AlbumsFeatured albumsRecensies

La Jungle – Fall off the Apex (★★★½): Belgische krautrock op z’n best

La Jungle ontwikkelde zich de voorbije jaren als een zeer actieve en uitstekende liveband. Mathieu Flasse en Remy Venant slagen er met z’n tweeën in om in zowel binnen- als buitenland met veel loops en een sterke opbouw een concertzaal om te toveren tot een heuse feesttent. Sinds de uitbraak van de pandemie zaten de heren uit Bergen niet stil, en brachten ze onder andere een live-album uit, richtten ze samen met de Zwitserse groep Hyperculte een label op, en losten ze daarop een korte split ep met een nummer van elke band. Daarnaast werden nog een hele reeks remixes van hun nummers op de wereld los gelaten.

Nu is het tijd voor een nieuw studioalbum, genaamd Fall off the Apex. In dit album wordt kritisch gekeken naar de manier waarop de maatschappij blijft hollen achter haar wil naar meer en beter. De heren stellen zich de vraag of wij, als mensheid, zullen weten wanneer de point of no return werd bereikt, en of wij zullen verder gaan en onszelf te pletter storten?  Het absurde, maar opvallende artwork van Amerikaan Gideon Chase geeft perfect de maatschappijkritische noot van het album weer.

Wie bekend is met het oeuvre van La Jungle weet dat het duo graag experimenteert met synthesizers en de klanken van hun stem en gitaren om zo een gelaagd chaotisch geheel te creëren. Op Fall off the Apex is dit niet anders en worden opnieuw de grenzen van hun instrumenten opgezocht. Na een korte, sfeervolle intro wordt het album echt op gang getrapt. “Le jour du cobra” werd als enige nummer vooraf gelost als single, en was weinig verrassend omwille van het gekende stramien dat werd gevolgd.

Dat gekende stramien kunnen we kort samenvatten als een hevige vervorming in de gitaar, die erg ritmisch bespeeld wordt, aangevuld door een dansbare drum. Later in het nummer worden hier telkens lagen en tussenstukken aan toegevoegd door frivoliteiten met de gitaar en effecten op de stem. Nummers als “Du sang du singe”, “Hyperitual” en “The End the Score” wijken hier niet of nauwelijks van af. Hoewel dit op zich sterke nummers zijn die ons weten mee te nemen in de wereld van de noiserockers, missen we een verrassingseffect.

© CPU – Joost Van Hoey

In dat opzicht is “Marimba” een verademing. Het nummer start met een gitaarlijn die klinkt alsof er een springbal doorheen de kamer botst en wordt verder aangevuld met gitaarriffs en stemmen die ons in een oosterse sfeer brengen. Geregeld komen er toffe en verrassende kleine elementen naar boven die bijdragen tot een zeer interessant nummer. Ook “Feu l’homme” klinkt verrassend. Het nummer heeft het tempo van een net gelanceerde raket en klinkt agressief. Er werd er bovendien beroep gedaan op Simone Aubert, zangeres bij onder meer Hyperculte. Zij voorziet op subtiele wijze extra vocalen.

La Jungle brengt met Fall off the Apex een album uit volgens bekend recept. Gelukkig is het een bereiding waar we graag om de zoveel tijd eens van smullen. Het Bergense duo voorziet ons opnieuw van oerdegelijke krautrock waarvan we trots zijn dat het Belgisch is. Wij kijken uit naar hoe de heren deze nagelnieuwe songs live tot leven brengen.

Instagram / Facebook / Website

Dit vind je misschien ook leuk:
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single La Jungle - "Le jour du cobra"

Albums van La Jungle kan je herkennen aan hun witte hoes met semi-kunstzinnige tekeningen van Gideon Chase erop. Het Luikse duo deed…
Features

Interview La Jungle: ‘Met cultural appropriation moet je niet sollen, ook niet in de muziek’

  Het Bergense rockduo La Jungle laat zich al zeven jaar kennen als een van de meest geduchte bands uit Franstalig België….
LiveRecensies

Föllakzoid en La Jungle @ Botanique: De Rotonde in trance

Een uitverkochte Rotonde kon zich gisterenavond verliezen in de psychedelica van de Chileense band Föllakzoid. Vijf kwartier lang sloegen de uitgerekte riffs,…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.