiswaarts. Met veel klasse en zijn intrigerend stemgeluid haalde hij het publiek meer en meer aan zijn kant. Niet onverwachts bleek “Reckoning Song” het nummer te zijn waarmee finaal iedereen over de streep werd getrokken en met een zinderend einde het weekend werd afgesloten. Als aimabele muzikant en charismatische zanger maakte hij van het weer een bijzaak en bewees hij dat de afwezigen ongelijk hadden. Binnen enkele maanden krijgen zij een herkansing, want dan staat Asaf Avidan in de Ancienne Belgique en geloof ons, dat wil je niet missen.

Setlist:
Lost Horse
900 Days
Different Pulses
Green & Blue
The Study on Falling
Over My Head
The Jail That Sets You Free
My Tunnels Are Long and Dark These Days
Bang Bang
Anagnorisis
The Labyrinth Song
Reckoning Song
Love It or Leave It

Gold Shadow
Earth Odyssee
I See Her, Don’t Be Afraid

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

2015 posts

About author
Schrijft wel eens iets...
Articles
Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Ook Birdy, Laufey, Rodrigo y Gabriela en meer naar Gent Jazz!

We keken met aankondigingen van Bill Frisell Trio, Diana Krall, Jamie Cullum, Patrick Bruel en AIR al uit naar de volgende namedrop van…
InstagramLiveRecensies

Asaf Avidan @ Bozar: Een stem die een zaal kan vullen

Het is al meer dan tien jaar geleden dat “One Day / Reckoning Song (Wankelmut Rmx)” verscheen. De remix van “Reckoning Song”…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Fucked Up – One Day (★★★): Onbetwistbaar gitaar-bas-drumrecept

Het is al meer dan twintig jaar geleden dat de Canadese hardcorepunkband Fucked Up voor het eerst zijn muziek de wereld instuurde….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.