Als de naam Ada Lea nog geen belletje doet rinkelen, dan is het hoog tijd om daar verandering in te brengen. De Canadese Alexandra Levy maakt folkpopliedjes die bij momenten aanvoelen als een boek vol hartverscheurende verhalen. Dat is geen toeval aangezien de artieste niet alleen inspiratie haalt uit haar eigen leven, maar ook uit dagdromen en de Napolitaanse romans van Elena Ferrante. Voor de opnames van haar tweede album, die de ietwat ongelukkige titel one hand on the steering wheel the other sewing a garden kreeg, klopte Ada Lea aan bij Marshall Vore die we vooral kennen dankzij Phoebe Bridgers. Muzikaal vist deze Canadese dan ook een beetje in dezelfde vijver en het resultaat mag er wezen. Op “damn” horen we hoe ze alles uit de kast haalt om de luisteraar te overtuigen.
Anno 2021 lijkt het vaak belangrijker om zo luid mogelijk te klinken, waardoor de ware kwaliteit van muziek een beetje op de achtergrond beland. De songs van Ada Lea staan in schril contrast met die trend, zo klinkt “damn” aanvankelijk heel voorzichtig en is er een hoofdrol weggelegd voor het verhaal dat de zangeres ons wil vertellen. ‘every year gets a little bit darker / then the darker gets darker / then it’s dark as hell’, klinkt het waarna het geheel ook een versnelling hoger schakelt. Een bijna claustrofobisch gevoel achtervolgt ons richting het einde van het nummer. Dit terwijl een stroom van woorden om ons heen raast en steeds meer ruimte inneemt. De zangeres weet het ongemakkelijke, verontrustende gevoel van een veel te druk feestje te vertalen in een mooie folkpopsong die uitblinkt in eenvoud en muzikaliteit.
Op 24 september verschijnt one hand on the steering wheel the other sewing a garden, de nieuwste langspeler van Ada Lea.
Facebook / Instagram / website
Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.